بازیهای محلی خوزستان


 1)  نام بازی : گل وگلریز 

 تعدادبازیکنان:

نامشخص

هدف بازی:

دقت درنشانه گیری افزایش قدرت دست ،چابکی وسرعت عمل

وسایل مورد نیاز:

یک تکه چوب 20الی30سانتی

شرح بازی:

دراین بازی گروهی افراد هدفی را مشخص می کنند سپس چوبی به طول20الی30سانتیمترانتخاب می کنند چوب رابه سمتی پرتاب می کنند هرکس چوب را زودترپیدا کرده وبه هدف بزند برنده است ضمن اینکه افراد دیگرسعی میکنند که به اواجازه ندهند چوب رابه هدف بزند واگرکسی بتواند چوب را از دست اوبرباید وخود آن را به هدف بزند برنده است.

2) نام بازی:همرییه                                

تعدادبازیکنان:

10نفربه بالا

هدف بازی:

تقویت عضلات ،افزایش گردش خون و افزایش سوخت وساز

 شرح بازی:

دراین بازی که درآب انجام میشود تمام افراد شناکنان به سوی جلوحرکت میکنند فرد انتخاب شده به دنبال آنها شنا میکند به هرکس که رسید ودستش را روی سراو گذاشت آن فرد باید پشت سربقیه قرارگیرد ومانند فرد قبلی همین کار را تکرار نماید.

3) نام بازی:کوشک                        

تعدادبازیکنان:

10الی20نفر

هدف بازی

افزایش قدرت پرش وافزایش قدرت دست

شرح بازی:

یک بازی است که با10الی20نفرازبچه ها انجام میشود دراین بازی یک نفررا انتخاب میکنند تا خم بایستد و بعد یک قدم بزرگ ازکنار

اوبرمیدارند وخط مستقیمی را مشخص میکنند و بعد افراد دیگرباید یک قدم بزرگ ازکناراوبپرند ودست خود را برکمرفردی که خوابیده بزنند و به طرف دیگربپرنداگرتمام افرادتوانستندازاین یک قدم بپرند یک قدم رابه یک قدم ونیم میرسانند واین کار را ادامه میدهند واگرکسی نتوانست این کار را انجام دهد او را پانزده ضربه با پا یا چوب میزنند وجایش را با کسی که خم شده عوض میکنند.

 

4) نام بازی:خطت حیله                         

تعدادبازیکنان:

6نفربه بالا

هدف بازی:

حفظ تعادل و افزایش قدرت پا

شرح بازی:

برای تعین تیم مهاجم قرعه کشی میکنند افرادتیم مدافع درداخل دایره ای به شعاع 5 متریابیشترقراردارندکلیه ی نفرات دوتیم با یک دست پنجه ی پای مخالف خودرامیگیرند وبا یک پا به حالت لی لی هجوم برده یا دفاع میکنند افراد مهاجم وارد زمین بازی میشوند ومقابله آغاز میشود هرتیمی که بتواند تعادل نفرات گروه دیگر رابرهم بزند به گونه ای که دست بازیکن ازپایش رها شود آن تیم برنده خواهد بود.

5) نام بازی:حیله    

 

تعدادبازیکنان:

نامشخص

هدف بازی:

افزایش قدرت پا،استقامت و سرعت

شرح بازی:

این بازی رابیشترازهمه دختران انجام میدهند بدین ترتیب که یک پای خود را در بغل میگیرند ومیدوند دراین رقابت هرکس بتواند بیشتربدود برنده است.

 

6) بازی روه( به پایان رسیدن ):

تعداد بازی کنندگان: 10 نفر( دو گروه 5 نفره )

یارگیری و تعیین تیم مدافع و مهاجم از طریق قرعه‌کشی انجام می‌‌شود.

یک مستطیل در فضای بازی می‌کشیم و آن را به 6 خانه تقسیم می‌کنیم، اندازه هر خانه 2 متر می‌باشد، اطراف هر کدام از خانه‌ها یک قسمت راه مانند می‌کشیم. 5 نفر به عنوان مدافع ، در قسمت راه مانند قرار می‌گیرد و 5 نفر در داخل قرار می‌گیرند. افراد داخل خانه‌ها باید از مدافع‌ها عبور کنند و به خانه آخر برسند، اگر هر یک از مدافعا به یکی از افراد تیم مهاجم ضربه وارد کند، فرد سوخته و از بازی خارج می‌شود. در صورتی که یکی از بازیکنان مهاجم توانست به خانه آخر برسد، این تیم برنده است و اگر چهار نفر از تیم مهاجم سوختن تیم مدافع برنده است وجای خود را باهم عوض می‌کنند و بازی به همین حالت ادامه می‌یابد.

اهداف بازی: سرعت، چابکی.

مجازات: تیم بازنده، تیم برنده را سواری می‌دهد.

 

7) بازی اُمِ حُچیم( لی‌لی):

تعداد بازیکنان: 8 نفر به بالا

سن بازیکنان: نوجوان و جوان

محوطه بازی: زمین هموار و مسطح، محوطه باز

یارگیری و تعیین تیم مدافع یا مهاجم از طریق قرعه‌کشی انجام می‌شود.

نفرات مدافع در داخل زمین قرار می‌گیرد و مهاجمان خارج از زمین، کلیه نفرات چه مدافع و چه مهاجم یک پای خود را بلند کرده و با دست از پشت، پنجه پای مخالف را می‌گیرد، با  این وضعیت مهاجمان لی‌لی کنان وارد محوطه اصلی بازی می‌شوند، مدافعان و مهاجمان باهم درگیر شده( مواجه شده ) و سعی می‌کنند با کشیدن هم تعادل یکدیگر را به گونه‌ای برهم می‌زنند که پنجه پا رها شود، در این صورت فردی که وضعیت او را به‌هم خورد از دور خارج می‌شود. حمله چند نفر از یک تیم به یک نفر از تیم دیگر مانعی ندارد، آخرین نفری که در زمین بدون باخت مانده باشد از هر تیمی که باشد، آن تیم برنده است.

اهداف بازی: حفظ تعادل، تقویت عضلات پا و قدرت بدنی.

 

8) بازی الحوت و السمک ( نهنگ و ماهی ):

تعداد بازیکنان: 4 نفر به بالا

محوطه بازی: در رود بازی می‌شود.

تعیین نهنگ از طریق قرعه‌کشی انجام می‌گیرد.

بقیه بازیکنان نقش ماهی را دارند و باید از نهنگ فرار کنند، اما نهنگ باید ماهی‌ها را دنبال کند و سعی کند که دستش را بر روی سر یکی از ماهی‌ها بگذارد. ماهی که دست نهنگ به آن خورده ، می‌گوید: انا الحوت( من نهنگ‌ام ) و جای نهنگ و ماهی که دست نهنگ به سر آن خورده، عوض می‌شود. بازی به همین حالات ادامه می‌یابد تا زمانی که خسته می‌شوند و فردی که دست به آن نخورده برنده بازی است و فردی که 4 بار لقب نهنگ می‌گیرد، او را مجازات می‌کنند و به نخل می‌بندند.

اهداف بازی: سرعت و تقویت شنا.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *