دانلود پاورپوینت تحلیل برج قابوس – معماری اسلامی


معرفی شهر

  • شهر گنبدکاووس در دوران کهن به جرجان معروف بوده و به دلیل قرار داشتن در جاده ابریشم
  • از اهمیت بسیاری در بازرگانی برخوردار بوده‌است. در طول دوران های متمادی، هنگام
  • حکمرانی سسلسه‌های آل زیار و آل بویه، این شهر پایتخت ایران بوده‌است. و از آن دوران برج
  • آجری قابوس که احتمالاً مدفن سلطان آل زیاری، قابوس بن وشمگیر است، ساخته شده که
  • قدیمی ترین ارامگاه سبک ترکمانان سلجوق بوده و ارتفاع آن به ۶۰ متر می‌رسد و بین سال های ۱۰۰۶ تا ۱۰۰۷ میلادی بنا شده‌است.
  • بعد از دورانی بدلیل زلزله شهر گنبد قابوس که نمادی از تمدن اسلامی و جهانی بود با خاک یکسان شده و بعدها بقایای آن در قسمت شرقیِ شهر گنبد قابوس کشف شد. اکثریت این شهرستان را ترکمنان سنی مذهب تشکیل می دهد که از دیگر اقوامی که در این شهر زندگی می کنند می توان به اقوام سیستانی و آذری نیز اشاره کرد.
  • شهر کنونی به سال ۱۳۰۵ هجری شمسی، در دوران سلسله پهلوی برای سکونت عشایر ترکمن، به‌دستور رضا شاه بنیان نهاده شد و به سپاس از قابوس بن وشمگیر نام آن‌را گنبد قابوس (که اکنون به گنبد کاووس تغییر یافته‌است) نهادند.
  • نقشه اصلی این شهر توسط کارشناسان آلمانی، مطابق با اصول شهرسازی طراحی شد و از اینرو خیابانهای متقاطعی داشته و با الگوی شطرنجی فاقد معابر تنگ و قدیمی است. گنبد کاووس جزو اولین شهرهای ایران است که در آن شهرداری قدمت درازی دارد. این شهر امروزه از شهرهای زیبا و دیدنی استان گلستان محسوب می‌شود.
  • یکی از بی ‌نظیر ترین یادمان های معماری ایران در دوره اسلامی برج قابوس ابن‌ وشمگیر است که در شمال شهر گنبد و در سه کیلومتری بازمانده شهر قدیم جرجان مرکز حکومت آل زیار قرار دارد که از نظر هنر معماری و تاریخی ، یادگاری بس ارزنده از دوران آبادی و شوکت سرزمین جرجان و دودمان آل زیار است .
    این بنای باشکوه در میان پارکی بزرگ و زیبا جای گرفته و از کیلومتر های دور نظر هر بیننده‌ ای را به خود جلب کرده و در گذشته هادی و راهبر مسافرینی بوده که از این سرزمین عبور می‌ کرده‌ اند .

    اثر مذکور به سال 397 هجری جهت آرامگاه شمس ‌العماره بر روی تپه ‌ای به بلندی 15 متر ساخته شده است . ارتفاع برج 55 متر است که با احتساب بلندی تپه ، در مجموع 70 متری از سطح زمین بلندی دارد .

  •     این بنا به صورت برج بلندی با نقشه ستاره ‌ای شکل و گنبد مخروطی به ارتفاع 18متر است که بر بدنه آن 10 ترک دارد . راس ترک 1 .60 متر و قاعده آن 1 .4 متر از هم فاصله دارد ، محیط اصلی گنبد 30 متر و 144 میلیمتر است . در بدنه شرقی روزنه ‌ای تعبیه شده است و همان روزنه ‌ای است که می ‌گویند پیکر بی جان قابوس به جهت وداع در تابوتی بلورین آویزان شده بود . در ضلع جنوبی یک در ورودی قرار

    دارد و درون طاق هلالی و سر در‌آن دو رشته مقرنس ‌کاری زیبا به چشم می ‌خورد.

     

 

فرمت فایل: Powerpoint (قابل ویرایش)
تعداد صفحات: 30
حجم: 700 کیلوبایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *