دانلود مقاله افتخارات تاریخ پزشکی ایران اسلامی


افتخارات تاریخ پزشکی ایران اسلامی
تمدن اسلامی و پزشکی

وقتی دین اسلام ظهور کرد ، یکی از موضوعاتی که این دین آسمانی روی آن بسیار تکیه داشت تعلیم و تعلم بود و آنچنان ارزش علم و عالم را بالا برد که خداوند در قرآن مجید به قلم و ابزار نوشتن و آنچه می نویسند قسم خورده است . و پیامبر اسلام (ص) می فرماید : خواب عالم از عبادت جاهل بهتر است. و یا : نظر کردن به صورت عالم عبادت است . و هزاران سخن از معصومین در این رابطه نقل شده است.

تأثیر این اهمیت و ارزش دادنها به علم در اسلام علاوه بر آشنائی مردم با معنویات و احکام الهی سبب شد که در اواخر قرن اول هجری نهضت علمی مهمی در بین مسلمین ا یجاد شود و شوق وصف ناپذیری به کس ب علوم مختلف ایجاد شده وا رزش کتاب و کتابخانه بالا رود بطوریکه در آن زمان در کتابخانه قاهره یک میلیون و در کتابخانه طرابلس شام سه میلیون و در کتابخانه بزرگ خراسان نیز همین مقدار کتاب وجود داشت و تنها در اسپانیا سالیانه حدود هفتاد تا هشتاد هزار جلد کتاب تهیه میشده است . در حالیکه در همان موقع در اروپا فقط 500 جلد کتاب آنهم مربوط به مذهب و دین مسیحیت وجود داشت . این شوق و روی آوری به تحصیل علوم مختلف باعث پیشرفت سریع در علومی مانند طب و پزشکی ، شیمی ، فیزیک ، ریاضیات و نجوم و غیره شد، و دانشمندان بزرگی پا به این صحنه انقلاب بزرگ علمی فر هنگی گذاشته و تاریخ علم را مدیون خود کردند.

دلامبر در این رابطه می نویسد:

((خدمت مسلمین تنها این نبود که علم را از راه تحقیق و اکتشاف ترقی دهند بلکه روح مخصوصی در آن دمیده و به وسیله نوشتن و گفتن تحریر و نگارش و مدارس عالیه آنرا در دنیا اشاعه و انتشار دادند و در بنای علوم و معارف اروپا از این راه احسانی نمودند که نمی توان برای آن حدی تصور کرد و مسلمین ،قرنها استاد علوم و فنون ملل اروپا بودند.))

در حقیقت تمدن اسلا می را می توان بنیان و پایه گذاری انقلاب علمی اروپا دانست ، و اگر تمدن اسلامی نبود یقینا غرب به این زودی از خواب گرانی که در آن فرورفته بود ، بیدار نمی شد.

دکتر ماکس میرهوف می نویسد:

((خلاصه علوم ش رق مانند باران رحمت بر خاک خشک ا روپا بارید و آنرا حاصلخیز س اخت کم کم اروپائیان با علوم شرق آشنا شده کتابهایی در جراحی امراض زنانه و ناخوشیهای چشم نوشتند)).

این فایل ورد در 39 صفحه به خدمتتون ارئه میشود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *