دانلود مقاله بررسی سیستم های مدیریت شبکه


OnPlay تمامی آموزش های غیر رایگان اساتید سطح اینترنت را به رایگان تماشا کنید

دانلود مقاله بررسی سیستم های مدیریت شبکه

تعریف

به هر ترکیبی از سخت­افزار و نرم­افزار برای نظارت، مدیریت و راهبری شبکه­های رایانه­ای، سیستم مدیریت شبکه[1] می­گویند.  هر وسیله­ای که در شبکه به عنوان عنصری[2] مستقل یا وابسته وجود داشته باشد، می­تواند تحت پوشش این سیستم قرار گیرد. این مدیریت شامل مدیریت خطاها[3]، پیکربندی[4]، حساب­های کاربری[5]، کارآیی[6] و امنیت[7] می­شود. این پنج مورد مدیریتی در ادامه مختصرا توضیح داده می­شوند.

سیستم می­تواند تمام اطلاعات مورد نیاز برای اداره شبکه را جمع­آوری و ذخیره­سازی کند. همچنین پیام­های ضروری و فوری را از طریق رسانه­های گوناگون به مدیر شبکه ارسال کند.

مدیریت خطا یا خرابی

خطا رویدادی است با معنای منفی. هدف از مدیریت خطا، تشخیص[8]، جداسازی[9]، اصلاح[10] و ثبت[11] آن است. علاوه بر این، با استفاده از تجزیه و تحلیل و پیش بینی روند خطاها، همیشه شبکه را در دسترس قرار می­دهند. هرگاه در سیستم خطایی بوجود آمد، به نحوی به مدیر سیستم اطلاع داده می­شود و این خطا و زمان وقوع آن در پایگاه داده­ای ثبت می­شود.

 

مدیریت پیکربندی

هدف از مدیریت پیکربندی موارد زیر است:

  • جمع آوری و ذخیره­سازی پیکربندی دستگاه­های شبکه (به صورت محلی یا از راه دور).
  • ساده­سازی پیکربندی.
  • ردیابی تغییرات در پیکربندی.
  • پیکربندی مداریامسیرهای شبکه­های غیرسوئیچی.
  • برنامه­ریزی برای توسعه و گسترش در آینده.

مدیریت حساب­های کاربری

هدف جمع­آوری اطلاعات آماری از کاربران است. مانند میزان مصرف حافظه، میزان بهره­وری از خطوط ارتباطی، میزان مصرف پردازنده و غیره.

 

مدیریت کارایی

مدیریت کارایی، مدیر شبکه را قادر می­سازد که با توجه به داده­های کنونی، طراحی کارامدتری برای آن ایجاد گردد. مدیر یا طراح شبکه با تجزیه و تحلیل میزان اطلاعات آماری شبکه مانند گذردهی[12]، درصد بازدهی[13]، نرخ خطا[14] و تاخیر پاسخ­ها[15] و پیش­بینی روندِ آن­ها، می­تواند شبکه را مورد بازنگری و بهبود قرار دهد.

 

مدیریت امنیت

مدیریت امنیت، فرآیند حفاظت از منابع ارزشمند در شبکه است. که این مهم از طریق احراز هویت، رمزنگاری و مجوز دسترسی بدست می­آید.

 

خصوصیات سیستم­های مدیریت شبکه

این سیستم­ها هرکدام دارای ویژگی­های متنوعی برای رسیدن به هدف خود هستند. برای مقایسه و انتخاب سیستم مدیریتی مناسب باید ویژگی­های مهم و بنیادی آن­ها را در کنار هم قرار داد و با یکدیگر مقایسه نمود. این ویژگی­ها در ادامه توضیح داده می­شوند.

گروه­بندی منطقی[16]

توانایی گروه­بندی میزبان­ها و عناصر شبکه در گروه­های مجازی و تعریف شده توسط مدیر سیستم. این گروه­بندی اجازه­ی پیکربندی ساده­تر و دسته­بندی­شده از عناصر را می­دهد و از اتلاف زمان مدیر سیستم جلوگیری می­کند.

 

گزارش­های برمبنای IP SLA

مکانیزم IP SLA یک فن­آوری فعال برای اندازه­گیری معیارهای مرتبط با شبکه است که اولین بار توسط شرکت سیسکو ارائه شد. هر عنصر شبکه که مجهز به IP SLA باشد به صورت متناوب تست­هایی را انجام ­می­دهد و طی آن معیاری از عملکرد خود را به مدیر سیستم ارائه می­کند. بخشی از این تست­ها به شرح زیر است:

تست GET در HTTP، تست دانلود در FTP، تست اتصال به DNS، تست DHCP، تست اتصالات TCP، UDP و ICMP.

نتیجه­ی این تست­ها به صورت استانداردی تولید می­شود و برنامه­های مدیریتی می­توانند این گزارشات را دریافت و ارائه کنند.

[1] Network Management System (NMS)

[2] هر وسیله­ای که قابل اتصال به شبکه باشد

[3] Fault

[4] Configuration

[5] Accounting

[6] Performance

[7] Security

[8] Detect

[9] Isolation

[10] Correction

[11] Log

[12] Throughput

[13] Percentage utilization

[14] Error rates

[15] Response times

[16] Logical grouping

 

فرمت فایل: Word (قابل ویرایش)
تعداد صفحات: 16
حجم: 155 کیلوبایت

OnPlay در یوتوب، آموزش های روانشناسی و معماری و کامپیوتر و سایر آموزشهای پولی را به رایگان تماشا کنید


سعیدسان تابع قوانین جاری کشور جمهوری اسلامی ایران در زمینه حقوق مولفین و ناشرین است، چنانچه نسبت به محتوای این صفحه صاحب حق نشر هستید و درخواست حذف آن را دارد، خواهشمند است از طریق این لینک به ما اطلاع دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × 1 =