دانلود پاورپوینت عبدالعزیز فرمان فرمائیان


معماری تاریخی ایران بخش مهمی از گنجینه هنر بشری و دارای شناسه بین المللی است اما سرزمین ما در دوران معاصر در جریان تحولاتی قرار گرفت که نقطه پایانی بر کارایی روزمره معماری تاریخی ایران بود و ضرورت تحول آن را برای سازگاری و همراهی با زندگی معاصر ایجاد می کرد .

معماری که می خواهیم راجع به آن صحبت کنیم از نمایندگان شاخص معماری معاصر ما در نیم قرن اخیر است عبدالعزیز فرمانفرمائیان به یک معنا از پایه گذاران برجسته نهادهای مهندسی و معماری جدید محسوب می شود و از سوی دیگر کارهای شاخص او و همکارانش از مهم ترین نمونه های سبک بین المللی در نیم قرن اخیر است که تقریبا تمامی آنها هنوز پابرجاست . این کارها هنوز الگوی استانداردهای معماری و ساختمانی معاصر هستند حتی شاید بتوان مدعی شد که در سه دهه اخیر ساختمانی در حد و قواره آنها ساخته نشده است.

عبدالعزیز فرمانفرمائیان در سال 1299 در خانواده ای صاحب نام در سیاست و فرهنگ معاصر به دنیا آمد وی تحصیلات خود را در دانشکده بوزار پاریس گذراند و در اوایل دهه 30 فارغ التحصیل شد و به ایران بازگشت .

در ابتدا در گاراژ خانه پدرش شروع به طراحی خانه برای اقوام و دوستان کرد و سپس به استخدام دفتر ساختمان دانشگاه تهران در آمد . وی پس از چندی با مهندس آفتاندالیان، سیحون وغیاثی در یکی از آتلیه های معماری دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران تحت ریاست مهندس فروغی به کار تدریس پرداخت.

دفتر فرمانفرمائیان علاوه بر طراحی معماری در طراحی شهری و شهر سازی نیز وارد فعالیت شد از جمله در سالهای 1346 تا 1354 کلیه کارهای غیر صنعی کنسرسیوم نفت شامل شهرسازی ، مدرسه سازی ، خانه سازی و ساخت دفاتر اداری در مناطق نفت خیز را بر عهده داشت و شهر سازی و خانه سازی مجموعه مس سرچشمه کرمان ، شرکت خانه در کرج ، شرکت خانه در اصفهان و شرکت خانه در شرق تهران را انجام داد . اما شناخته شده ترین فعالیت شهرسازی او تهیه نقشه جامع شهر تهران با همکاری ویکتور گرون است که پس از حدود چند دهه که از تهیه طرح جامع می گذرد هنوز دستگاه شهر سازی کشور موفق به تجدید نظر در این طرح و تهیه طرح جدید که برای هماهنگی با تغییرات شگرف سی ساله اخیر لازم است نشده است .

تعدادی از پروژه های طراحی شده :

üطراحی و نظارت مسجد دانشگاه تهران

üطرح ساختمان راکتور اتمی دانشگاه تهران

üطراحی استادیوم یکصد هزار نفری آزادی تهران

üساختمان شرکت نفت

üساختمان بورس

üدانشکده دامپزشکی

üکاخ مادر سعد آباد

üمسجد دانشگاه تهران

üکاخ نیاوران

üموزه فرش تهران

üساختمان وزارت کشاورزی

üساختمان وزارت کار

üساختمان بانک اعتبارات ایران

üپاویون ایران در نمایشگاه بین المللی مونترآل (1967)

üساختمان پست و تلگراف و تلفن

üطرح اولیه فرودگاه جدید امام خمینی

üتهیه طرح جامع شهر تهران

ورزشگاه آزادی:

فرمانفرمائیان برای طراحی این اثر در سال 43-1342 در سفری به مکزیک از ورزشگاه دانشگاه مکزیکو سیتی دیدار کرد این طرح که در آن از خاک فشرده به عنوان عامل سازه ای استفاده شده بود مورد توجه او قرار گرفت. در طرح استادیوم 100 هزار نفری آزادی تصمیم گرفت همانند ورزشگاه دانشگاه مکزیکوسیتی بستری فشرده از خاک ایجاد و مجموعه را روی آن بنشاند. خاکبرداری برای سازه استادیوم زمینه ساز ایجاد دریاچه مفرهی در جوار آن شد . مهندس علیرضا راد پی مدیرعامل شرکت تهران بیستون مهندس خاک این طرح بود . از طرح استادیوم چیزی نگذشته بود که (1349) دولت ایران میزبان برگزاری بازی های آسیایی در سال 1351 (1972) شد وزارت آبادانی و مسکن به سمت مجری طرح انتخاب شد این طرح تحت نظر فرمانفرمائیان و به مدیریت رضا مجد و هیربد و با همکاری نادر اردلان انجام شد.

ضرب العجل 17 ماهه برای طرح و اجرا و افتتاح چنین مجموعه بزرگی مشکل آفرین بود به ناچار از دفتر s.o.m  شعبه کالیفرنیا متقاضی خرید مقداری نقشه های سازه از یک طرح مشابه ورزشگاهی در شهر سیاتل ایالت واشنگتن شد . استخر را هم به پیمانکار طرح المپیک مونیخ واگذار کرد . چند میلی متر اشتباه در ابعاد محوطه های ورزشی در رکورد های جهانی تاثیر می گذارد و ناگزیز ضوابط کمیته های بازی های المپیک باید به دقت رعایت شود . دفتر او عملا ناگزیر شد در فرصت کوتاهی با جمع آوری مقداری مدارک سازه و اجرایی از نهاد ورزشی آنها را در طرح جامعی به طور هماهنگ جایگزین و ضمنا طراحی مجدد کند.

پیمانکار این طرح شرکت تسا متعلق به مهندس مجید اعلم بود که با پیمانکار بزرگ فرانسوی به نام بوئیگ یک کنسرسیوم تشکیل داد و مهندس ماهری به نام پیر ریچارد را به کار گرفت نامبرده در طرح سازه فلزی s.o.m  تجدید نظر و طرح سازه جدیدی را با بتون پیش فشرده و پیش ساخته محاسبه کرد و سرانجام اجرای طرح در موعد مقرر به اتمام رسید و در سال 1353 افتتاح شد .

فرمانفرماییان از نظر خصوصیات اخلاقی و از دیدگاه طراحی و انجام طرح های بزرگ نمونه بود. او یکی از افرادی بود که برای ارتباط معماری و معماران ایران با تشکیلات معماران سایر کشورها تلاش می کرد اما همه این ویژگی ها با حسن اخلاق صداقت و پاکی همراه بود به طوری که او در میان معماران به خوشنامی شهرت داشت . فرمانفرماییان بر این باور است که دانش و ساخته های یک معمار باید برای جلب اعتماد مردم و جامعه کافی باشد از این رو به تبلیغ اعتقادی نداشت در حالی که کمتر معماری در مقام و موقعیت او که از رسانه ها رویگردان باشد.

کاخ نیاوران

در گوشه شمال شرقی باغ نیاوران، بنای کاخ نیاوران با مساحتی در حدود 9000 مترمربع در دو طبقه و یک نیم طبقه احداث شده است.
عملیات احداث این بنا در سال 1337 ﻫ . ش، با طرحی ایرانی آغاز گردید و با وقفه ای که در ساخت آن پیش آمد در سال 1346 به اتمام رسید و در سال 1347 مورد بهره برداری قرار گرفت.
ساختمان این بنا ابتدا به عنوان محلی برای پذیرایی میهمانان خارجی در نظر گرفته شده بود اما در هنگام ساخت به محل سکونت محمدرضا پهلوی و خانواده اش اختصاص یافت.

طرح چهار ضلعی کاخ و فضاسازی معماری داخلی آن الهام گرفته از معماری ایرانی با بهره گیری از فناوری مدرن است. تزئینات آن نیز تلفیقی از هنر پیش از اسلام و پس از اسلام است که گچبری توسط استاد عبداللهی، آینه کاری توسط استاد علی اصغر و کاشی کاری نمای خارجی توسط استاد ابراهیم کاظم پور و ایلیا انجام شده است. کف بنا از جنس سنگ سیاه و سقف آن از جنس آلومینیوم است که از وسط باز می شود. دکوراسیون و مبلمان داخلی کاخ توسط یک گروه فرانسوی   طراحی و اجرا شده است.
طبقه همکف این بنا شامل سرسرای بزرگی است که کلیه اتاق ها در اطراف آن شکل گرفته اند که از آن جمله می توان به سینمای اختصاصی، اتاق غذاخوری، سالن پذیرایی، اتاق انتظار و راهروهای فرعی و همچنین تالار آبی اشاره کرد.
در نیم طبقه این بنا اتاق کار، اتاق کنفرانس و دفتر منشی فرح دیبا ، اتاق خواب لیلا و اتاق ندیمه او قرار دارد.
اتاقی نیز در مسیر راه پله ها قرار دارد که لباس های رسمی و نظامی و مدالها و نشان های محمدرضا پهلوی در آن نگهداری می شوند.
در طبقه سوم اتاق خواب واستراحتگاه نیمروزی پهلوی دوم و همچنین اتاق های فرزندان وی و ندیمه هایشان قرار دارد.
این فضاها با نقاشی ها و فرش هایی گرانبها و هدایای متعددی از کشورهای مختلف پوشیده شده اند.

این فایل پاورپوینت در 75 صفحه به خدمتتون ارئه میشود.