دانلود مقاله نقش نخبگان ایرانی-اسلامی در توسعه ی علوم و فنون ایران و جهان


مسلمین در طول چند قرن آنچنان که در علوم، صنایع، فلسفه، حقوق، سیاست، اقتصاد و نظامات اجتماعی پیشرفت نمودند که حتی به اقرار دانشمندان غربی تمدن کنونی اروپا و غرب، بیش از هر چیز دیگر از آن مایه گرفته است و در این میان سهم دانشمندان مسلمان ایرانی در زمینه های مختلف علوم درخشش بیشتری دارد و ایرانیان مسلمان گوی سبقت را در تولید علم ربوده اند به طوری که تمدن اسلامی منشأ یک فرهنگ عظیم انسانی گردید. اصولاً ایرانیان با داشتن سوابق ممتد در تمدن و فرهنگ، شایستگی آن را داشته اند که ملتهای دیگر را تحت تأثیر قرار داده و آنها را پیرو خویش قرار دهند. بیشتر دانشمندان اسلامی چه در علوم دینی و چه در علوم عقلی و تجربی از لحاظ نژاد ایرانی به شمار می رفتند.

دستاوردهای نخبگان و دانشمندان مسلمان ایرانی در تولید علم در جهان طی چندین قرن، که هر یک در رشته مربوطه خود سرآمد دوران بودند، علم را فعالانه در بسیاری از سرزمین های جهان اسلامی پی ریزی کردند که بعدها غرب و اروپا از آن استفاده ها برد.

نخبگان و دانشمندان مسلمان ایرانی چون ابن سینا، رازی، خوارزمی، خواجه نصیرالدین طوسی، ملاصدرا و… در نهضت علمی ایران و جهان نقش مهمی داشته اند.
این فایل ورد در 9 صفحه به خدمتتون ارئه میشود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *