آینده برای ما نامعلوم و دنیا دائماً در حال تغییر است. به همین دلیل، استراتژ ی ها و برنامه های کاری پس از مدتی منسوخ می شوند و ضرورت تجدید نظر در فرضیه های بنیادی آن ها به وجود می آید تفکر استراتژیک تصویری از آینده، فرصت ها و تهدیدهای آن به دست می آورد که با استفاده از آن می توان به سؤال هایی از قبیل امروز مشغول چه کاری هستیم؟ یا فردا باید به چه کاری بپردازیم؟ پاسخ داد.
امروزه در فضای رقابتی کسب وکار و همچنین تغییر سریع پارادایم ها نیاز به یک تفکر سریع ودرست در واکنش به این تغییرات احساس می شود که تفکر استراتژیک کمک شایانی در این زمینه است.
ماهیت
از دیدگاه ماهوی تفکر استراتژیک یک بصیرت و فهم است.
این بصیرت کمک می کند تا انسان تشخیص دهد کدام یک از عوامل در دستیابی به موفقیت موثر است و کدام یک نیست.
در محیط کسب و کار صرفاً عواملی موفقیت ساز هستند که در خلق ارزش برای مشتری نقش کلیدی داشته باشند.
تشخیص عوامل ایجاد ارزش برای مشتری حاصل بصیرت و فهم استراتژیک است.
بدون این تشخیص صرف منابع هیچ ثمری را در موفقیت سازمان نخواهد داشت.
منابع سازمان ( اعم از منابع انسانی، منابع مالی و منابع تکنولوژیک ) تنها در صورتی در چرخه کسب و کار و دستیابی به موفقیت تأثیر گذارند، که مبتنی بر این تشخیص بکار گرفته شوند.
فهرست مطالب:
مقدمه
ماهیت
اهمیت
تعاریف و دیدگاه ها
عناصر کلیدی تفکر استراتژیک
چرخه شکل گیری تفکر استراتژیک
مدل شایستگی تفکر استراتژیک
ضرورت توسعه تفکر استراتژیک
تفکر استراتژیک یا برنامه ریزی استراتژیک
مزایا
چالش ها و موانع
نتیجه گیری
فرمت فایل: Powerpoint (قابل ویرایش)
تعداد صفحات: 18
حجم: 897 کیلوبایت