تاریخچه کارخانه لبنی میهن
مجتمع فرآورده های لبنی میهن درسال 1354 فعالیت خود را در منطقه اسلامشهر واقع در 20 کیلومتری تهران با تولید انواع بستنی پاستوریزه شیری و میوه ای آغاز کرد و از همان ابتدا با نگرشی حرفه ای و با توجه ویژه به اصل کیفیت موفق شد شایستگی جلب اعتماد عموم مصرف کنندگان را بدست آورد.
درسال 1373 با هدف ایجاد تحولی بنیادین در صنعت بستنی، خط تولید بستنی های فانتزی به روش اکسترودی ( برشی ) در این مجتمع راه اندازی گردید. این تحول عظیم که به واقع از افتخارات صنعت غذایی کشور محسوب می گردد (( میهن )) را به عنوان پیشرو صنعت بستنی در ایران مطرح نمود و امروزه با تولید بیش از 70 نوع بستنی در شکلها و طعم های گوناگون ، این واحد به لحاظ کیفی و کمی از بزرگترین تولید کنندگان بستنی در خاور میانه به شمار می رود .
درسال 1376 واحد (( لبنیات)) این مجتمع با بهره گیری ازآخرین تکنولوژی متکی براتوماسیون
صنعتی وبا هدف تولید فرآورده های لبنی باکیفیت وماندگاری بالا که به واقع کمبودآن درکشور
احساس می شد، راه اندازی گردید .
باوجود نو پا بودن در صنعت لبنیات ((میهن )) توانست ازرقبای خود پیشی گرفته وامروزه به دلیل
بکارگیری روش های بهینه تولیدوتهیه مواد اولیه ممتاز از معتبرترین وخوشنام ترین تولیدکنندگان ) و پنیر UHTاروپایی، به عنوان یکی از بهترین تولید کنندگان فرآورده ها ی شیری فراد ما ( سفید فتا مطرح می باشد.
استفاده از بهترین مواد اولیه دراین مجتمع و تولید بوسیله ماشین آلات مدرن و پیشرفته تحت نظارت و کنترل کارشناسان مجرب، محصولاتی با کیفیت بسیار بالا شده است. این محصولات با داشتن بالاترین سطح کیفیت با قیمتهایی کاملا قا بل رقابت عرضه می شوند که این موضوع باعث حضور پر رنگ میهن در بازارهای داخلی وخارجی شده است.(( میهن)) مصمم است با به خدمت گرفتن بهترین ها واستمرار حرکت رو به جلو، شایستگی های ایران را برای بازارهای جهانی به ارمغا ن آورد.
معرفی محصولات تولیدی کارخانه لبنی میهن
بستنی در انواع متنوع :
Salarبستنی سالار درطعم های مختلف
Primaبستنی پریما
Royaبستنی رویا
Carnitaبستنی کارنیتا
Sorbetبستنی سربت
Wefernaبستنی ویفرنا
Highpiral بستنی هایپیرال
Ice makآیس مک
Soot Mak سوت مک
Fanny Faceبستنی عروسکی
Stic Bar 2008
بستنی فالوده
آشنایی با واحدهای مختلف شرکت:
1- واحد تولید بستنی
2- واحد لبنیات
3- شکلات
4- تولید نان
5- کنترل کیفیت
6- اداری
7- مدیریت
که ما در اینجا به بررسی واحد اداری میپردازیم. واحد اداری این شرکت شامل 2 بخش امور مالی و مدیریت حسابداری میباشد که اکنون به شرح واحد امور مالی میپردازیم:
آشنایی با واحد امور مالی شرکت میهن
هر شرکتی برای خود یک سیستم نرم افزاری را طراحی میکند که بر اساس آن صورتهای مالی خود را ثبت میکند. در شرکت فرآوردههای لبنی میهن از نرم افزاری تحت عنوان (همکاران سیستم) استفاده مینمایند. در قسمت حسابداری این کارخانه، بخشی به نام واحد امور مالی وجود دارد که کارهای مربوط به حسابداری شرکت در آن صورت میگیرد. در این واحد امور مربوط به صورتهای مالی به7 قسمت تقسیم شده و هر فرد مسئول ثبت یک قسمت از صورتهای مالی است که عبارتند از:
- قسمت ثبت دارائیها 2- (خریدهای داخلی/ خارجی) – 3- قسمت ثبت سفارشات واردات 4- قسمت ثبت فروش (صادرات) – قسمت ثبت هزینهها- قسمت ثبت قراردادهای شرکت (تبلیغاتی و …) – قسمت ثبت حقوق و دستمزد کارکنان
در واحد امور مالی پروندهها و اسناد حسابداری شرکت نیز در قفسههایی که برای یک دوره مالی تنظیم شدهاند نگهداری و بایگانی میشوند که عبارتند از:
- اسناد فروش به ترتیب ماههای سال مثال: اسناد فروش فروردین 91- اردیبهشت 91- خرداد 91- تیر 91- مرداد 91- شهریور 91- مهر 91- آبان 91- آذر 91- دی 91- بهمن91- اسفند 91
- برگشت از فروش
- اسناد صادرات
- اسناد واردات
- اسناد هزینه
- اسناد مصارف سال
- خریدهای داخلی
- نامههای اداری- گزارش بیمه- مالیات – ارزش افزوده
قسمت ثبت دارایی:
مجتمع صنایع غذایی لبنی میهن دارای شعبههای بسیار در اکثر شهرها میباشد که اصطلاحاً به آن حوزه میگویند و همهی این حوزهها یا شعبهها زیر نظر کارخانه مرکزی (میهن) فعالیت میکنند. اموالی که توسط شرکت و یا حوزهها خریداری میشوند، طی فاکتوری جهت ثبت به مسئول ثبت داراییها ارسال شده و او با توجه به اطلاعات موجمود در فاکتور اقدام به ثبت دارایی خریداری شده در سیستم مینماید. لازم به ذکر است که هر دارایی در سیستم دارایی یک کد مخصوص است که به آن کد اموال میگویند و که به محض وارد کردن آن کد در سیستم، سیستم بطور خودکار از آن دارایی یا اموال را شناسایی و ثبت مینماید. پس از وارد نمودن اطلاعات مشخص شده در فاکتور که عبارتند از: (نوع دارایی خریداری شده (یخچال- ماشین آلات و …) – تعداد آن (2و3 و …) – قیمت واحد قیمت کل و …) سیستم بطور خودکار ثبت مربوط به دارایی خریداری شده (بدهکار – بستانکار) را انجام و ذخیره مینماید. در پرداخت بهای دارائیهای خریداری شده، 2 نکته قابل ذکر است: یکی اینکه اگر دارایی توسط شرکت خریداری شده بهای آن از طریق صندوق یا تنخواه پرداخت میشود و ثبت آن بصورت زیر است:
دارایی …
××
صندوق
××
2- دیگری اینکه اگر دارایی توسط حوزهها (شعبهها) خریداری شده باشد و بهای آن از محل تنخواه حوزه پردخت شده باشد ثبت آن بصورت زیر است:
دارایی ..
××
که همهی اینها در گزارش فاکتور خرید درج شده تا در موقع ثبت دارایی در سیستم بطور دقیق و مشخص ثبت شود. ثبت دارائیها در سیستم ابتدا بصورت سند موقت میباشد، یعنی در پایان سال مالی این سندها به سند دائمی تبدیل میشوند و درآن دیگر هیچ گونه دخل و تصرفی نمیتوان کرد و در پایان سال مالی این اطلاعات بایگانی میشوند.
و اما در مورد استهلاک: میدانیم که سرشکن کردن و تخصیص بهای تهمام شده دارایی ثابت را به دورههای استفاده از آن را استهلاک مینامند. استهلاک داراییهای خریداری شده قبلاً توسط مدیریت شرکت محاسبه شده و در پشت هر فاکتور درج شده و به قسمت امور مالی داده میشود و مسئول ثبت داراییها با وارد کردن استهلاک تعیین شده در سیستم، سیستم بطور خودکار هزینه استهلاک و استهلاک انباشته را محاسبه مینماید.
مواد اولیه
در موسسات تولیدی موجودی مواد بخش بزرگی از دارائیها و در واقع دارائیهای جاری را به خود اختصاص میدهد. در ترازنامه این موسسات یکی از عمدهترین اقدام، موجودی مواد است، همچنین مواد مصرف شده نیز سهم اساسی از بهای تمام شده محصولات را تشکیل خواهد داد.
خرید مواد اولیه
این کار بر عهده دایره خرید یا تدارکات میباشد وظیفه آن تهیه و تدارک مواد اولیه، تجهیزات و ابزار آلات مورد نیاز موسسات تولید میباشد. لازم به ذکر است که برای آن که دایره خرید بتواند اقدام به خرید نماید بایستی برگ درخواست سفارش مواد به امضاَء مسئولین مجاز رسیده، و بر اساس آن مشخصات و فهرست مواد اولیه مورد نیاز تهیه و در اختیار مأموران خرید قرار داده شود تا با توجه به درخواستهای خرید و انجام سفارشات، خرید مواد اولیه صورت گیرد. البته لازم به ذکر است که مأموران خرید مواد اولیه صورت گیرد. البته لازم به ذکر است که مأموران خرید بر اساس تنخواهی که در ابتدای سال و برای یک دوره مالی تنظیم شده است اقدام به خرید مواد اولیه مینمایسد.
در این شرکت مواد اولیه به 2 طریق تأمین میشود: اول مواد اولیهای که از داخل کشور تهیه میشود و دوم موادی که از خارج کشور و طی سفارشات شکرت، خریداری میشود.
– مواد اولیه شرکت شامل موارد ذیل است:
مواد اولیه داخلی عبارتند از: شیر- شیر خشک – انواع خشکبار – شکلات – زعفران و موادی که جهت بستهبندی نیاز است مانند: کارتن بستنی- چسب – سلفن و …
مواد اولیه خارجی عبارتند از:
کره کاکائو- پودر قهوه- روغن حیوانی- انواع اسانسها- کاغذهای بستهبندی- چوب بستنی و …
ثبت خرید مواد اولیه
خرید مواد اولیه
××
تنخواه / صندوق
××
– (خریدهای داخلی/ خارجی)
خرید عبارتست از تهیه و تدارک و اکتساب کالا یا مواد اولیه جهت تهیه یک کالا یا محصول و خدمات مورد نیاز در زمان مناسب با قیمت مناسب از منبع مورد اطمینان در مقابل پرداخت ارزش آن که سبب افزایش دارایی نقدی میگردد.
در این شرکت 2 نوع خرید داریم: خرید داخلی- خرید خارجی
1- خرید داخلی: شرکت یکسری از مایحتاج خویش را از داخل کشور تهیه مینماید مانند: بخشی از مواد اولیه محصولات مانند شیر و … ملزومات (خرید خودکار، مداد و …) – اثاثه اداری و … میباشد که ممکن است این خریدها به صورت نقد یا نسیه به صورت چک باشد، اگر این خریدها بصورت نقدی باشد:
خرید
××
صندوق
××
واگر غیر نقدی و طی پرداخت چک باشد:
خرید ….
××
صندوق
××
بابت خرید … بصورت نقد
خرید
××
بستانکاران
××
بابت خرید … طی چک شماره ….
که معمولاً شرکت میهن خریدهای خود را بصورت نقدی انجام میدهد.
گاهی اوقات ممکن است کالای خریداری شده برگشت داده شود، و یا این که بنا به دلایل مختلف مانند این که کالا یا محصول خریداری شده معیوب بوده و یا مطابق نمونه سفارش داده شده نباشد، تخفیفاتی به خریدار اعطا گردد. که در صورت برگشت دادن کالا و یا گرفتن تخفیف بابت عیب کالا و یا مطابق نمونه سفارش داده شده نبودن و یا غیره، از حسابی تحت عنوان (حساب برگشت از خرید و تخفیفات) استفاده میشود. با توجه به این که این حساب موجب کاهش مبلغ خرید میگردد، همیشه دارای ماهیت بستانکار میباشد.
در زمان برگشت کالا به فروشنده ثبتی در دفتر روزنامه زده میشود که به صورت زیر میباشد:
صندوق
××
برگشت از خرید و تخفیفات
××
و در زمان دریافت تخفیف ثبت آن بصورت زیر خواهد بود:
بستانکاران
××
برگشت از خرید و تخفیفات
××
حساب دیگری تحت عنوان عنوان حساب تخفیفات نقدی خرید وجود دارد که این حساب در صورت خرید به طور نسیه صورت میگیرد، اما چون کارخانه میهن خریدهای خود را معمولاً بصورت نقدی انجام میدهد، کمتر از این حساب استفاده میکند.
گاهی از اوقات کالای فروخته شده توسط فروشنده به خریدار، در محل انبار فروشنده به خریدار، در محل انبار فروشنده صورت میگیرد به عبارت دیگر پس از تحویل کالا به خریدار، مسئولیت فروشنده پایان مییابد و مالکیت آن کالا به خریدار منتقل میگردد یعنی هزینههای حمل به عهده خریدار میباشد. هزینههای حمل کالای خریداری شده و سایر هزینههای که مستقیماً مربوط به خرید کالاست از قبیل هزینه بیمه، گمرک، عوارض و غیره، در محاسبهی قیمت تمام شده کالای خریداری شده منظور میگردد.
بمنظور تجزیه و تحلیل گزارشات، بهتر است که در طی دوره، هر یک از این هزینهها در حسابی جداگانه ثبت شود و محاسبات مربوط به تعیین قیمت تمام شده کالای خریداری شده، به پایان دوره مالی موکول شود. به حساب هزینه حمل کالای خریداری شده و نظایر آن به این دلیل که باعث افزایش مبلغ خرید میشود، افزایش آنها در بدهکار حساب مربوطه ثبت میشوئد. لذا ماهیت آن نیز همیشه بدهکار میباشد و ثبت آن در دفتر روزنامه بصورت زیر میباشد:
هزینه حمل کالای خریداری شده
×××
صندوق
×××
2- سفارشات شرکت/ یا خریدهای خارجی:
خریدهای خارجی یا سفارشات خارجی این شرکتها به 4 دسته تقسیم میشود: 1- مواد اولیه (کره کاکائو- روغن حیوانی و …) 2- سفارشات قطعات و لوازم یدکی (قطعههایی برای دستگاهها که از خارج کشور وارد میشوند) 3- سفارشات کالاهای سرمایهای (ماشین آلاتی که بطور کامل وارد میشوند مانند: ماشین آلات خط پر کن دستگاه نان بستنی و …) 4- سایر سفارشات (لیوانهای تبلیغاتی – نایلونها و …)
مراحل سفارشی خرید خارجی:
هر کدام از سفارشهایی که برای شرکت میآید دارای یک کد اختصاصی است و هر مواد یا کالا را بر اساس کدهایی که در گمرک میخورند از هم تفکیک مینمایند.
هر سفارشی که وارد میشود چه مواد و یا قطعات و … دارای یکسری هزینه هستند که شامل: هزینه حمل- بازرسی (گمرکات)- هزینههای بهداشتی و مالیات میباشند.
همه هزینهها به بدهکارهای سفارشات خارجی و اقلام دربار میرود و بستانکارش یا صندوق است یا جاری شرکاء
هزینههای سفارشات خارجی
××
صندوق/ جاری شرکاء
××
آخرین مرحله هزینهها جزء هزینه حمل است که باید به معین سفارشات برود. اگر کالای خریداری شده، مواد اولیه باشد که نیاز باشد در تولید استفاده بشود، در انبار رسید میشود، در غیر اینصورت جنس که وارد شده به عنوان دارایی شناسایی میشود مانندَ: برای مثال شرکت ماشین آلات سفارش داده که جزء داراییها محسوب میشود و ثبتش به صورت زیر است:
ماشین آلات
××
سفارشات/ قطعات
××
8- انبار
تعریف انبارَ: انبار محل و فضایی است که محل نگهداری یک یا چند نوع کالای بازرگانی- صنعتی مواد اولیه یا فرآوردههای مختلف دیگر است، به عبارت دیگر میتوان گفت مکان یا فضایست که در آن مواد اولیه برای ساخت محصولات، کالای در جریان ساخت یا نیمه ساخت، کالا یا محصول ساخته شده، مواد و ملزومات مصرفی قطعات یدکی ماشین آلات، ابزار آلات و … است که بر اساس یک سیستم صحیح در انبار طبقهبندی میشوند.
هدف از تشکیل و ایجاد انبارها چه در سازمانهای دولتی و چه بخش خصوصی، تأمین و نگهداری کمالاها و محصولات مورد نیاز سازمان است.
از آنجایی که انبار نقش مهمی در روند فعالیتهای یک سازمان دارد، بایستی به گونهای باشد که بتوان موادن و لوازم مورد نیاز، جهت فعالیتهای سازمان را به راحتی در دسترس وناحد مصرف کننده قرار دهد، در غیر اینصورت در گردش کار و فعالیتهای آن موسسه وقفه ایجاد میگردد.
اگر سیستم انبار بطور صحیحی بنا شود، بخشها یا واعحدهای درگیر با انبار که عبارتند از: تولید- حسابداری صنعتی- حسابداری مالی- نگهداری و تعمیرات- فروش- بازرسی- تدارکات- برنامهریزی، که ارتباطی سیستماتیک به انبار دارند میتوانند به راحتیس با هم ارتباط اطلاعاتی و موجود داشته باشند.
مراحل ثبت و حسابداری در واحد امور مالی:
انبار کارخانه میهن از 5 قسمت تشکیل شده است که عبارتند از: مواد اولیه- ملزومات- قطعات و لوازم یدکی- کالای ساخته شده- شیر
همانطور که قبلاً گفته شد این شرکت دارای 2 نوئع خرید، داخلی و خارجی میباشد که ثبت حسابداری مربوط به انبار در سیستم بر اساس فاکتورهای این 2 نوع خرید میباشد. با توجه به برنامهای که برای این قسمت طراحی شده و سیستم بر اساس آن کار میکند، این فاکتورها ثبت شده و برای آن سند زده میشود.
هر کارخانه یا موسسهای برای واحدها و محصولات خود یکسری که تعریف میکند که البته این کدها قراردادی است و در هر شرکت یا موسسهای متفاوت است، برای مثال کد انبار مواد اولیه در این شرکت 10 میباشد. در این مرحله برای سهولت کار، ابتدا فاکتورها بر اساس اطلاعاتشان و اینکه مربوط به کدام انبار است از یکدیگر تفکیک شده و دستهبندی میشوند. مثلاً فاکتورهای مربوط به خرید مواد اولیه از فاکتورهای خرید مربوط به ملزومات و سایر قسمتها جدا شده و سپس آنها را رسید میکنند، رسید کردن یعنی ثبت کردن فاکتورها بر اساس کدهایی که برای قسمتهای مختلف انبار در سیستم تعریف شده. پس از وارد کردن کد انبار، یا رسید کردن، مقدار یا تعداد خرید موجود در فاکتور را وارد میکنیم و به اصطلاح آن را بهنگام میکنیم، پس از بهنگام کردن مقدار یا تعداد و به سراغ قیمت آن 1- رسید کردن یعنی ثبت فاکتورها بر اساس کدهایی که برای هر انبار تعریف شده. کد انبار مواد اولیه در اینجا (10) است. 2- بهنگام کردن یعنی به نحوی آن را ثبت میکنند که دیگر در مرحلهی بعدی که مرحلهی بعدی که مرحلهی ریالی کردن است امکان تغییر در مقدار با تعداد وجود ندارد. میرویم که در اصطلاح به آن ریالی کردن میگویند، پس از انجام این مرحله سند بطور خودکار ثبت میشود و فقط بایستی برای آن شرحی نوشته شود. البته لازم به ذکر است که اگر در حین ثبت ارقام و اعداد خطایی رخ داده شود، این امکان وجمود دارد که برگشت بهنگام صورت گیرد یعنی تمام مراحلی که انجام دادیم را از آخر به اول حذف میکنیم و ویرایش را انجام میدهیم.
در ثبت انبار مواد اولیه در این شرکت معمولاً هر 10 روز یکبار ثبت میزنند. در ثبت انبار مربوط به خریدهای خارجی نیز مراحل آن بصورت خرید داخلی بوده با این تفاوت که فقط در اینجا برای 2 انبار مواد اولیه و انبار قطعات یدکی ثبت وجود دارد.
مراحل ثبت حسابداری انبار بر اساس فاکتورهای خرید در سیستم:
رسید کردن فاکتورها بر اساس کد انبار
بهنگام کردن
ریالی کردن
صدور سند
ریالی کردن: مرحلهی ثبت را ریالی کردن میگویند.
کلمات کلیدی: رسید کردن- بهنگام کردن- ریالی کردن
9- فروش
در این شرکت 2 نوع فروش وجود دارد: فروش بستنی که اصطلاحاً به آن فروش سرد و فروش لبنیات که اصطلاحاً به آن فروش گرم نیز میگویند.
برای فروش از برنامهای ورانگیر استفاده میشود.
پروسهی فروش: طریقه فروش لبنیات به این صورت است که پس از بارگیری انبارکها (ماشینهای پخش شرکت)، ویزیتورها به همراه رانندگان ماشینهای پخش وارد مسیرهایی که توسط شرکت تعیین شده میشوند وبه سراغ مشتریان رفته و با توجه به درخواستهای آنان در همانجا فروش صورت میگیرد و سپس پیش فاکتورها را برای ثبت در سیستم به واحد امور مالی میآورند.
مراحل ثبت فروش سرد (بستنی) در سیستم:
1- ابتدا به فرمت (معرفی مشتریان) میرویم و مشخصات کامل مشتریان را ثبت میکنیم، بعد سیستم بطور خودکار برای هر مشتری یک کد مخصوص میدهد.
2- تعیین تاریخ عملیات فروش
3- فرم درخواست مشتریان را باز میکنیم و در آن اطلاعات مربوط به نوع محصول- تعداد یا مقدار و قیمت واحد و قیمت کل و نام خریدار و … را ثبت و ذخیره میکنیم.
4- فاکتور فروش یا حواله: پس از آنکه فرم درخواست مشتریان را ثبت کردیم، آنرا پرینت گرفته و به قسمت مدیرت توزیع میفرستند.
5- مدیریت توزیع: پس از آنکه فاکتور فروش یا حواله بدست این قسمت رسید، در واقع بر اساس اطلاعات مندرج در فاکتور اقدام به صدور خروجی میکنند یعنی در این قسمت اجازه خروج کالا یا محصول داده میشود.
تسویه فاکتورها یا بصورت نقدی یا رسیدی (نسیه) یا بصورت چک میباشد.
حالت نقد: اگر تسویه فاکتورها بصورت نقدی باشد در ثبت حسابداری آن در سیستم به این گونه عمل میکنیم: ابتدا در فرمت حسابداری مشتریان قسمت سند حسابداری را باز کرده و با توجه به تاریخ دریافت چک یا پول، تعیین تاریخ میکنیم و کد مشتری را وارد میکنیم، اطلاعات مشتری بطور خودکار پس از وارد نمودن کد ثبت میشود و سپس در آخر مبلغ چک را وارد میکنیم و ذخیره را میزنیم.
– حالت چک: اگر تسویه فاکتورها بصورت چک باشد به این صورت است که ابتدا در فرمت یا فهرست چکها را باز کرده، با توجه به تاریخ چک، تعیین تاریخ کرده و فرمت جدید را میزنیم، سپس شماره چک را وارد میکنیم و بعد مبلغ چک و تاریخ سر رسید و نام بانک و کد مشتری را وارد نموده و در آخر ذخیره مینماییم.
و اما در قسمت انبار فروش: به فرمت انبار رفته، سند انبار، جدید را میزنیم و با توجه به نوع انبار (یعنی اینکه انبار، انبار شعبه است و یا انبار مرکزی است) تعداد، مقدار، و نوع کالا یا محصول، و کد محصول و نام خریدار و تاریخ فروش و … را ثبت میکنیم.
10- هزینهها
تعریف هزینه: هزینه مخارجی است که برای کسب درآمد پرداخت یا واقع شده است و از طریق بهای تمام شده داراییها و یا خدماتی که در یک دوره مالی به مصرف میرسد و یا مورد استفاده قرار میگیرد، اندازهگیری و در مدارک حسابداری ثبت میشود. هزینهها در حسابداری صنعتی از دیدگاههای مختلفی طبقهبندی شدهاند که عبارتند از:
به شکل کلی به3 طبقه دستهبندی شدهاند:
1- طبقهبندی طبیعی هزینهها
1- هزینههای تولید یا ساخت مانده
مواد اولیه مصرفی
هزینه دستمزد و سایر هزینههای تولید
2- هزینههای تجاری یا هزینههای عملیاتی مانند
هزینههای اداری
هزینههای توزیع و فروش
2- طبقهبندی هزینهها بر اساس ارتباطشان با تولید محصول
1- هزینههای مستقیم مانند
هزینه مواد اولیه
دستمزد مستقیم تولید: دستمزد کارگران خط تولید
2- هزینههای غیر مستقیم شامل:
هزینه سوخت
هزینه استهلاک ساختمان
هزینه ماشین آلات تولیدی هزینههای سربار
حقوق یا دستمزد سرکارگران یا نگهبانان
3- طبقهبندی هزینهها بر اساس ارتباطشان با حجم و تعداد تولید
ثبت هزینههای شرکت در سیستم:
سیستم در این شرکت هزینهها به 3 قسمت هزینههای اداری- هزینههای توزیع و فروش و هزینههای سربار تقسیم شده است، که هر یک دارای کد مخصوصی میباشند.
هزینههای اداری که شامل: هزینه چاپ و تکثیر- هزینه پیک- هزینه ملزومات- هزینه فن آوری و اطلاعات میباشند در سیستم با کد (716) و هزینههای توزیع و فروش با کد (715) و هزینههای سربار با کد (713) شناسایی میشوند.
این هزینهها در فاکتورهایی به قسمت امور مالی ارسال شده و پس از تفکیک نمودن و مشخص کردن نوع هزینه در قسمت مورد نظر و با وارد نمودن کد مخصوص هزینهها در سیستم ثبت میشوند.
در زمان پرداخت هزینهها اگر بصورت نقدی باشد ثبت آن بصورت زیر خواهد بود:
هزینه …
×××
صندوق
×××
و اما اگر پرداخت از قسمت تنخواه گردان باشد بصورت زیر خواهد بود:
هزینه
××
تنخواه/ تفصیل
××
تنخواه
××
صندوق
××
در این قسمت ثبتهای حساب بانکی نیز توسط شخصی که مسئول ثبت هزینههای شرکت است، ثبت میگردد و در هنگام واریز به حساب بانک ثبت زیر را خواهیم داشتَ:
حساب بانکی
××
جاری شرکاء
××
و در زمان برداشت از بانک ثبت زیر را خواهیم داشت:
جاری شرکاء
××
حساب بانکی
××
11- قراردادها
کار دیگری که شرکت بمنظور رشد و کسب درآمد انجام میدهد بستن قراردادهای مختلف است از جملهی این قراردادها که باعث کسب درآمد و پیشرفت شرکت میشود میتوان به بستن قراردادهای تبلیغاتی اشاره کرد. این شرکت با صرف هزینهای از طریق بستن قرارداد با شرکتهای تبلیغاتی بمنظور معرفی و تبلیغ محصولات خود، در واقع به نوعی اقدام به کسب درآمد در آینده میکند.
در زمان بستن قرارداد، یعنی زمانی که هنوز قرارداد اجرا نشده است ثبت آن بصورت زیر خواهد بود:
پیش پرداخت هزینه
××
اسناد پرداختنی/ صندوق
××
و در زمانی که قرارداد اجرا میشود ثبت زیر را خواهیم داشت:
هزینه تبلیغات
××
پیش پرداخت
××
همچنین شرکت در استانهای مختلف کشور اقدام به اجارهی مکانهایی مانند: سوله و سردخانه و … جهت پخش محصولات خود میکند که منجر به ایجاد هزینههایی میشود، که این هزینهها در بلندمدت سبب کسب درآمد میشود و ثبت آن بصورت زیر خواهد بود:
هزینه اجاره
××
صندوق/ بانک
××
12- حقوق و دستمزد
اهمیت حقوق و دستمزد در واحدهای مختلف متفاوت است ولی بطور معمول هزینه حقوق دستمزد بخشی از درآمدهای واحدهای اقتصادی و تجاری را به خود اختصاص میدهد، بنابراین واضح است کسانیکه در رشته امور مالی تحصیل میکند باید اطلاعات کافی و کاملی در این زمینه داشته باشند. اجزاء و عناصر تشکیل دهنده یک سیستم حقوق و دستمزد بطور کلی و بون در نظر گرفتن اینکه این سیستم متعلق به چه موسسهای (بازرگانی و خدماتی و یا تولیدی) میباشد طراحی شده است و شامل موارد ذیل است:
1- دایره کارگزینی
2- دایره ثبت ورود و خروج پرسنل
3- دایره حسابداری حقوق و دستمزد
که ما در اینجا به دایره حسابداری حقوق و دستمزد میپردازیم:
وظیفه دایره حسابداری حقوق و دستمزد چیست؟ این دایره وظیفه تهیه و تنظیم لیست حقوق و دستمزد و تعیین مبلغ ناخالص و خالص حقوق و دستمزد قابل پرداخت به هر یک از پرسنل و کارکنان در واحدهای مختلف تولید، را به عهده دارد و در واقع اسناد و مدارک حقوق و دستمزد هر یک از آنان در این دایره نگهداری میشود.
این شرکت دارای واحدهای مختلفی از قبیل: تولید بستنی- لبنیات- شکلات – تولید نان- کنترل کیفیت اداری- مدیریت و غیره بوده که بایستی برای هر واحد ثبت لیست حقوق و دستمزد جداگانهای بزند.
در اینجا به یک نمونه از لیست حقوق دستمزد مربوط به واحد تولید بستنی میپردازیم:
ثبت لیست حقوق دستمزد واحد تولید بستنی:
حقوق پایه
اضافه کاری
فوق العاده مسکن
حق اولاد
عیدی و پاداش
سنوات
بن کارگری
حق شیفت
حق سختی کار
حق مسئولیت
حق برودت
حق رطوبت
حق گرما
بیمه سهم کارفرما (23%)
بیمه سهم کارکنان و کارفرما (30%)
مالیات حقوق و دستمزد
مالیات سنوات
مساعده
وام کارکنان
روند حقوق
حقوق دستمزد پرداختنی