تومورها و علل پیدایش


تومورها و علل پیدایش :

در بدن انسان حدود 13 10  6x سلول وجود دارد. این سلولها به طور دائم تقسیم شده و تکثیر می شوند مگر دسته معدودی از آنها مثل سلولهای عصبی . گاهی در بین فرایند تکثیر سلول ، یک سلول معیوب تولید می شود. در این میان فرآیندهایی در بدن وجود دارد که این سلول معیوب را نابود کرده و اجازه تقسیم  به  سلول معیوب را نمی دهد. به هر علت اگر این فرآیند نابود شود یعنی سلول های معیوب بتوانند رشد کرده و تکثیر شوند و یا یک سلول سالم نظم تکثیر را از دست داده و به طور مستمر تکثیر شود، نطفه تومور یا سرطان به وجود خواهد آمد.رشدبافت تومور نسبتا سریع می باشد.این بافت به سرعت عروق خونی تشکیل داده وتکثیرمیشود .

اغلب زمان بین به وجود آمدن یک بافت تومورال  و تشخیص آن  بسیار طولانی است و گاهی این زمان  به 20 سال می رسد. به دلیل آنکه 1,000,000سلول تنها یک گرم وزن دارد ، بیمار  بسیار دیر به وجود تومور پی برده وبه علت گستردگی تومور گاهی هیچ راه درمانی وجود نخواهد داشت .
یکی از ژنهایی که مسئول نظارت بر تقسیم  سلول است ژن P53 می باشد.این ژن به صورت کدی بر روی   DNA قرار دارد.
آسیب مستقیم براین ژن در اثر تابش اشعه یا عوامل دیگر،باعث نابودی ژن خواهدشد. نابودی این ژن منجربه از بین رفتن فرایند نظم تقسیم شده و بافت  تومورال در بدن بوجودخواهد آمد.
توجه به برخی عوامل احتمالی به وجود آمدن سرطان و به یاد داشتن نشانه ها ما را در تشخیص زودرس بافتهای سرطانی  یاری خواهد کرد.

این فایل ورد در 10 صفحه به خدمتتون ارئه میشود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *