دانلود پاورپوینت معرفی برج قابوس


ورودی محوطه
پله و رامپ
ورودی و محل تهیه بلیط
محل نمایش عکس در محل پله و رامپ
بیلبورد معرف بنا
محل پژواک صدا و نورپردازی راهروها
فضای داخلی برج
دست نوشته‌ی یادگاری بازدیدکنندگان کم لطف
آسیب های بنا و مرمت غیر اصولی
نورپردازی بنا
دریچه هوا
نورپردازی، دوربین های امنیتی و بلندگو
خط آسمان
ساختمان مجتمع تجاری متعلق به شهرداری
برگزاری نمایشگاهای مختلف
نمای برج قابوس از خیابانهای اطراف
برج قابوس چرا ساخته شد
کتیبه های بنا
سر در ورودی و تزئینات آن
آسیب ها و اقدامات مرمتی
اقدامات مرمتی

 

برج قابوس (گور سرخ) را از آن رو بلندترین برج آجری جهان می‌نامند که از یک سو چشم به دشتهای آسیای میانه دوخته و از سوی دیگر به دریای مازندارن که 400 متر پائین تر از سطح اقیانوس قرار دارد خیره شده است. برج قابوس را نماد شهر بزرگ جرجان می‌دانند که در عمر هزار ساله خود همواره شاهد آمد و شد و بر تخت نشستن‌ها و از تخت افتادن‌ها بوده است.
ردپای برف و باران و آفتاب سوزان هر چند آسیبی جدی به آن وارد نکرده اما ردپای خویش را بر قامت برافراشته آن برجای گذارده است. تابش آفتاب سوزان صحرا، رنگ سرخ آجرهای بنا را به رنگ برنزی تبدیل کرده و باران موجب فرسایش و رشد گیاهان مخرب در برخی از نقاط آن شده است. اما نگرانی‌های قابوس، به بارش برف و باران خلاصه نمی‌شد چشم طمع جستجوگران گنج و سلاطین و امرا بارها خواب ابدی قابوس را آشفته کرده است. به نوشته رابینو جهانگرد معروف، یکی از سران گیلان به خیال اینکه گنجی زیر برج پنهان کرده‌اند دستور داد گرداگرد برج را خالی کنند و آنچه باعث شد تا از گنج احتمالی و تخریب برج چشم بپوشد آوار شدن برج روی سر کارگرها بود. برج قابوس یکبار نیز نادرشاه افشار را به طمع شهری آباد به دیدن سامان می‌کشاند.

اسدا… معینی، از نویسندگان تاریخ استرآباد در این باره می‌نویسد: یکبار نادرشاه به شمال ایران آمد چون راه زیادی پیموده بود از دیدن برج (میل) گنبد خوشحال شد و حدس زد که آنجا شهر بزرگی باشد. چون آنجا را تقریباً غیرمسکونی و ده کوچکی دید، بسیار ناراحت شد و امر به تخریب گنبد داد اما خوشبختانه بنا از بلا در امان ماند. روسها و انگلیسیها نیز به امید یافتن مقبره احتمالی و گنجینه‌های خفته در آن، بارها دست به حفاری در محوطه برج زده‌اند همچنین زمانی روسها ستاد امور انتظامات و قراولخانه خود را پای گنبد بنا کرده بود که باعث شد قسمتهایی از گنبد مخروطی شکل بر اثر اصابت گلوله توپهای روسی، خراب شد. این برج 72 متر ارتفاع بیشتر ندارد، آنچه آن را بر بلندای جهان می‌نشاند تعریفی است که کارشناسان ارتفاع ارائه می‌کنند: آنها اعتقاد دارند ارتفاع هنگامی معنی می‌یابد که بر فضای اطراف سیطره داشته باشد و از منظر زیبائی شناسی، بلندی برج احساس شود با این تعریف است که گنبدقابوس بر بلندای جهان بارو می‌زند. همین تعریف، میدان نقش جهان را نیز بلندترین مکان اصفهان معرفی می‌کند چون بر تمام اصفهان اشراف دارد.

ارتفاع از مباحث بسیار مهم در معماری و باستان‌شناسی است و از نکته‌های کلیدی برای ساختن برجهای نمادین به شمار می‌رود.
اما برج قابوس را در شهر گنبد و در نیم فرسخی خرابه‌های شهر جرجان مرکز حکومت آل زیار در دوران سلجوقی می‌بینیم، بنایی آجری که از هزار سال پیش تاکنون روی تپه خاکی خودنمایی می‌نماید. این برج از نظر هنر معماری و تاریخی، یادگاری بس ارزنده از دوران آبادی و شوکت سرزمین جرجان و دودمان آل زیار است.
برج هزار ساله قابوس به دستور و انشای شمس‌المعالی قابوس ابن وشمگیر، مشهورترین پادشاه آل زیار که به گفته یاقوت حموی هم جنگجویی بی‌همتا و هم ادیبی فاضل بود، ساخته شد.
شمس المعالی، مردی فاضل، هنرپرور، خطاط و نویسنده‌ای زبردست و متفکر بود که به زبان فارسی و عربی مطلب می‌نگاشت و دربار وی محل تجمع علما و دانشمندان بود به طوری که ابوریحان بیرونی کتاب معروف خود «آثار الباقیه» را به سال 390 هجری قمری به نام او تالیف کرد. برج قابوس در سال 316 هجری قمری بر گرفته از نام این حکمران و به دستور وی ساخته شد اما با وجود اتصاف او به فضل و ادب، قابوس فردی خشن، سنگدل و زشتخوی بود که یکسال پس از تکمیل برج، به دست سرداران خود که از بازگشت او به قدرت بیمناک بودند، کشته شد.

 

به همراه کلی عکس از داخل بنا و بناهای اطراف و مرمت و نورپردازی و …

این فایل پاورپوینت در 71 صفحه به خدمتتون ارئه میشود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *