دانلود پایان نامه معماری – برج مسکونی – تجاری – کد 456


دانلود پایان نامه معماری - برج مسکونی - تجاری

دانلود پایان نامه معماری – برج مسکونی – تجاری

مقدمه :

معماری بلندمرتبه سازی

شناخت ویژگی‌های معماری برج با عملکردهای خاص یا متنوع از مسائلی است که امروزه در عرصه دانش معماری از جایگاه خاصی برخوردار است. کشور ما نیز مانند همه‌جای دنیا با انگیزه صرفه‌جویی در مصرف زمین گران‌قیمت مراکز شهرهای بزرگ، به بلندمرتبه سازی روی آورده‌است.

اما آن‌چه در این امر مشهود است، عدم وجود شرایط و نظامات لازم برای ایجاد نوعی بلندمرتبه سازی همگون با شرایط زمان در کشورمان می‌باشد. ساختمان بلند مرتبه بیش از هرچیز، با مشخصه تکنولوژی برتر شناخته می‌شود. منظور از این نوع تکنولوژی برتر مصالح و لوازم و تجهیزات خاص است که جدای از شکل‌گیری برج‌ها نمی‌باشد. کار این تکنولوژی‌ فقط در مرحله ساخت تمام نمی‌شود. بلکه در مراحل بهره‌برداری و نگهداری هم ادامه دارد.

این تکنولوژی را نمی‌توان با ترکیب ساده تکنولوژی و فن‌آوری ‌های متعارف و اموزشی آکادمیک بدست آورد. بلکه باید در طی مراحل عملی اجرای آن نیز به کسب تجربه و درک عملی این فن‌آوری‌ها نیز پرداخت مسائل مربوط به تغییر ماهیت الگوهای متعارف معماری، سازه، تأسیسات مکانیکی برقی و اثر پذیری بناهای مجاور این بلندمرتبه‌ها از عواملی است که ماهیت الگوی خاص و پیچیده و در عین حال تازه‌ای را به شکل گیری و کیفیت ساخت و ساز این بناها می‌دهد.

فن‌آوری پیچیده و در عین حال پیشرفته که به ترکیب پیچیده‌ای از علوم مختلف نیازمندند سبب ایجاد انواعی از برج سازی در دنیا شده که در آن تکنولوژی حرف اول را می‌زند کاربرد علوم و فنون جدیدی همچون سازه‌های سه بعدی مسائل زیست محیطی مواد و مصالح جدید و . . . به تدریج برج سازی را به صورت نمادی از این علوم در بطن جامعه مطرح می‌کند. شاید واژه علوم بیان‌گر بخشی از تخصص‌های لازم در ساختمان یک برج باشد و بخش دیگر را به فن و هنر معماری اطلاق کرد در عین حال نوع معماری این برجها نیز نیازمند آشنایی با سرآمدهای غیر قابل فن‌آوری‌های پیشرفته و مدرن (به روز) می‌باشد.

مسئله مهم دیگری که می‌توان به آن اشاره کرد مسئله مدیریت اجرایی این ساختمان‌های بلند مرتبه بسیار مهم می‌باشد. کار احداث و تداوم ساخت این مجموعه‌ها اگر به صورت کاری دقیق و منظم و با دقت پیش نرود حاصل امر چیزی به جز خرابی و یا عدم اطمینان به پایان به موقع کار و خراش در منظر شهری نخواهد بود. یک پروژه دقیق با مدیریت کلان بر اتمام به موقع و جواب دادن به نیازهای آن مقطع زمانی سبب حصول منافع اقتصادی فراوانی نیز به دارندگان و بانیان این امر خواهد شد. مسئله‌ای‌ که احداث برج عمدتاً بر این پایه واقع شده است.

احداث بلند مرتبه‌ها از مراحل اولیه طراحی تا مراحل نهایی ساخت و اجرا نیازمند کار دقیق و کوشایی است. مسائلی همچون استفاده از تکنولوژی به روز و مدرن ، سازه‌های جوابگوی بنا، مسائل محیط زیست، توجه به دید و منظر در بافت شهری و در داخل بنا، توجه به میزان مصرف انرژی در این ابنیه و رفاه ساکنین آن از مسائلی است که در عصر حاضر اهمیت دو چندانی پیدا می‌کند. علاوه بر این امور و شاید در رأس آن مسائل مدیریت کلان شهری در بلند مرتبه سازی‌ها و مدیریت‌های اداری نیز از مسائل دیگری است که در مورد این ابنیه باید مورد توجه واقع شود.

مقاله حاضر کوشش و خلاصه‌ای در جهت حساسیت بخشیدن به این امور در معماری و مهندسی کشورمان در عصر حاضر می‌باشد.

 

نگاهی اجمالی به بلند مرتبه سازی در کشور، ضوابط و باید و نبایدهای آن‌:

همان طور که دست اندر کاران امر ساخت و ساز کم و بیش مطلعند، پس از پیروزی انقلاب تا اوائل دهه‌ی هفتاد بلند مرتبه سازی در کشور متوقف شد و حدوداً از اواخر سال 1369 بود که این روند از سر گرفته شد و این از سرگیری عمدتاً به خاطر سرمایه‌های مالی سرگردان داخلی و خارجی بود که با یک حرکت آزاد و البته تند خود به بازار ساخت و ساز بلند مرتبه (برج سازی) فرصت تأمل و تحلیل را از کارشناسان امر صلب کرد. و مصرف کننده های برج‌ها را دنباله رو خود ساخت.

دلایل عمده گرایش به ساخت و سازهای بلند، عبارتند از:

  • کاهش ذخایر زمین
  • استفاده نسبتاً آسان از فولاد و تسریع در امر ساخت و ساز و نیز پیشرفت فنون ساختمان سازی در عصر حاضر.
  • تمرکز خدمات در نواحی مرکزی شهرها.
  • کاهش هزینه احداث ساختمان (قیمت زمین، قیمت تمام شده‌ی ساخت مجتمع نسبت به ساخت جداگانه واحدها . . .) .
  • کاهش هزینه برای مصرف کننده و . . .

از آنجایی که ساختمان‌های مرتفع به عنوان نشانه های شهری سهم مهمی در شکل‌گیری ساختار فضایی و سیمای شهری ایفا می‌کنند، نیاز مبرمی به تنظیم معیارها و دستورالعمل‌های طراحی و نظارت بر اجرای مبتنی بر دستورالعمل‌های فوق در مورد این گونه بناها وجود دارد. این نظارت باید به گونه‌ای باشد که از توسعه ساختمان‌های بلند که در تضاد با روند شکل‌گیری ساختار و سیمای مطلوب شهری در چهارچوب اهداف طراحی و توسعه شهری و در زمینه‌های زیبا شناختی بصری و ادراکی هستند، ممانعت به عمل آورد.

 

ضوابط کلی حاکم بر طراحی و ساخت ساختمان‌های بلند

  • داشتن فاصله‌ی قانونی از پیاده رو یا خیابان زیرا بدون در نظر گرفتن ضوابط ویژه در این زمینه این نوع سازه‌ها می‌توانند مانع نفوذ نور خورشید به فضاهی عمومی و خصوصی و خیابانها شود.
  • داشتن فاصله‌ی قانونی این سازه‌ها از همدیگر (مثلاً حداقل 5/2 متر فاصله با فرض حداکثر ارتفاع 27 متر) .
  • درباره‌ی ابنیه 5 تا 8 طبقه دیوار به دیوار بودن و یا فاصله داشتن با همدیگر اهمیت چندانی ندارد. ولی در ساختمان‌های مرتفع‌تر پیروی از روش ساخت سازه‌های مستقل و دور از هم توصیه می‌شود. زیرا کمتر از ساختمان‌های ردیفی و متراکم سایه‌ساز هستند. و البته سایه ساختمان‌های بلند و باریک منفرد به سرعت جابجا می‌شود.
  • ساخت این سازه‌ها نباید باعث انسداد مناظر طبیعی شهر شده و نباید در نقاطی که از نظرگاه شهرسازی نامناسب هستند ساخته شوند.
  • عدم ایجاد مشکل از نظر زیست محیطی و آلودگی هوا زیرا این نوع سازه‌ها با توجه به میزان عرض و ارتفاع و نیز شکل ظاهری می‌توانند به عنوان سدی در مقابل حرکت هوا عمل کرده و آلودگی هوا را افزایش دهند. در این مورد بهتر است از شیوه‌ی مدادی (ساختمان‌های باریک‌تر) بهره جست.

از جهت دیگر اصول زیبایی شناسی شهرهای جهان امروز بر تنوع فرم، شکل، مصالح و رنگ سازه استوار است. تنوع عامل مهمی در بسط قوه‌ی تمیز و شناسایی آدمی است. یک شهر متنوع شهری خوانا است یعنی در چنین شهری می‌توان مکان‌ها را به آسانی پیدا کرد و از خصوصیات شهر متنوع داشتن این گونه سازه‌های بلند و مرتفع است. به گفته‌ی شینوهارا معمار ژاپنی شرط اصلی شکل‌گیری شهرهای متنوع زیبایی استوار بر نظم پیشرفته است.

در سالهای اخیر به دلیل نبود برنامه‌ریزی‌های اولیه و عدم اعمال روش‌های نظارت دقیق و علمی بر توسعه شهری، حتی محتمل‌ترین خصوصیت مثبت بناهای مرتفع یعنی فراهم کردن گستره دید وسیع و دلپذیر به مناظر شهری برای ساکنان نیز می‌تواند به واسطه‌ی احداث بناهای مرتفع جدیدتر در فواصل نزدیک پیرامون بنا کاملاً خدشه دار شود.

از مشکلات ناشی از احداث بی رویه ساختمان‌های بلند در دنیا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. محروم شدن سکنه و همسایگان این نوع ساختمان‌ها از نور خورشید و روشنایی و تهویه طبیعی به دلیل برپا شدن برجهایی بزرگ به فاصله کم از همدیگر
  2. نزدیک بودن بیش از حد به خط کناری پیاده‌رو و نداشتن پسرفتگی که مانع رسیدن نور مستقیم به خیابان یا پیاده رو می‌شود.
  3. ساخت و ساز غیر اصولی و بدون تطابق با اصول و قوانین ساختمان‌ سازی که در صورت وقوع حوادثی مانند زلزله جان و مال ساکنان را به شدت تهدید و نابود می‌کند.

فهرست مطالب

عنوان                                                                                      صفحه

مقدمه……………………………………………………………………………………………………………………………………. 1

فصل اول : تاریخچه

1-1 تاریخچه ساختمان‌های بلند در جهان ………………………………………………………………. 6

1-2 تاریخچه ساختمان های بلند در ایران………………………………………………………………… 8

فصل دوم : شناخت

2-1 شناخت خوزستان…………………………………………………………………………………………………….. 10

2-2 شناخت شهرستان اهواز…………………………………………………………………………………………. 14

فصل سوم : مبانی نظری

3-1 مبانی نظری ساختمان‌های مرتفع……………………………………………………………………….. 26

3-2 تسهیلات و خدمات…………………………………………………………………………………………………. 34

3-3 جهت استقرار ساختمان………………………………………………………………………………………….. 41

3-4 ساختمان بلند و سازه نگهدارنده آن……………………………………………………………………. 46

3-5 ایده و کانسپت…………………………………………………………………………………………………………… 48

3-6 نمای ساختمان؛ اهداف و کارکردها، بایدها و نبایدها . . ………………………………. 48

فصل چهارم : استاندارد‌ها

4-1 قوانین و ضوابط ……………………………………………………………………………………………………….. 62

4-2 سایر ضوابط………………………………………………………………………………………………………………… 65

4-3 ریز فضاها ………………………………………………………………………………………………………………….. 67

4-4 سرانه……………………………………………………………………………………………………………………………. 69

4-5 تجزیه و تحلیل فعالیتها…………………………………………………………………………………………… 72

4-6 بررسی همجواری فضاها با یکدیگر………………………………………………………………………. 74

فصل پنجم : تحلیل دو نمونه داخلی و خارجی

5-1 نمونه خارجی …………………………………………………………………………………………………………… 77

5-2 نمونه داخلی………………………………………………………………………………………………………………. 81

فصل ششم : تحلیل سایت

6-1 معرفی سایت……………………………………………………………………………………………………………… 89

6-2 تجزیه و تحلیل سایت……………………………………………………………………………………………… 94

فصل هفتم : ارائه نقشه‌ها

نقشه‌ها…………………………………………………………………………………………………………………………………… 100

فصل هشتم : پیوستها

منابع و مآخذ

فرمت فایل: Word
تعداد صفحات: 105
حجم: 53 مگابایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *