دانلود تحقیق معماری اسلامی – معماری گنبد قابوس


گنبد قابوس

برج قابوس بن وشمگیر

سال احداث:

397 هجری قمری

375 هجری شمسی

قرن 10 میلادی

سبک معماری: رازی

 

چکیده

بناهای ارامگاهی به شکل برج مانند در     شیوه رازی رواج بیشتری گرفته اند این برجها با ساختار منفرد جنبه ی سمبلیک و نمادین پیدا کرده اند.برجهای ارامگاهی شاهکارهای اجرکاری هستند که دارای ارزشهای ویژه ی نهفته معماری میباشند.فرم و شکل برجهای مقبره ای در ایستایی انها نقش موثری دارد.تغییر فرم پلان وابعاد کف  وارتفاع برج مقبره  و  وجود و عدم لغازهای سر پخ(خیاره ها) به شکل کاملا مستقل در ایستایی برج مقبره ها تاثیر گذارند.

مقدمه

در هر دوره ای از معماری عناصری شاخص در مفاهیم  معماری زمان رابیان میکند.این عناصر جنبه سمبلیک داشته ودر کنار ان جنبه های دیگری از انها نیز خود نمایی میکند.روی اوردن به ارتفاع یکی از راهکارهای شاخص کردن یک عنصر معماری میباشد.

میل ها-گنبدها-مناره ها وبرج مقبره ها عناصر ویژه ای هستند که جنبه نمادین انها در کنار ارتفاع بلند باعث شاخص شدن انها میشود.

برج مقبره ها

برج مقبره ها بناها یی هستند که به صورت منفرد با طرحها و بدنه های جانبی استوانه ای-مخروط ناقص – مکعبی و چند وجهی و گاه  پره دار- شیاردار-ویا ترکیبی از شیارداربا پوشش گنبدی از نوع نیم دایره-کم خیزورک ساخته شده وسابقه طولانی در معماری اسلامی دارند.

ارامگاههای برجی بیشتر به صورت چهار گوشه-پنج گوشه-شش گوشه –هشت گوشه-استوانه و گرداگرد ان پره دار یا ساده ساخته میشد.مقبره ها در اغاز به منظور راهنمایی رهگذران ساخته میشدند.نمونه های این ها در شمال  میل نگار خراسان-برج رادکان-برج رسگت و برج لاجیم است  که اغلب بانیان این میلها یا برجهای مقبره ای علاوه بر اقدام به این کار نیک وصیت میکردند که پس از مرگ در همان بقعه ای که ساخته اند به خاک سپرده شوند.

با توجه به نقشه ی  بدنه برج ها  انها را به سه گروه مختلف  میتوان تقسیم کرد:

مقبره هایی با نقشه دایره ای شکل-مقبره هایی با نقشه چهار گوش ومقبره هایی با نقشه چند ضلعی.

 

مقبره های دایره ای شکل خود دو نوعند:

.1مقبره هایی با نقشه دایره ساده
.2مقبره هایی با نقشه ترک دار
الف) مقبره های با نقشه ساده دایره ای شکل معمولا یک کرسی استوانه ای کوچک با بدنه استوانه ای کشیده و گنبدی مخروطی ساختمان این نوع را تشکیل میدهد که نقشه داخلی انها هم دایره ای است.مثل مقبره چهل دختران در دامغان.

فرمت فایل: Powerpoint (قابل ویرایش)
تعداد صفحات: 47
حجم: 6.09 مگابایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *