دانلود پاورپوینت بنا های تاریخی – 84 اسلاید


دانلود پاورپوینت بنا های تاریخی – 84 اسلاید

ایران کهن وپارسی

قدیمی ترین آثار معماری شناخته شده در ایران به 10000ق.م میرسد وشاملیکسری پی های سنگی است.در دره های غربی سلسله جبا ل زاگرس نیزنشانه هایی از خانه های کوچک 5/3 در5متر مربع گلی بدست آمده که حدود 8000سال قدمت دارد.پسوند(کند)مانند:سمرکند (سمرقند)”تاشکند(تاجکند) نیز حاکی از کندن پناهگاه و خانه و مقبره در دل زمین یا کوه است

 

تپه سیلک

در اغاز سکونت در سیلک “انسان در آلونکهایی که از شاخ و برگ گیاهان ساخته شده بودزندگی می کرده است

کم کم تحول در استفاده از خشت وگل رس بین هزاره هشتم تا اوایر هزاره چهارم ق.م به چشم می خورد “که در مراحل بعدی پوشش گچی برای دیوارها نیز بکار برده د.سپس خانه سازی به روش چینه سازی مرسوم گردید”بعد خانه ها  وسیعتر شد و در برای خانه ها ساخته شد.سپس استفاده از خشت خام بیضوی شکل مرسوم گردیدو در نهایت خشت قا لبه زده شد .کم کم معا بر و کوچه های تنگ احداث گردیدندو برای استفاده از سایه ساختما ن ها دارای جلو آمدگی و پس روی گردیدند و پی ساختمانی بر سنگ نهاده شد”کاخ و معبد احداث گردید و شهر دارای برج و بارو گردید.

پیشرفته ترین و قدیمی ترین شهر جهان

در روزگاران دور که بشر تازه یک‌جا نشین شده بود، شهری در سیستان پدید آمد که به گفته‌ی باستان‌شناسان به لحاظ بافت شهری، جمعیت، برنامه ریزی شهری و … اولین شهر جهان بود

شهر سوخته در ۵۶ کیلومتری زابل در استان سیستان و بلوچستان و در حاشیه جاده زابل – زاهدان واقع شده است. این شهر در ۳۲۰۰ سال قبل از میلاد پایه گذاری شده و مردم این شهر در چهار دوره بین سال‌های ۳۲۰۰ تا ۱۸۰۰ قبل از میلاد در آن سکونت داشته اند. محوطه باستانی شهر سوخته در هزاره دوم و سوم قبل از میلاد، توسط مهاجرانی که از چهار گوشه به ‌آن مهاجرت کرده‌اند، بنا شده است.

سند یا کتیبه ای که نام واقعی و قدیمی این شهر را مشخص کند هنوز به دست نیامده و به دلیل آتش سوزی در دو دوره زمانی بین سال های 3200 تا 2750 قبل از میلاد «شهر سوخته» نامیده می شود.

نخستین چشم مصنوعی جهان

برای نخستین بار در شهر سوخته یک چشم مصنوعی متعلق به 4800 سال پیش کشف شد. این چشم مصنوعی متعلق به زنی 25 تا 30 ساله بوده که در یکی از گور های شهر سوخته مدفون شده بوده است.

چشم مصنوعی یافت شده در چشم چپ او کار گذاشته شده و با وجود گذشت زمان نزدیک به 4500 سال از ساخته شدن آن هنوز سالم است. جنس این چشم مصنوعی یافت شده هنوز بطور کامل مشخص نشده است اما به نظر می رسد در ساخت آن از قیر طبیعی مخلوط به نوعی چربی جانوری استفاده شده است. در روی این چشم مصنوعی ریزترین مویرگ‌های داخل چشم توسط مفتول‌‌های طلایی به قطر کمتر از نیم میلی‌متری طراحی شده‌اند. مردمک این چشم در وسط طراحی شده و تعدادی خطوط موازی که تقریباً یک لوزی را تشکیل می‌دهند در پیرامون مردمک دیده می‌شود.

جراحی مغز

یکی شگفت‌انگیزترین یافته‌‌های این شهر، پیدایی نشانه‌های کهن‌ترین جراحی مغز درشهر سوخته است. جمجمه‌ای از دختر دوازده یا سیزده ساله که در 4800 سال پیش، پزشکان آن دیار برای درمان بیماری هیدروسفالی (جمع شدن مایع درجمجمه) بخشی از استخوان جمجمه او را برداشته و جراحی کردند که مدت‌ها بعد از این عمل زنده مانده است.

ارگ بم بزرگترین بنای خشت و گلی جهان
مجموعه: مكانهاي تاريخي ايران

ارگ بم بزرگ‌ترین بنای خشت و گلی جهان است که در نزدیکی شهر بم در استان کرمان و در جنوب شرقی ایران قرار دارد.این ارگ، در فهرست آثار میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.

این بنا پیش از سده ۵ پیش از میلاد ساخته شده و تا سال ۱۸۵۰ میلادی به‌کار گرفته می‌شده‌است.

در ۵ دی ۱۳۸۲، زمین‌لرزه‌ای شدید در این منطقه رخ داد که در پی آن این بنا تا اندازه زیادی تخریب شد.

ویژگی‌ها

مساحت این ارگ، نزدیک‌به ۱۸۰٬۰۰۰ متر مربع است و دیوارهایی به بلندی ۶ تا ۷ متر و درازای ۱۸۱۵ متر گرداگرد آن هستند.

فرمت فایل: Powerpoint (قابل ویرایش)
تعداد صفحات: 84
حجم: 19.72 مگابایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *