ساخت خانه با سازه چوبی – بخش چهارم


ساخت خانه با سازه چوبی – بخش چهارم

“عایق بندی صوت”

بکارگیری تخته های عایق بندی در اتصالات، با تخته سنگهای سنگ گچی در دیوارها، مقاومت مناسب مطلوبی در انتقال صدا در خانه ها بوده و از هزینه نسبتاً پایینی برخوردار می باشد.

اما در کف و سقف علاوه بر تخته های عایق گچی، استفاده از کف پوشهای لاستیکی مناسب می باشد. از دیگر مواد می توان به سفالهای چوبی ضد صوت اشاره کرد که بیشتر در سقفها و مساحتهایی که در معرض صدمات مکانیکی نمی باشند، بکار می رود. این سفالها همچنین ضد آتش ساخته می شوند و طوری طراحی شده که دارای تله های زیاد صوتی باشند.

 

 

“اطاقهای زیر زمینی”

DSC_1511 DSC_1512 در اطاقهای زیرزمینی چند فاکتور را باید در نظر گرفت که شامل عایق بندی ضدآب و مقاوم در برابر بخار آب می باشد. با نصب حصار بخار و عایق ضدآب روی سطح بتن کف، از مشکلات ناشی از نمناک بودن بتن کف ممانعت بعمل می آید. این عمل در مورد دیوارها نیز اجرا می شود.

“نازک کاری سقف و دیوارهای داخلی”

در دیوارهای داخلی و سقف می توان از فرآورده های چوبی (الوارهای چوبی، تخته سه لا، تخته چندلا،MDF،…) و همچنین الوار گچی(گچ برگ) استفاده نمود که در نهایت این امکان وجود دارد که بر روی آنها کاغذ دیواری یا رنگ نمود. هنگام استفاده از گچ برگها نکته ای که می بایستی در نظر گرفته شود اینکه، ممکن است در گوشه های کار ترک خوردگی ایجاد شود که جهت حداقل کردن ترک خوردگی گوشه های داخلی در اتصالات دیوارها به دیوار مجاور و به سقفها، لازم است از عوامل مسلح کننده استفاده شود(استفاده از توری های فلزی در کنج که به شکل نبشی می باشند). و همچنین می توان در کنجها از پروفیل های چوبی و ابزار بندی سقف استفاده نمود.

DSC_1513

“پوشش دادن کف”

تعداد بسیار متنوعی از مواد مختلف، جهت پوشش کف وجود دارد، انواع فرآورده های چوبی و غیر چوبی، انعطاف پذیر یا سخت.

“دربها، چهارچوب ها و تزئینات داخلی”

دربها و چهارچوب ها که عمدتاً در کارخانه ساخته شده و در محل نصب می گردند. از تزیینات داخلی می توان به قرنیزها سقف و پایه اشاره کرد، قرنیز به عنوان عضو نهایی بین دیوار و کف یا سقف، که در شکلها و عرضهای مختلف وجود دارد.

“کابینت ها و سایر قطعات نهایی ساخته شده از چوب”

قطعات نهایی ساخته شده از چوب بطور عمومی شامل بیشتر مواد چوبی بوده، که در کارخانه ها به عنوان اجزاء و وسایل خانه مورد مصرف دارند که شامل کابینت های آشپزخانه، کابینت های ظروف چینی، بخاری ها و واحدهای مشابه می باشند. بیشتر این واحدها در کارخانه های صنایع چوب ساخته شده و براحتی قابل نصب در خانه ها می باشند.

“پله کانها”

DSC_1514 پله کانها به طور متداول در خانه ها عبارتند از: الف) پله کانهای نهایی اصلی منتهی شده به طبقات بالا و کفهای ناهمسطح. ب) پله کانهای نهایی زیرزمینی و خدمه که منتهی به زیرزمین یا گاراژ می شوند. از پله های تاشو منتهی به اطاق زیر شیروانی نیز در صورت وجود می توان نام برد. شکل پله ها نیز می تواند مستقیم، Lشکل، Uشکل و مارپیچی باشد. بیشتر پله کانهای اصلی و همچنین پله کانهای منتهی به زیرزمین، درجا ساخته می شوند. پله کانهای اصلی با اجزای پیش ساخته مونتاژ می شوند که شامل حماله ها، کف پله و قطعات عمودی پله می باشند. انواع چوبها برای پله کانهای اصلی شامل چوب بلوط، غوشه، افرا و سایر چوبهای سخت مشابه می باشند.

“پروفیل بندی و سایر ورقه های فلزی”

DSC_1517 DSC_1518 DSC_1516 DSC_1519 در خانه سازی و کارهای ساختمانی، ورقه های فلزی معمولاً شامل پروفیل بندی، آبرو شیروانی، ناودانها و تهویه اطاق زیر شیروانی می باشند. پروفیل بندی در پیوندگاههای بامها و چوبها و دیوارهای بتنی در محل دودکشها، دربهای خروجی و پنجره ها، جایی که مواد مختلف بکار رفته اند ، بکار میروند. و همچنین در پیوندگاه بامهای شیبدار و سایر مناطق مشابه، جایی که نفوذ آب یا نفوذ ذوب برف امکان دارد اجرا می شوند.

“ورودی های سر پوشیده و گاراژها”

از لحاظ نحوه اجرا چه در قاب بندی کف و چه در قاب بندی دیوار یا ستونها و سقف مانند آنچه در مورد خانه ها گفته شد می باشد و نیز فونداسیون آنها کاملاً متصل به فونداسیون خانه و سازه آن نیزکاملا متصل به سازه چوبی ساختمان می باشد. اگر ورودیهای سرپوشیده و گاراژها به صورت افزودنیهایی به خانه اضافه شود، می بایستی پوشش دیوارها و سایر پوشش های نهایی برداشته شده تا اعضاء قاب ایوان و یا گاراژ به آسانی به قاب خانه متصل گردند. اگر دیوار خانه و گاراژ، متصل به خانه بوده، باید از مواد ضد آتش ساخته شود.

DSC_1520 جزئیات ستونهای ورودیهای سرپوشیده:

“دودکشها و بخاری ها”

دودکشها معمولاً بر روی واحدهای آجری که بر روی فونداسیونهای مناسب تکیه دارند، اجرا می شوند. دودکشها باید بر روی کف بندی و سطح کافی، عمق و مقاومت کافی، ناشی از بار وارده از دودکش بنا شوند. ارتفاع دودکش در بالای خط بام نباید کمتر از 60سانتیمتر باشد. در جایی که دودکشها از سقف بیرون آمده اند تماماً پروفیل بندی می شود و همچنین قسمت خارجی آتش دان از جرقه های ذرات سوزان به طرف بیرون بخاری جلوگیری کرده و از مواد ضدآتشزا مانند قطعات لعابدار ساخته می شوند.

جزئیات بخاری دیواری آجری:

DSC_1521

“رنگ آمیزی و نازک کاری”

سطوح چوبها توسط چندین روش مختلف پوشش نهایی داده میشوند. لازم به ذکر است که چوب پرداخت شده(اشباع سازی شده) معمولاً 0.6سانتیمتر در هر صد سال فرسایش دارد. می توان سطوح خارجی چوبها را بطور موثر توسط سه مرحله ساده رنگ آمیزی نمود، 1- پرداخت توسط مواد محافظ دافع آب. 2- آسترکاری(چوب تازه باید سه لایه آسترکاری شود). 3- لایه های نهایی.

“محافظت در مقابل پوسیدگی و موریانه”

چوبها همواره در معرض حمله موریانه و سایر حشرات می باشند. پرداخت چوب (اشباع سازی چوب) تحت فشار و بعد از آن خوابانیدن چوب در مواد دافع آب، محافظت خوبی بر علیه فرسایش و حمله موریانه ها می باشد. از موارد دیگر اینکه، چوب پرداخت نشده نباید در تماس با خاک یا سطح بتنی قرار گیرد و یک لایه عایق بین چوب با بتن(همانطور که قبلاً اشاره شد) قرار داشته باشد. خاک زیر خانه باید حتی الامکان خشک گردد. بهترین محافظ بر علیه موریانه های زیرزمینی، شامل پرداخت خاک در نزدیکی فونداسیون و یا زیر سطح کامل فونداسیون می باشد. پرداخت موثر خاک، محلول چربی می باشد به اندازه نیم درصد از آلدرین و یک درصدکلردین و نیم درصددیل درین و نیم درصد هپتاکلر می باشد که بر روی خاک پاشیده می شود.

DSC_1522

“حفاظت در مقابل آتش”

مهمترین مسئله در مورد حفاظت ساختمان در مقابل آتش، رعایت مسائل ایمنی و فنی در ساختمان می باشد، چراکه محتویات داخل خانه(اثاثیه) از درجه اشتعال بالایی برخوردار می باشند. استفاده از جلوگیر کننده آتش(تیرکهای افقی که در شکلهای قبل دیده میشود) در هر طبقه و همچنین در سقف بالاترین طبقه و در کف تیرها بسیار موثربوده، بتونه کاری غیر مشتعل شونده در هر فضای خالی بین کانالهای عمودی و لوله های عبور کننده از سقفها و کفهای ساختمان و لوله های عبوری از گنجه های لباس باید اجرا شود، پوشش دیوارها از مواد غیر مشتعل شونده باشد و از ورقه های مجزاکننده اطاقها که با مواد شیمیایی ضدآتش و پوشش های مقاوم ضدآتش پرداخت شده اند استفاده شود.

“نگهداری و تعمیر”

خانه هایی که خوب بنا شده باشند و به جزئیات و انتخاب مواد توجه مطلوبی شده باشد نسبتاً از تعمیر و نگهداری کمتری برخوردار می باشند. مبحث تعمیر و نگهداری این ساختمانها بسیار مفصل بوده که در این مقال نمی گنجد. اما می توان به بازدید سالیانه قسمتهای مخفی ساختمان، بام و اطاق زیر شیروانی، دیوارها ، دربها و پنجره های خارجی، درز کف پوشهاو… اشاره نمود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *