دانلود پاورپوینت گنبدهای ژئودزیک


1- گنبد ژئودزیک، سازه فضاکار کروی است که بارهای وارده از طریق اعضای خطی که در یک گنبد کروی قرار گرفته‌اند را به تکیه گاه‌ها منقل می‌کند و در آن تمامی اعضا در تنش مستقیم (کنش یا فشار) هستند.

2- هندسه گنبد‌های ژئودزیک بر اساس 5 حجم افلاطونی است: چهار ضلعی، مکعب، هشت ضلعی، دوازده ضلعی و بیست ضلعی.

3- در این پنج حجم (و فقط در این پنج حجم)، چند ضلعی‌ها همگی منتظم بوده تمامی اضلاع یکسان هستند و تعداد وجوه با تعداد رئوس برابر می‌باشند. چنین احجامی به هر شکلی که قرار گیرند. تمام رئوس با محیط کره در تماس می‌باشند.

4- گنبد‌های ژئودزیک به وسیله تقسیمات فرعی یک یا چند حجم افلاطونی شکل می‌گیرند.

5- هشت ضلعی و بیست ضلعی به دلیل شکل مثلثی پایه، به طور ذاتی پایداری بیشتری دارند و برای گنبد‌های مشبک در ساختمان‌ها بیشتر استفاده می‌شوند.

6- با تعداد تقسیمات بیشتر گنبدهای نرمتر و انعطاف‌پذیرتر حاصل می‌شود.

7- بارها در گنبد ژئودزیک، از طریق نیروهای محوری (کشش و فشار) موجود در اعضای قاب به پی منتقل می‌شوند.

8- تمامی اعضای بالایی (آن‌هایی که بالاتر از زاویه45 درجه قرار دارند) گنبد نیم‌کروی، در زیر بار یکنواخت تحت فشار و تمامی اعضای پایینی تحت کشش و اعضای نزدیک به خط عمود فشار قرار خواهند گرفت.

9- گنبدهای نیم‌کره در تکیه‌گاه نزدیک به خط عمود هستند و یک خط پایه نزدیک به خط افق دارند، که مقداری جزیی نیروی رانشی بیرونی ایجاد می‌نماید.

10- گنبد‌های ربع‌دایره (تقریبا نصف ارتفاع یک گنبد نیم کره) 5 نقطه اتکا و نیروی رانشی بیرونی قابل توجهی را ایجاد می‌کند و باید به وسیله پشت بندها یا حلقه‌های کششی مقاوم گردد.

11- گنبد‌های سه – چهارم کره هم دارای پنج نقطه اتکا هستند ولی نیروی رانش به سمت داخل ایجاد می‌نمایند..

این فایل پاورپوینت در 35اسلاید خدمتتون تقدیمتون میشه