دانلود پاورپوینت کاروانسرای قصر بهرام جاده گرمسار – ورامین


کاروانسرای قصربهرام

کاروانسرای قصر بهرام د‌ر ۱۵۴ کیلومتری جنوب تهران و بر سر راه جاد‌ه سنگی قد‌یمی و کاروانروی کویری اصفهان ـ کاشان ـ گرمسار قرار د‌ارد.

این جاد‌ه د‌ر طول مسیر خود‌ از کنار کاروانسرای عین‌الرشید‌ می‌گذرد و به جاده سنگفرش نیز معروف است.

کاروانسرای عین‌الرشید‌ د‌ر ۴ کیلومتری جنوب غربی کاروانسرای قصر بهرام واقع شد‌ه است. کاروانسرای شاه عباسی قصر بهرام یکی از جاذبه‌های تاریخی این منطقه است.

این بنا که بیشتر شبیه کاروانسراهای شهری است و شبــــاهت آن به کاروانسراهای میان راه کمتر است، به گفته برخی از کارشناسان برخلاف نامش ساختمانی برای اقامت سلاطین صفوی د‌ر مواقع شکار و سفرهای شاهانه بود‌ه است.

پس از مسجد جامع ورامین که الگوى کاملى از مساجد چهار ایوانى بنا شده در قرن هشتم هجرى است روستاى قلعه بلند قرار دارد.

وجه تسمیه قلعه بلند به دلیل وجود یک قلعه تاریخى مربوط به قبل از اسلام در این روستاست که فقط بخشى از آن باقى مانده است.

در شمال این روستا قلعه‌اى معروف به کاظم آباد وجود دارد که با خشت و گل بنا شده و به عنوان یک مجموعه دامپرورى و کشاورزى در دوره قاجار و پهلوى اول مورد بهره‌بردارى بوده است. این قلعه که پلان مربع مستطیل دارد داراى ۴ برج در چهارگوشه خود است و تنها ورودى آن در ضلع شرقى قرار دارد؛ وجود حمام عمومى در مجاور بخش مسکونى نشان از اهمیت این قلعه دارد. این مجموعه یکى از معدود سکونتگاه‌هاى زیستى و فعالیتى بر مبناى مناسبات خان محور است که به عنوان نمونه‌اى نسبتاً سالم قابل بازسازى و بهره‌بردارى با اهداف گردشگرى است.

بعد از تماشاى این قلعه و پس از عبور از سیاه کوه و پشت سر گذاردن پیچ و خم‌هاى مسیر، قصر بهرام در میانه تپه ماهورهایى پراکنده در دامنه کوه، خودنمایى مى‌کند و بالاخره قصر پیدا مى‌شود. این کاروانسرا که نام عجیب ولى با مسماى قصر بهرام را بر آن نهاده‌اند با سنگ‌هاى سفید مایل به کرم رنگ پوشیده شده است.

برج‌هاى چند وجهى تعبیه شده در گوشه‌هاى بنا و همچنین سردر ورودى آن که به سمت شمال باز شده و به شکلى استادانه با سنگ تراش خورده نماسازى شده است. حیاط مرکزى، حجرات در اطراف و اصطبل‌ها در پشت آن همان پلان قالب کاروانسراهاى ایران است که البته در این کاروانسرا از ایوان جنوبى نیز به عنوان ورودى به منظور امکان دسترسى سریع به کوه استفاده مى‌شده است که از ویژگى‌هاى این بنا به شمار مى‌رود.

 

فرمت فایل: Powerpoint (قابل ویرایش)
تعداد صفحات: 25
حجم: 1.77 مگابایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *