دانلود پاورپوینت ضوابط و استاندرادهای طراحی مجتمع تجاری


 

مقررات و معیارهای طراحی مغازه ها و فروشگاه ها :

فروشگاه ها معمولا در مراکز پر جمعیت و محل رفت و آمد وسایط نقلیه شخصی و عمومی قرار دارند . استانداردهای پارکینگ اتومبیل در انگلستان شامل قاعده 5.25-3.5 به ازای هر 100 متر مربع از مساحت مغاره های خرده فروشی می باشد .  

مسیر دسترسی ( گذرگاه ها ) :رفت و آمد پیاده رو ها ، وسایط نقلیه و خودروهای توزیع مواد باید به صورت جداگانه انجام بگیرد . مراکز خرید بهتر است به پیاده روها و مسیرهای رابط (سرپوشیده جهت حفاظت در مقابل نور آفتاب و باران ) نواحی پارکینگ و مغازه ها محدود شوند . ایستگاه های اتوبوس یا خط آهن زیرزمینی 210 متر بوده و باید در توی سیستم جاده توزیع داخلی باشد .  

تخصیص فضا : فروشگاه های بزرگ ممکن است درای نمایشگاه ، رستوران ، کافه ، کودکستان ، بانک ، اداره پست ، آژانس مسافرتی ، سینما و باغچه باشد . مغازه های کوچکتر در مرکز خرید ، غالبا دسته بندی می شوند . طراحی مغازه ها با تخصیص فضا به واحدها شروع می شود و باید مطابق با مقررات ضد آتش سوزی و سایر مقررات ساختمانی باشد . سپس فضاهای تخصیص یافته به واحدها ، مجددا به قسمت های داخلی نواحی فروش ، نواحی سرویس داخلی ، خدمات مشترک و غیره تقسیم بندی می گردد.

واحد فروش :نواحی فروش باید بالا فاصله در بالای یکدیگر و حتی الامکان نزدیک به طبقه ورودی قرار بگیرد . استفاده از زیرزمین برای فروش بهتر از طبقات بالاتر است . بنابراین ، محل های انباری و کارمندان بهتر است در طبقات بالاتر و دفاتر اداری در بالاترین طبقه قرار بگیرد .

ارتفاع طبقات :ارتفاع طبقات در مورد واحدهای بزرگ 5000-4000 میلی متر و در مورد واحدهای کوچک 3000 میلی متر است و بستگی به نوع سرویسها دارد . ارتفاع زیاد میان طبقات برای مشتریان بازدارنده بوده و برای کارمندان خسته کننده است . مغازه ها بر نور طبیعی متکی نیستند بلکه نور مصنوعی همراه با تهویه مکانیکی در آن ها تامین می‌شود.

مقررات و معیارهای طراحی مغازه ها و فروشگاه ها
مسیر دسترسی ( گذرگاه ها )
تخصیص فضا
مکان های مورد نیاز مجتمع تجاری
دیاگرام فضاهای مجتمع تجاری و مراکز خرید
سازه در مراکز خرید
گذرگاه ( راهروها )
حرکت در میان طبقات فروشگاه

آسانسورها
پله برقی ها
انبار داری
وسایل اتوماتیک بری باز و بسته شدن درب‌ها
توالت و سرویس بهداشتی
مقررات ساختمانی
محل های انبار و بسته بندی
ورودی و خروجی‌ها
پنجره‌ها
روشنایی و نورپردازی.

سیستمهای تأسیساتی
سیستم های تهویه ( گرمایشی ، سرمایشی و تهویه )
مکان قرار گیر مفازه ها
شکل و ابعاد مغازه ها
فروشگاه‌
پارکینگ

برنامه فیزیکی مجتمع تجاری
ضوابط و استاندرادهای طراحی

این پروژه در 44 اسلاید تقدیمتون میشه.