دانلود پژوهش بررسي عوامل موثر بر شايسته سالاري در صنعت لاستيك


دانلود پژوهش بررسي عوامل موثر بر شايسته سالاري در صنعت لاستيك

رشته مدیریت اجرایی(M.A)

گرایش استراتژیک

چكيده:            

هدف اصلي این پژوهش، عوامل موثر بر شايسته سالاري در صنعت لاستيك است. به اين منظور، كارشناسان صنعت لاستيك برابر با 2600 نفر به عنوان جامعه آماري لحاظ و مورد مطالعه قرار گرفته‌اند. با استفاده از فرمول نمونه گيري از جواع محدود، تعداد 335 نفر به عنوان حجم نمونه تعيين شده است. به لحاظ روش‌شناسي، پژوهش از نوع پيمايشي- كاربردي بوده و مبتني ‌بر روش‌هاي توصیفی است. داده‌هاي مورد نياز، از طريق پرسشنامه محقق­ساخته و بر اساس
شاخص ها و مدل مفهومي، جمع‌آوري گرديد. در بومی­سازی این مقیاس­ها، ادبیات مفهومی ملحوظ شده و سؤالات و عوامل استخراج­، تنظیم، اعتباریابی، تثبیت و توزیع گردید. اعتبار محتوای عوامل احصاء­شده با نظر خبرگان تأیید گردید. پایایی سنجه نیز به روش آلفای کرونباخ محاسبه و تأیید شد. یافته‌های کمی پژوهش در نرم‌افزارهاي آماري، تأييدكننده فرضیه­ها و الگوی پیشنهادی پژوهش بودند، به اين معني كه رابطه تمامی عوامل موثر بر شايسته سالاري مورد تأیید بوده، لذا عوامل احصاء­شده تبیین­کننده­های مناسبی از توسعه فرهنگ شايسته سالاري بوده­اند.

واژگان‌کلیدی: شايسته سالاري، شايسته گزيني، شايسته پروري، شايسته داري

1-1 مقدمه: 

اصطلاح شایسته سالاری برای اولین بار توسط مایكل یانگ[1]، جامعه شناس انگلیسی، در سال ۱۹۵۸ در كتاب “طلوع شایسته سالاری،” مطرح شد. وی در كتاب خود موقعیت اجتماعی افراد را در آینده، تركیبی از بهره هوشی و تلاش و كوشش فراوان دانسته بود. یانگ در این كتاب پیش بینی كرده بود كه این نظام اجتماعی جدید در نهایت به یك انقلاب اجتماعی منجر می شود كه در آن توده های مردم، حاكمان و نخبگانی را از قدرت خلع می كنند كه از احساسات و نیازهای عامه مردم، فاصله گرفته اند. با وجودی كه این تعریف از شایسته سالاری یك معنی منفی در ذهن تداعی می كند، ولی خیلی ها معتقدند كه هیچ نظام و سیستمی بهتر و عادلانه تر از نظام
شایسته سالاری برای جوامع مختلف نیست. به باور آنها، نظام شایسته سالار بسیار عادلانه تر و كارآمدتر از سایر نظام های سیاسی و اجتماعی موجود است و در نهایت، به تبعیض های اجتماعی پایان می دهد.

سرمايه انساني مهمترين دارايي هر سازمان است. استفاده اثر بخش از سرمايه انساني زمينه موفقيت سازمان و تحقق اهداف آن را فراهم مي سازد. در هزاره سوم ميلادي و در دنياي پرتلاطم كسب و كار كنوني، سازمان ها در تلاش و رقابـت اند تا شايسته ترين مديران و كارشناسان را، به عنوان يك مزيت رقابتي، شناسايي، جذب و حفظ كنند. شايستگي مجموعه ويژگي هايي است كه در عملكرد شغلي موفق و نيل به هدف هاي سازماني سهيم است. اين شايستگي ها شامل دانش، مهارتها، توانايي ها به اضافه ويژگي هايي نظير ارزش ها، انگيزش، نوآوري ها و خود كنترلی
مي شوند. (مجدنیا ، ۱۳۸۸ : ۲۵)

گرچه رد پاي شايستگي را مي توان در روم باستان و در متون فلسفي افلاطون يافت، اما در فراز و نشيب تاريخ به تدريج مفاهيم شايستگـي ها به عرصه علم مديريت راه يافت و در نقطه اي كه به سبب فناوري اطلاعات عوامل سخت در سازمان هاي مختلف از گردونه رقابت فاصله مي گرفت، تمركز بر ارزشمندي سرمايه هاي نرم منابع انساني جلوه بيشتري يافت.

در شایسته سالاری باید به این نکته توجه شود که شغل یا نقش مورد نظر با چه چالش هایی روبه روست. چه اقتضائاتی دارد و چه افرادی با کدام قابلیت های مهارتی می توانند به خوبی از عهده تصدی آن برآیند. از سوی دیگر باید قابلیت های فرد یا افراد مورد نظر شناسایی شود و بررسی گردد که استعداد اکتساب چه قابلیت هایی را دارا هستند. با عنایت به این دو نکته می توان فرد شایسته برای شغل یا نقشی تعیین نمود.

 

2-1 بيان مساله

از آنجا كه نيروي انساني محور كليه فعاليت هاي اقتصادي، سياسي و … است، سرمايه گذاري در اين منبع و مديريت صحيح آن يكي از راهبردهاي مهم توسعه همه جانبه محسوب
مي گردد. چنانچه كشورهاي پيشرفته نيز ابتدا در تربيت نيروي فني و تخصصي خود پيشقدم بوده و سپس به توسعه اقتصادي و صنعتي نايل شده اند. بر اين اساس امروزه ميزان اطلاعات علمي و مهارتهاي فني منابع انساني، خود به عنوان يكي از معيارهاي توسعه يافتگي هر كشور به حساب مي آيد (عربي نژاد، 1375)

شايسته سالاري عبارت است از قرار گرفتن افراد مناسب در جايگاه هاي شغلي مناسب، ارزشيابي مستمر افراد و جابجايي يا تثبيت آنها بر اساس نتايج ارزشمند در يك فرايند مستمر. انتخاب افراد مناسب براي مشاغل مورد نظر و يا برقراري تناسب بين فرد و شغل از دغدغه هاي هميشگي سازمان به شمار مي رود. (رابطي، 1380)

فهرست شايستگي ها در هر سازماني و به تبع آن در هر فرهنگي داراي فصل هاي مشتركي است و در عين حال متناسب با فرهنگ سازماني و بومي مي تواند رنگ تازه اي به خود بگيرد. باتوجه به آن كه عامل فرهنگ را در سازمان ها نمي توان ناديده انگاشت، در نتيجه براي استقرار نظام شايسته سالاري و تعبيه نظامي براي سنجش و ارزيابي شايستگان لازم است در تدوين فهرست و
شاخص هاي شايستگان به عوامل فرهنگي و بومي توجه شود.

سازمان ها به عنوان متوليان توسعه در جامعه و مديران به عنوان محور اصلي سازمان ها ايفاي نقش مي كنند. در جامعه كنوني هيچ انساني وجود ندارد كه در طول حيات خود صدها بار با سازمان ها ارتباط نداشته باشد و عملكرد سازمان ها وابسته به مديريت صحيح آنهاست. مديران ناگزيرند براي دستيابي به اهداف سازمان،‌ اصول و مفاهيم مديريت علمي را به كار بسته و با منطقي صحيح در كاربرد آنها دقت كافي به عمل آورند. (پرهيزگار، 1373)

عدم توجه به تخصص، تجربه، كارايي علاقه و توانايي كارشناسان در انتصاب به مسئوليت هاي سازماني موجب تضعيف و به مرور مرگ سازمان ها مي شود و نقش مديران در اين خصوص بسيار پر رنگ مي باشد. (آريانپور، 1376، ص 1561)

1-Michael young

 

 

 

فهرست مطالب

چکیده

فصل اول: کلیات تحقیق
1-1مقدمه
3
2-1 بیان مسئله
4
3-1 اهمیت و ضرورت انجام تحقیق
7
4-1 اهداف تحقیق
10
1-4-1 هدف کلی
10
2-4-1 هدف اختصاصی
10
5-1 پرسش تحقیق
10
6-1 مدل مفهومی تحقیق
11
7-1 فرضيه تحقیق
12
8-1 روش تحقیق
12
1-8-1 جامعه آماري و حجم نمونه
12
9-1 قلمرو زماني و مكاني تحقيق
13
10-1 تعریف مفهومي و عملياتي متغيرها و اصطلاحات پژوهش
13
1-10-1: شايسته سالاري
13
2-10-1 شايسته گزيني
14
3-10-1 شایسته پروری
15
4-10-1 شایسته داری
15
11-1 ساختار تحقیق
16

عنوان
صفحه
فصل دوم: مروری بر ادبیات و پیشینه تحقیق
1-2 مقدمه
17
2-2 بخش اول مفاهیم نظری و تئوریک تحقیق
18
1-2-2- تعريف شایستگی
18
1-1-2-2 ضرورت‏های شایسته سالاری
30
2-1-2-2 مبانی و اصول شایسته سالاری
30
3-1-2-2 محدودیت‏های شایسته سالاری
31
4-1-2-2 ابعاد شایسته‏ سالاری
32
5-1-2-2  شایسته‏خواهی
33
6-1-2-2 شایسته‏یابی
34
7-1-2-2 شایسته گزینی
35
8-1-2-2  شایسته‏گماری
38
9-1-2-2  شایسته‏پروری
39
10-1-2-2 شایسته‏داری
40
11-1-2-2 بررسي و مقايسه فراگرد شايسته سالاري و ناشايسته
44
12-1-2-2 شایسته سالاری و دامنه سازمانی آن
47
3-2 بخش دوم جامعه آماری تحقيق (صنعت لاستیک)
49
1-3-2 معرفي صنعت لاستيك
49
1-1-3-2 شركت لاستيك البرز (كيان تاير)
50
2-1-3-2 شركت ايران ياسا تاير ورابر
50
3-1-3-2 شركت ايران تاير
51
4-1-3-2 لاستيك دنا
51
5-1-3-2 شركت لاستيك پارس
52
6-1-3-2 گروه صنعتي بارز (مجتمع صنايع لاستيك كرمان)
52
7-1-3-2 شركت آرتاويل تاير
52
8-1-3-2 شركت لاستيك يزد (يزد تاير)
53
عنوان
صفحه
9-1-3-2 شركت كوير تاير
53
4-2 پيشينه تحقيق
54
1-4-2 تحقیق های داخلي
54
2-4-2 تحقیق های خارجي
56
فصل سوم: روش شناسی تحقیق
1-3 مقدمه
59
2-3 روش تحقیق
59
3-3   جامعه آماری و روش نمونه گیری
60
4-3 ابزار گرد آوري و روش جمع‌آوري داده‌ها
61
5-3 روايي (اعتبار)
63
6-3 پایایی (اعتماد پذيري)
63
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده­ها(یافته­ها)
1-4 مقدمه
67
2-4 بخش اول: ویژگی های جمعیت شناختی پاسخ دهندگان
68
1-2-4 توزیع افراد نمونه برحسب گروه سنی
69
2-2-4 توزیع افراد نمونه بر حسب میزان تحصیلات
70
3-2-4 توزیع افراد نمونه بر حسب سابقة کار
72
4-2-4 بررسی نرمال بودن داده­ها
73
3-4 آزمون فرضيه اول
76
4-4 آزمون فرضيه دوم
78
5-4 آزمون فرضيه سوم
80
6-4 اولويت­بندي عوامل موثر بر شايسته سالاري در صنعت لاستيك به ترتيب اهميت
82
فصل پنجم: نتيجه­گيري و پیشنهادها
عنوان
صفحه
1-5 مقدمه
85
2-5 مرور فصول تحقیق
86
3-5 نتیجه گیری تحقیق
87
4-5 نتایج فرضیه ها و مقایسه آن با تحقیق های پیشین
88
5-5 محدودیت های تحقیق
88
6-5 پیشنهادها
89
1-6-5 پيشنهادهاي مبتني بر نتایج و يافته هاي پژوهش
89
1-1-6-5 پیشنهادهای مبتنی بر فرضیه اول
89
2-1-6-5 پیشنهادهای مبتنی بر فرضیه دوم
90
3-1-6-5 پیشنهادهای مبتنی بر فرضیه سوم
91
2-6-5 پيشنهادها به پژوهشگران آتي
92
فهرست منابع
95
پیوست ها
101

 

فرمت فایل: Word (قابل ویرایش)
تعداد صفحات: 131
حجم: 468 کیلوبایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *