کتاب شهرهایی برای دوچرخه سواری (تجربه شهرهای اروپایی) نوشته روس اولدنیزل، مارتین امانوئل، آ.آ. آلبرت دلا بروهز و فرانک وررارت و ترجمه مهدی حسنزاده و فاطمه بابایی
غلبه رویکرد خودرومحور در دهههای گذشته در کلانشهر تهران، پایتخت را با مشکلات مختلفی مواجه کرده است. در مقابل، بررسی سوابق و تجارب موفق جهانی گویای آن است که توسعه شهری انسانگرا با مفاهیمی همچون آرامسازی ترافیک، جایگزینی خودروهای شخصی با انسان به عنوان محور مورد توجه در خیابانها، دلپذیری و امنیت محیط خیابان برای افراد پیاده و دوچرخه سواران، تشویق به افزایش استفاده از دوچرخه و وسایل نقلیه عمومی، تغییر فرهنگ اتومبیل سواری به پیاده روی، و در کل بهبود کیفیت زیست شهری و سلامت اکولوژیک عجین است.
در این راستا، توسعه حمل و نقل پاک و فعال و به خصوص ترویج دوچرخه سواری در شهرهای مختلف دنیا به عنوان یک شیوه کارآمد حمل و نقلی، در سالهای اخیر بسیار مورد توجه و استقبال بوده است. به طوری که در کشورهایی مثل هلند و دانمارک، مقبولیت این روش جابجایی و تردد روزانه شهروندان با دوچرخه برای رفتن به مدرسه، محل کار، خرید و … رشد چشمگیری داشته است.
فهرست مطالب کتاب شهرهایی برای دوچرخه سواری :
بخش اول: مقدمه
- اروپا: یک قرن دوچرخه سواری شهری
بخش دوم: وضعیت دوچرخه سواری در شهرهای اروپایی
- آمستردام هلند، پایتخت جهانی دوچرخه، به صورت اتفاقی
- اوترخت هلند، قانون دوچرخهها
- انسخده هلند، یک تجربه در دوچرخه سواری
- آیندهوون هلند، مهندسی یک راه برای دوچرخه؟
- لیمبورگ جنوبی هلند، دوچرخه سواری به صورت نزولی پیش میرود
- کپنهاگ دانمارک، برندسازی شهر دوچرخه سواری
- آنتورپ بلژیک، دوچرخه سواری ادعای بازگشت میکند
- منچستر، دوچرخه سواری در توقف
- هانوفر آلمان، به حاشیه رفتن دوچرخه سوار
- بازل سوئیس، دوچرخهها در یک شهر مرکزی رقابت میکنند
- مالمو سوئد، مرکز نوآوری دوچرخه سواری
- استکهلم سوئد، جایی که حمل و نقل عمومی، دوچرخه سواری را تحتالشعاع قرار میدهد
- بوداپست مجارستان، بازنگری سبک زندگی با دوچرخه
- لیون فرانسه، دوچرخه به رسمیت شناخته میشود
بخش سوم: نتیجهگیری
- تعریف دوچرخه سواری شهری اروپایی
- آینده دوچرخه سواری: یک دستور کار تحقیقاتی
پیوستها: آمار دوچرخه سواری 2015-1920
فرمت فایل: Pdf |
تعداد صفحات: 331 |
حجم: 9.98 مگابایت |