دانلود پاورپوینت مرمت کاروانسرای روستای مهر خراسان


دانلود پاورپوینت مرمت کاروانسرای روستای مهر خراسان

دانلود پاورپوینت مرمت کاروانسرای روستای مهر خراسان

 کاروانسرای ریوند  در نزدیکی کاروانسرای مهر

موقعیت

ریوند به معنی ستیغ و قله است .همچنین به معنی ریباس یا ریواس می باشد که ازین گیاه شرابی به نام هوم می ساختند و در قبل از آیین زرتشت یعنی در مهر پرستی و دین آریایی ها مورد استفاده قرار می گرفته است .در شاهنامه فردوسی در جنگ 12رخ به نام زیبد آمده و در عرف محلی به آن ریود گویند .

بین روستای ریوند و باشتین یعنی جنوب ریوند و جاده سبزوار- شاهرودوفاصله30کیلومتری غرب سبزوار واقع شده است و یکی از زیبا تیرین و منظم ترین ابنیه ها می باشد .  این بنا یکی از کاروانسراهای راه ابریشم است که از این منطقه می گذشته است.

منظره ظاهری بنا

کاروانسرای ریوند دارای پلان مربع بوده و زیبا ترین و با شکوه ترین قسمت بنا در روی دیوار شمال آن است . دو اشکوبه ساخته شده طبقه دوم ایوان شاه نشین بنا محسوب می شود.دو طاقنما در طرفین ایوان طبقه دوم و مشرف به شاه نشین به صورت بالکن درآمده اند.در هر طرف ایوان مرکزی 5 غرفه قرار گرفته است.ایوان و غرفه ها همه دارای قوس ها و طاقنماهای جناغی هستند.

دو جانب شرقی و غربی ورودی کاروانسرا در زیر این قسمت به صورت طاقنماهای عمیق و تزئینی با سقف شیب دار پلان ذوزنقه ای شکل با سقف کثیر الاضلاع درآمده است و این قسمت مرکز ورودی کاروانسرا شاه نشین را تشکیل میدهد که از طریق آن به بارانداز کاروانسراارتباط برقرار می شود

به جز دیوار شمالی بنا سه دیوار جنوبی،شرقی غربی آن و فقط راه آبهایی که در داخل دیوار تعبیه شده آب باران بام را به پایین هدایت میکند و سوراخهای مستطیل شکل کوچکی رابه منظور دیده بانی و تامین نور داخل غرفه ها (برای هر غرفه دو عدد)قرار داده اند.

وضعیت داخلی

ورودی بنا از ضلع شمالی که با یک ایوان مرکزی و دو طاقنمای دو اشکوبه دردوجانب آن در طرفین ایوان هر طرف 5 غرفه قرار گرفته شروع می شود.

بعد ازمشاهده سکوی اطراف قوسی ورودی که در کاروانسرا به آن استوار شده هنوزهم آثاری از چفد و بست چوبهای آن پیدا است.

مصالح بنا

تمام اطراف دیوارهای بنا کلا از آجر با ملات گچ ساخته شده است .ابعاد آجرهای به کار رفته 27*5/27سانتی متر است

قدمت

با توجه به پلان و اسلوب کلی معماری و تطابق این عناصر با کاروانسرای مزینان که دارای کتیبه است و متعلق به دوره صفویه است،این بنا نیز متعلق به دوره صفویه می باشد.

 بررسی راههای ایران در دوره های مختلف تاریخی    

راه از گذشته های بسیار دوره بعنوان شریان اقتصادی و حیاتی کشور ، از اهمیت فوق العاده و ویژه ای برخوردار بوده و ایرانیان برای این عامل ارتباطی مؤثر ، جدی و پر اهمیت ارزش و اعتبار خاصی قائل بوده اند . وجود تعداد بسیاری از واژه ها و اصطلاحات مربوط به راه و راهداری در زبان فارسی مانند کاروانسرا ، خان ، ساباط ، پل ومانندآنها می نمایدکه زندگی مردم این‌کشورتاچه اندازه به‌راه وابسته بوده است .

 تاریخچه کاروانسرا در ایران

چگونگی اقامتگاهها در دوران قبل از اسلام

از چگونگی اقامتگاهها در دوران قبل از اسلام اطلاعات فراوانی در دست نیست اهم آن مربوط به دوره هخامنشی ، اشکانی و ساسانی می باشد در دوره هخامنشی داریوش راه شاهی ساخت و برای رفاه حال مسافران این راه ایستگاههایی را ایجاد نمود ، هوت این ایستگاهها را ستات مس نامیده است در این محل ها پیک ها و چاپارهای هخامنشی اسبان خود را عوض می نمودند تا با سرعت هر چه تمامتر بتوانند نامه های دولتی را به مقصد برسانند می یابد این آسایشگاههای میان راه را از اولین هسته های اقامتی دانست.

از دوران ساسانی نمونه هایی از کاروانسراها و رباط ها مانده است که به اختصار به معرفی آنها می پردازیم

– کاروانسرای‌دیرگچین یادیرالجص:در کنارجاده قدیم ری– اصفهان نزدیک حسن آباد

– رباط انوشیروانی : در 40 کیلومتری جاده سمنان – دامغان

   

از عناصر مهمی که شرایط مناسب را برای عوامل مخل فراهم می‌آورند کهولت و فرسودگی است . اختلاف درجه حرارت روز و

شب ، عوامل جوی و میزان رطوبت همه عواملی هستند که بنای پیر و فرسوده را تهدید و از مقاومت آن کم می‌کنند بنابراین می‌توان گفت وجود آسیب و عارضه در بنای تاریخی دلیل بر وجود عدم تعادل می‌باشد . بطور کلی عوامل تخریب مجموعه ای از

کنش‌ها و آسیب‌ها هستند که در تغییر شکل و تخریب بنا موثر واقع می‌شوند .

   عوامل موثر در تخریب بنا

1-عوامل طبیعی :

1-1-رطوبت : یکی از عوامل مهم در تخریب این بنا تاثیر ناشی از رطوبت صعودی و نزولی است . ظهور و پیدایش لکه‌های

رطوبت در جداره‌ها و کف اتاق ها ، فرسایش و ساییدگی در آمود دیوارها ، کدر شدن یکنواخت جداره‌های اتاق ها و پدیدار شدن

شوره و نمک روی بدنه بنا علائم و صدماتی هستند که از رطوبت در بنا ناشی می شوند . عواملی را که دربوجود آوردن این علائم موثر بوده و در واقع عوامل مخل محسوب می شوند می توان به شرح ذیل بیان نمود :

الف. عدم وجود محوطه سازی مناسب پیرامون بنا که سبب جمع شدن آب‌های سطحی کنار پایه‌ها و دیوارها شده و نفوذ رطوبت را به درون شالوده باعث می‌شود . محوطه چهار ظریف بنابخصوص جبهه شمالی دارای شیب غلط (بطرف بنا) هستند که در هنگام بارندگی آب‌های سطحی در کنار دیوارها جمع می‌شود .

ب.گرفتگی چاه‌های فاضلاب در داخل بنا سبب نفوذ رطوبت به درون پی‌ها و شالوده شده که طبق قانون لوله‌های موئین این رطوبت بطرف بالا حرکت کرده و داغ رطوبت روی دیوارها بخوبیقابل رویت است .

طبق گقته‌های ساکنین این مجموعه مدت زیادی مسیر فاضلاب بنا بخصوص در قسمت سرویس ها (شمال غربی بنا) مسدود شده بود و رطوبت ناشی از آن به درون پی ها مخصوصا در ناحیه شمال غربی نفوذ کرده است و تقریباً در این قسمت بنا درصد بیتشری رطوبت روی دیوارها بچشم می خورد .

پ.استفاده از مصالحی مانند آجر که قدرت زیادی در جذب رطوبت دارند درون پی‌های بنا البته از زمانی که خیاباهای جدید احداث شده‌اند و درصد بیشتری از دیوارها زیر خاک رفته‌اند و طبعاً آجرهای دیوارها نیز رطوبت درون خاک‌های اطراف را بخوبی جذب و به درون شالوده هدایت می‌کنند

ت:استفاده از مصالح غیر هیدروفیلی مثل سیمان روی بدنه بنا که تا ارتفاع 50/1 متری دور تا دور بنا توسط ساکنین اجرا شده و باعث عدم تنفس بنا و دیوارها وحبس رطوبت درون دیوارها و پی و صعود آن به بخش‌های بالاتر بنا شده . متاسفانه اندود سیمان درون و بیرون بنا و حتی درون بعضی از اتاق ها اجرا شده است و این امر سبب صعود رطوبت به قسمت بالاتر شده و داغ رطوبت بالای اندود سیمان تقریبا همه جا بچشم می‌خورد.

ج: عدم شیب بندی پوشش بام متاسفانه بعلت نداشتن شیب مناسب سطح بام هنگام بارش برف و باران این آب‌ها به بیرون هداشت نشده و روی سطح بام جمع می‌شود و طبعا ماندن این آب‌های سطحی روی بام سبب نفوذ تدریجی رطوبت به درون شالوده و مصالح پوششی می‌گردد که آثار این رطوبت در تمامی بنا زیر سقف‌ها نمایان است و سبب فرسودگی مصالح پوششی و تخریب اندود سقف‌ها شده است .

ح: عدم وجود ناودان‌های مناسب و تخریب بیشتر ناودان‌ها : متاسفانه بیشتر ناودان‌های بنا از بینرفته و آب از محل استقرار آن‌ها به درون شالوده نفوذ کرده است و باعث فرسودگی و تخریب ملات و آجرها و از بین رفتن انسجام ملات و ایجاد شکاف‌های عمیق در محل ناودان‌ها شده . آب باران از محل ناودان‌ها بر بدنه بنا جاری شده و به تدریج ملات بین آجرها را شسته وکلاف بندی بین مصالح را از بین برده و آجرها از هم جدا شده اند این شکاف های عمیق راتقریبا در تمام نقاطی که محل ناودان ها بوده می توان مشاهده کرد .

فهرست مطالب:

موقعیت خراسان در ایران
عکس هوایی روستای مهر
موقعیت روستای مهر نسبت به سبزوار
توپوگرافی شهرستان سبزوار
شهرها و روستاهای اطراف سبزوار
شهرستان سبزوار قبل از تقسیمات
موقعیت بخش داورزن در شهرستان سبزوار
تاریخچه سبزوار
جغرافیای طبیعی سبزوار
پستی و بلندی
معادن و منابع زیر زمینی سبزوار
جنس خاک سبزوار
ویژگیهای اقلیمی وبافت سنتی سبزوار
موقعیت روستای مهر
شناخت علل پیدایش روستا
ویژگیهای فعالیتهای اقتصادی روستا
بررسی منابع آبی روستا
منابع آب های سطحی
فعالیتهای بخش کشاورزی
توپو گرافی
زلزله
وضعیت اقلیم
درجه حرارت
بارندگی
کاروانسرای مهر
نقشه
کاروانسرای ریوند  در نزدیکی کاروانسرای مهر
موقعیت
منظره ظاهری بنا
وضعیت داخلی
مصالح بنا
قدمت
بررسی راههای ایران در دوره های مختلف تاریخی
تاریخچه کاروانسرا در ایران
چگونگی اقامتگاهها در دوران قبل از اسلام
چگونگی اقامتگاهها پس از اسلام
معماری انواع کاروانسراها
عملکردکاروانسرا
بررسی ویژگیهای مهم معماری در ساخت و ساز کاروانسراهای ایران
تزئینات
خدمات
مصالح ساختمانی
اطراف سایت
جبهه شمالی حیاط
جبهه جنوبی حیاط
جبهه غربی و شرقی حیاط
برش A-A
برش B-B
عناصر کالبدی بنا
عناصر کالبدی اصلی
پی
جزرها
سردر ورودی
هشتی
شاه نشین (ایوان شمالی)
حیاط مرکزی
ایوانچه ها و حجرات
ورودی ایوانچه ها
اصطبل(شترخان)
ایوان
ایوان شرقی و غربی حیاط
تزئینات
خدمات موجود در کاروانسرا
۱- اخیه
۲- بخاری
۳- ناودان
۴- نورگیر
۵- آب انبار
۶- رخبام
۷- جاپیه سوز
پوشش ها
انواع طاقها
نحوه اجرای طاقها
ارتباط عمودی
آسیب شناسی
عوامل موثر در تخریب بنا
۱-عوامل طبیعی :
۲-۱-باد
۳-۱-عوامل بیولوژیکی
۲-عوامل اجتماعی و مردمی
۳-نشست زمین در زیر پی های بنا
۴-کاهش تدریجی مقاومت و چسبندگی مصالح و ملات ها به علت فرسودگی در طول زمان
۵-کاهش یا افزایش بار وارده بر پی ها
۶-یخ زدگی در بنا
الحاقات
عارضه : ریختگی دیوار ضلع شرقی و غربی. ریختن بند ملات دیوارها
ریختگی ها طبقه دوم
عارضه : ریختگی دیوار ضلع شرقی و غربی. ریختن بند ملات دیوارها
مرمت
ساییدگی

 

فرمت فایل: Powerpoint
تعداد صفحات: 96
حجم: 15.8 مگابایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *