تاریخچه به وجود آمدن دکه های مطبوعاتی در ایران


تاریخچه به وجود آمدن دکه های مطبوعاتی در ایران

ابتدا در تاریخ ۱۳۰۵ فروشندگان جراید به صورت پیاده روزنامه ها را زیر بغل می گرفتند و فریاد می زدند (روزنامه، کیهان، اطلاعات و خبرهای روز) بعد از گذشت چند سال به علت توسعه مسافت توزیع روزنامه، با دوچرخه این کار را انجام می دادند و روزنامه فروشان با رکاب زدن و فریاد (روزنامه خبرهای روز) تمام سربالایی های خیابان ها را طی می کردند تا این که موتورهای مخصوص دوچرخه (که در جلوی فرمان موتور نصب می شد و با کشیدن طنابی که به جای استارت یا هندل موتورهای فعلی عمل می کرد روشن می شد و با اهرمی به چرخ جلو متصل بود و در سربالایی ها از آن استفاده می کردند) وارد گود شد و باز فریاد روزنامه فروشان هر روز رأس ساعت ۴ خیابان های تهران را پر می کرد و خوانندگان را فرامی خواند.
هر کس سعی می کرد زودتر از چاپخانه ای که روزنامه را چاپ می کرد بیرون بیاید، شاید چندتایی بیشتر بفروشد. وضع نابسامانی بود. هرروزه بین روزنامه فروشان اختلافی پیش می آمد، مثلاً این که چرا در محلی که من روزنامه می فروشم آمده ای؟ و… تا این که تصمیم گرفتند هر کس منطقه ای را برای خود داشته باشد.

لینک دانلود مستقیم


سعیدسان تابع قوانین جاری کشور جمهوری اسلامی ایران در زمینه حقوق مولفین و ناشرین است، چنانچه نسبت به محتوای این صفحه صاحب حق نشر هستید و درخواست حذف آن را دارد، خواهشمند است از طریق این لینک به ما اطلاع دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *