دانلود پروژه سیستمهای اطلاعاتی حسابداری-  اصلاح سیستم محاسبه بهای تمام شده تولید و پروسه تولید


پروژه سیستمهای اطلاعاتی حسابداری

اصلاح سیستم محاسبه بهای تمام شده تولید و پروسه تولید

مقدمه

اين پروژه در ارتباط با سيستم محاسبه قيمت تمام شده در يك شركت توليد كننده مواد شوينده ، بهداشتي تهيه شده است. كه طي آن در مورد سيستم موجود، طراحي سيستم جديد نحوه پياده سازي آن اشاره مي شود. مباحث اصلي اين مجموعه به طور كلي شامل بخشهاي اصلي زير خواهد بود:

  • پيشنهاد بررسي سيستم از سوي چه شخص یا واحدی عنوان و در مورد آن تصميم گيري مي‌شود.
  • دريافت شناخت كافي از سيستم، كه طي بررس ویژگی ‌هاي سازماني، فردي و ساير موارد بدست خواهد آمد.
  • طراحي سيستم مطلوب كه متناسب با وضعيت شناخته شده در قسمت دوم باشد كه آنهم شامل دو قسمت كلي و تفضيلي خواهد بود.
  • پياده سازي سيستم و شرايط ايجاد سيستم جديد همچون شرايط نرم افزاري ، سخت افزاري و نحوه تبديل سيستم قديم به سيستم جديد

 

  • پيشنهاد طرح بررسي و ايجاد سيستم جديد

با توجه به اينكه موضوع نحوه محاسبه قيمت تمام شده توليد وبه تبع آن قیمت فروش و نحوه انعكاس آن در دفاتر مالي شركت، در دو سال متوالي به عنوان يكي از بندهاي شرط گزارش حسابرسی قرار گرفته و مسبب مشروط شدن اظهارنظر حسابرسان مستقل نسبت به صورتهاي مالي شركت شده و از سوي ديگر موجب اعتراض سهامداران حاضر در مجمع عمومي سالانه شركت گرديده ، اعضاي هيات رئيسه مجمع در جلسه عمومي سالانه شركت از حسابرس درخواست نمود تا دلايل اين موضوع را مشخص كند كه وي نيز براساس بررسي‌هاي تيم خود موارد زير را عنوان نمود:

  • در زمان صدور مواد اوليه از انبار به توليد، اين موضوع طي حواله‌هاي سريال دار صورت نمي‌گيرد كه به عقیده حسابرسان اين امر، از موارد ضعف کنترل های داخلی محسوب شده و حسابرسان از روشهای جایگزین نیز قادر به کشف موارد با اهمیت در مورد مصرف مواد، نشده اند.
  • با توجه به اينكه شركت از روش استاندارد جهت قيمت گذاري كالاي ساخته شده استفاده مي‌كند، محركهاي سربار بنحو مطلوبي تعريف نشده است.
  • پيرو بند 3، تخصيص سربار توليد هريك از محصولات ، براساس ظرفيت‌هاي نسبتا نامعقول، صورت گرفته است. (استفاده از ظرفیت اسمی)
  • با توجه به استفاده از روش استاندارد، شركت در طول دو سال اخير قيمت استاندارد محصولات خود را تغيير نداده، با در نظر گرفتن اين موضوع كه در طي اين دوسال، شاخص تورم بالا رفته و تعرفه‌هاي گمركي نيز بشدت افزايش يافته كه اين موضوع سود شركت در طي اين دو سال را تحت تاثير قرار داده است .
  • با توجه به بالا رفتن تنوع محصولات و پيچيده‌تر شدن توليد، سيستم فعلي توانايي پردازش حجم جديد را ندارد.
  • مراکز هزينه توليد و غيرتوليدي به نحو مطلوبي تعريف نشده است.
  • گزارشات خروجي سيستم از حيث مديريتي، مناسب و مطلوب نمي‌باشد.
  • آمار توليد به طور منظم تهيه نمي‌شود.

كه مجمع عمومي با در نظر گرفتن طرح جامع در راستاي استراتژي شركت، با مشخص نمودن اعضای كميته هادي شامل: مديرعامل، مديرمالي و رئيس حسابداري صنعتي و مدير IT  وانتخاب متخصصین IT  توسط مدير IT ،  مسئوليت بررسي سيستم موجود وتصميم گيري نسبت به اصلاح يا تعويض سيستم موجود را به آن كميته مي دهد.

يكماه پس از برگزاري مجمع، كميته‌هاي سريعاً پس از تصويب اين پيشنهاد، تيم تحليل سيستم را كه شامل (رئيس حسابداري صنعتي، ميدريت مالي و مديريت بخش حسابداري مديريت و چند نفر آناليست سيستم، مي‌باشند را تعيين مي كند.) كه اين تيم‌ها كارهاي زير ا انجام مي‌دهد.

  • گزارش شناخت وضع موجود

1-2- اطلاعات مربوط به شرکت

شرکت پاک در تاریخ 29/3/65 فعالیت خود را در زمینه تولید مواد شوینده و بهداشتی آغاز و از سال 72 اقدام به ایجاد شعب در سایر استانها نمود. شرکت تا سال 75 صرفا فعالیت بازرگانی داشته و اقدام به واردات و فروش محصولات می نموده که پس از آن به دلیل بالا رفتن تعرفه های گمرکی، نوع فعالیت خود را از بازرگانی به تولیدی تغییر داده بدین گونه که به جای واردات محصول اقدام به واردات مواد اولیه می نماید.با توجه به پیچیده تر شدن امور، طرح ایجاد سیستم جامع مالی مصوب مجمع عمومی سال جاری  با اولویت ایجاد سیستم بهای تمام شده ، با توجه به گسترش فعالیت شرکت صورت گرفته است.

با توجه به اينكه مديريت عامل شركت در طي دو سال مورد بحث (سالهائی که شرکت ملزم به ارائه گزارش حسابرسی به مقامات ذیربط بوده است )در فواصل زماني كوتاهي تغيير كرده است، لذا هيچگونه مسئوليت و پاسخگوئي جدي‌اي از سوي مديريت نسبت به بررسي اجزاء و عملكرد اين دو سال صورت نگرفته و هيچ گونه تحليل عميقي نسبت به مبالغ مندرج در گزارشات مالي سالانه انجام نشده است و از سوی دیگر بدلیل عدم ثبات جایگاه مدیریت عامل، هيچگونه پيگيري مجدانه‌اي در جهت رفع بندهای شرط گزارش سال قبل حسابرسی ، صورت نگرفته است.

 

2-2) وضع سيستم موجود از لحاظ اثربخشي ،كارايي و كنترلها

در ارتباط با سيستم موجود محاسبه بهاي تمام شده فرايندهاي زير در حيطه اين سيستم قرار مي‌گيرد.

  • فرايند صدور مواد اوليه ومواد بسته بندي به انبار موقت تولید
  • فرايند صدور مواد اوليه ومواد بسته بندي از انبار موقت تولید به خط تولید
  • فرايند پردازش مواد اوليه و تکمیل محصول
  • فرايند انتقال كالاي ساخته شده به انبار محصول
  • فرايند خروج كالاي ساخته شده از انبار محصول جهت فروش

كه در سيستم موجود، مراحل زير طی هريك از فرآيندهاي فوق انجام مي‌شود.

1 – فرايند صدور مواد اوليه ومواد بسته بندي به انبار موقت تولید

درخواست كالا با توجه به توليد روزانه در دو نسخه توسط متصدي توليد تنظيم كه يك نسخه از آن به انبار ارائه و نسخه ديگر نزد تنظيم كننده بایگانی می شود.

انباردار براساس درخواست دريافتي اقدام به صدور حواله انبار مواد اوليه در 3 نسخه مي‌نمايد: يك نسخه نزد انباردار، نسخه دوم نزد تحويل گيرنده و نسخه سوم جهت صدور سند حسابداري  به واحد حسابداري ارسال مي‌شود.

فرمت فایل: Word (قابل ویرایش)
تعداد صفحات: 35
حجم: 329 کیلوبایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *