دانلود پروژه معماری – مجتمع تجاری اداری در شهر رباط کریم
فهرست مطالب
نقش و جایگاه کنونی مجتمعهای تجاری: 3
دسته بندی انواع مجتمعهای تجاری: 4
زیبائی شناسی فرم و پیچیدگی عملکرد در فضاهای تجاری: 5
تاریخچهی تحوّلات فروشگاهها و فضاهای تجاری.. 10
بررسی اجمالی سیر تحوّل تاریخی.. 13
۱- بررسی بازارها از دیدگاه معماری:. 20
۱- از نظر وسعت و حوزهی نفوذ:. 21
9- سرایا خانسارا و یا خان.. 24
فصل دوم – (اصول و ضوابط طرح) 26
زیربنای متداول فروشگاهها برای مراکز تجاری بزرگ.. 27
پارکینگهای باز(سطحی) در پروژههای تجاری یک طبقه. 33
جهت گیری و چیدمان مسیرهای ترافیکی.. 34
زیباترین پارکینگهای جهان. 34
افزایش ظرفیت پارکینگ خیابانی.. 46
الف ـ پارکینگ با طبقات شیبدار پیوسته و ترافیک دو طرفه. 54
ب ـ پارکینگ با طبقات شیبدار پیوسته و راه خروجی حلزونی مجزا 55
ج ـ پارکینگ با طبقات شیبدار و ترافیک یکطرفه با راه عبور میانی.. 55
د ـ پارکینگ با طبقات افقی و رابط مستقیم.. 56
هـ ـ پارکینگ با طبقاتی افقی و راههای ورودی و خروجی حلزونی.. 56
28- بلندترین پارکینگ طبقاتی کشور. 61
بزرگترین پارکینگ طبقاتی کشور. 64
حوزههای عملکردی پایه در فروشگاه ها 69
ایجاد جذابیت در مراکز خرید. 71
علامت گذاریهای و طرحهای گرافیکی: 76
استانداردهای طراحی مجتمع تجاری.. 77
فضاهای ارتباطی افقی (راهروها). 77
واحدهای لوازم التحریر و کتابفروشی ونوشتافزار: 84
واحدهای تجارتی، طبخ و ارائه غذای گرم: 91
سالن آنفی تئاتر (سینما تئاتر). 92
بهره وری از انرژی خورشیدی در فضاهای داخلی: 95
استفادهی موثر از انرژی نور طبیعی: 96
نورشکنهای بتونی در مجموعه Menil – رنزو پیانو. 96
مقررات شهر داری و معماری مربوط به مجتمعهای تجاری.. 103
مقررات مربوط به عملکردهای تجاری: 103
مقررات تفکیک و احداث ساختمان تجاری: 104
استفادههای مجاز در کاربریهای تجاری: 105
ضوابط مربوط به تفکیک زمین:. 106
ضوابط احداث بنا در کاربری تجاری در فعالیتهای کلان: 107
نحوه محاسبه سطح زیر بنا در منطقه تجاری: 107
نحوه استقرار ساختمان در زمین و اشراف: 108
ضوابط مربوط به نحوه استفاده از زمین تا تفکیک و احداث ساختمان: 108
شناخت سیستمهای حرارتی و برودتی: 113
1- سیستم هوا شوی (ایرواشر) با کویل گرمایی: 113
ب) راندمان کارکرد دستگاه هواشوی: 114
محاسن دستگاه هواشوی نسبت به کولر آبی: 114
انتخاب سیستم حرارتی و برودتی: 115
تاسیسات بخش رستوران و غذا خوری: 116
فصل سوم – (شناخت و ارزیابی نمونه ها) 117
بررسی و تحلیل مراکز تجاری داخل و خارج از ایران. 118
الف) نمونه مراکز تجاری خارجی.. 118
ب) نمو نه مراکز تجاری داخلی.. 135
1- مجموعه تجاری، فرهنگی و تفریحی نارنجستان.. 135
مصالح و تکنولوژیهای ساخت در این مجموعه. 140
فضاهای اقامتی جهت مالکین واحدهای تجاری.. 141
ویژگیهای فنی و تاسیساتی پروژه 146
2- بازار بین المللی پردیس 2 کیش، ایران، شرکت پردیس کیش… 148
تجهیزات و تاسیسات: چیلر جذبی.. 154
مشخصات فنی و امکانات رفاهی: 162
فروشگاههای زنجیرهای پروما شعبهی مشهد: 163
مجتمع تجاری اقامتی ۱۷ شهریور (صدر ) در میدان ۱۷ شهریور. 168
نیم نگاهی به مرکز تجاری سام سنتر: 170
کمپانی Chopard در مرکز تجاری سام سنتر. 172
کمپانی TAG Heuer در مرکز تجاری سامسنتر. 173
کمپانی FRATELLI ROSSETTI در مرکز تجاری سام سنتر. 173
کمپانی TRUSSARDI در مرکز تجاری سام سنتر. 173
کمپانی Van Laack در مرکز خرید سام سنتر. 174
کمپانی ROJE JEWELRY در مرکز خرید سام سنتر. 174
مجتمع تجاری اطلس جانی دوباره گرفت (پیشرفت دو طبقهای این مجموعه) 175
مرکز تجارت اطلس تبریز در یک نگاه:. 176
فصل چهارم – (برنامه فیزیکی کلان پروژه) 182
1- نوع چیدمان و ترکیب واحدهای تجاری.. 184
الف) ترکیب فروشگاهها و مغازه ها. 186
مطالعات و برنامه ریزی سایت… 189
فصل پنجم – (شناخت موقعیت پروژه) 195
بررسی تاریخی بستر طرح (شهرستان رباط کریم) 196
ریشه یابی نام شهرستان رباط کریم.. 196
تعداد شهر ها ، دهستان ها و آبادیهای شهرستان رباط کریم. 198
بررسی ویژگی های محیطی بستر طرح (شهرستان رباط کریم). 198
اقلیم سرد شهرستان رباط کریم. 201
وضعیت اجمالی زمین شناسی ، سنگ شناسی و زلزله. 208
الف) زمین شناسی و سنگ شناسی.. 208
وضعیت راههای ارتباطی شهرستان رباط کریم. 212
دمای هوای شهرستان رباط کریم. 215
انتخاب جهت قرار گیری ساختمان. 218
بررسی ویژگی های اقتصادی بستر طرح 219
بررسی های ویژگی های فرهنگی بستر طرح. 220
نتیجه گیری از بحث شناخت شهرستان رباط کریم. 220
فصل ششم – (برنامه ریزی فیزیکی و موضوع پروژه) 226
2- طراحی زیر فضاهای تجاری و رفاهی.. 228
چکیده :
در تنظیم این رساله ، به تبیین و بررسی عوامل تاثیر گذار بر طراحی مجموعه تجاری در غالب فصل ها و بخش های گوناگون پرداخته شده است .
فصل اول
- بخش اول : این بخش به شناخت موضوع اختصاص دارد . در بخش اول ، تاریخچه ی مراکز تجاری در ایران و جهان مطرح گردیده و انواع مراکز خرید از نظر وسعت و حوزه نفوذ ، اقلیم و .. مورد بررسی قرار گرفته است .
- بخش دوم : اصول و ضوابط طرح مبانی تاثیر گذار بر طراحی ، که شامل مباحث مربوط به زیبا شناسی و عملکرد می باشد ، مطرح شده است .
- بخش سوم : (شناخت و ارزیابی نمونه ها)این بخش به بررسی نمونه های موردی داخلی و خارجی اختصاص دارد . در این بخش به بررسی نمونه طرح و سازه مطرح شده است .
- بخش چهار : برنامه فیزیکی کلان پروژه)
- بخش پنجم:(شناخت موقعیت پروژه)
- بخش ششم: (برنامه ریزی فیزیکی و موضوع پروژه) ضمن معرفی فضاهای مجموعه طراحی شده ، تعداد و ابعاد و اندازه های آن ها ، به بررسی ارتباط فضاها می پردازد .
- بخش هفتم: (کانسپت طرح)
- بخش هشتم: (تشریح طرح) در این بخش موقعیت طرح ، موقعیت جغرافیایی ، اقلیم ، پشینه تاریخی و … معرفی گردیده است
- بخش نهم: در این بخش سایت مورد نظر تحلیل شده و از نظر موقعیت قرارگیری نسبت به منطقه ، ابعاد و اندازه ها ، دسترسی ها و … توسط دیاگرام و تصویر مورد بررسی قرار گرفته است .فصل هشتم- (پیوست ها)
فضاهای داد و ستد و تجارت همواره رکنی اساسی در ساختار کالبدی شهرها بوده و بازارهای سنتی همواره به عنوان قسمتی از نمود فرهنگی شهرها و قومهای مختلف مطرح بودهاند. در گذشتهای نه چندان دور بازار عنصری شهری بامکانی مشخص بوده و حیات شهر و بازار به هم گره خورده و شهرها به واسطه بازار هایشان جایگاه منطقهای خود را پیدا میکردهاند.جنب و جوش همیشگی و پیوند تنگاتنگ بازارها با زندگی روز مره شهروندان این عملکرد را به قلبی تپنده در مرکز شهرها تبدیل مینمود که نبض هر انچه در شهر رخ میداد را در دست داشت.
اهمیت بازارها نه تنها دلیل وقوع داد و ستد و انجام معاملات در انها بلکه بیشتر به دلیل نقش این عملکرد در شکل دهی به تعاملات اجتماعی برخوردهای روزانه و تاثیر در شکل گیری فرهنگ شهروندان میباشد از این رو بازار با کالبد سنتی آن تنها عملکردی اقتصادی نبوده بلکه به موازات نقش اقتصادی اش کارکردهای فرهنگی مذهبی سیاسی و اجتماعی نیز در شهر داشته است. اهمیت بازارهای سنتی در معماری و کالبد این عملکرد نیز نمایان میباشد. تا انجا که پس از مساجد و کاخهای حکومتی مهمترین عناصر ماندگار شهرهای کهن بازارها بودهاند. از لحاظ سامان دهی و ارتباطات نیز این عنصر همچون ستون فقرات شهر بوده و به دلیل فرمهای ارگانیک و انعطافپذیر و گستردگی در بافتهای شهری تمامی فضاهای مذهبی مدرسهها حمامها و حتی فضاهای حکومتی را احاطه کرده و به یکدیگر متصل میسازد. هنوز در بسیاری از شهرها خصوصا در کشورهای اسیایی نظیر ایران ترکیه هندوستان بازارهای سنتی از شاخص ترین اثار قدیمی و در واقع جلوه و انعکاسی از فرهنگ مردم میباشند.
نقش و جایگاه کنونی مجتمعهای تجاری:
امروزه اما جایگاه بازارهای سنتی در شهرهای جهان سوم به شدت تضعیف شده است. افزایش بیش از حد جمعیت شهرنشین و تغییر در شیوههای داد و ستد به از بین رفتن بسیاری از پیشهها و خلق شغلهای جدید انجامیده است که حیات آنها دیگر در قالبهای سنتی پیشین ممکن نمیباشد. از سوی دیگر ساخت و ازدیاد مجتمعهای تجاری در مناطق مختلف کلان شهرها و دگردیسی بازارهای سنتی به انواع نیمه مدرن امری ناگزیر بوده است.مراکز خرید و فضاهای تجاری دوران مدرن را میتوان موج دوم محیطهای تجاری قلم داد نمود که ما حصل انقلاب صنعتی و ظهور معماری مدرن میباشند، اما به هر حال ریشه در مرکز و بازارهای سنتی دارند. استقبال عموم شهروندان از مجتمهأی چند منظوره که در آنها میتوان علاوه بر خرید، ساعتی را به تفریح و صرف غذا گذارند موجب شده است تا بازارها تنها نقاطی برای خرید کالاها یی خاص گردیده و بیشتر به محلهایی مناسب برای خرید و بازدید توریستها و مسافران تبدیل گردند. با این وجود هر چند که چنین فضاهایی هم چنان محل برخوردهای روزانه و تعاملات اجتماعی میباشند اما نقش و جایگاه فرهنگی آنها تغییر نموده و قدرت سیاسی آنها در مقایسه با بازارهای سنتی به طور کامل محو شده است.
هر چند که در کشورهای جهان سوم که غالباً کشورهایی مصرف کنند میباشند بازارها و مجتمعهای تجاری به رونقی غیر قابل تصور دست یافتاند به نحوی که بسیاری از فروشگاههای زنجیرهای به افتتاح شعبه در شهرهای آسیایی پرداختاند و بسیاری از مراکز خرید و مجتمعهای چند منظوره با سرمایه گذاریهای خارجی احداث میشوند اما فضاهای تجاری در اروپا و آمریکا با مشکلی رو به رو هستند که آرام آرام به بحرانی در این قلمرو ختم میشود.
این چالش همانا ورود اینترنت به قلمرو تجارت و خرید و فروش و فروشگاههای اینترنتی است که روز به روز توسعه یافته و بر تعداد آنها افزوده میشود. اکنون از کالاهای مصرفی و روزانه گرفته تا نیازهای اساسی نظیر خانه، اتومبیل و دستگاههای برقی و الکترونیک به صورت اینترنتی خریدو فروش میشوند و این امر موجب شده است تا بسیاری ازکمپانیهای تولیدکننده به فکر عرضه اینترنتی و در حقیقت کاهش هزینههای فروش خود باشند. هر چند که با وجود گسترش این شیوه از داد و ستد هرگز میل به خرید و حضور فیزیکی در فروشگاهها از بین نخواهد رفت اما به زودی این رویکرد به تغییرات عمدهای در مجتمعهای تجاری خواهد انجامید که طبیعتاً معماری فضاهای تجاری را نیز دستخوش تغیراتی اساسی خواهد نمود.
فرمت فایل: Word (قابل ویرایش) |
تعداد صفحات: 287 |
حجم: 23.6 مگابایت |