دانلود مقاله بررسی سیستم های مدیریت شبکه
تعریف
به هر ترکیبی از سختافزار و نرمافزار برای نظارت، مدیریت و راهبری شبکههای رایانهای، سیستم مدیریت شبکه[1] میگویند. هر وسیلهای که در شبکه به عنوان عنصری[2] مستقل یا وابسته وجود داشته باشد، میتواند تحت پوشش این سیستم قرار گیرد. این مدیریت شامل مدیریت خطاها[3]، پیکربندی[4]، حسابهای کاربری[5]، کارآیی[6] و امنیت[7] میشود. این پنج مورد مدیریتی در ادامه مختصرا توضیح داده میشوند.
سیستم میتواند تمام اطلاعات مورد نیاز برای اداره شبکه را جمعآوری و ذخیرهسازی کند. همچنین پیامهای ضروری و فوری را از طریق رسانههای گوناگون به مدیر شبکه ارسال کند.
مدیریت خطا یا خرابی
خطا رویدادی است با معنای منفی. هدف از مدیریت خطا، تشخیص[8]، جداسازی[9]، اصلاح[10] و ثبت[11] آن است. علاوه بر این، با استفاده از تجزیه و تحلیل و پیش بینی روند خطاها، همیشه شبکه را در دسترس قرار میدهند. هرگاه در سیستم خطایی بوجود آمد، به نحوی به مدیر سیستم اطلاع داده میشود و این خطا و زمان وقوع آن در پایگاه دادهای ثبت میشود.
مدیریت پیکربندی
هدف از مدیریت پیکربندی موارد زیر است:
- جمع آوری و ذخیرهسازی پیکربندی دستگاههای شبکه (به صورت محلی یا از راه دور).
- سادهسازی پیکربندی.
- ردیابی تغییرات در پیکربندی.
- پیکربندی مداریامسیرهای شبکههای غیرسوئیچی.
- برنامهریزی برای توسعه و گسترش در آینده.
مدیریت حسابهای کاربری
هدف جمعآوری اطلاعات آماری از کاربران است. مانند میزان مصرف حافظه، میزان بهرهوری از خطوط ارتباطی، میزان مصرف پردازنده و غیره.
مدیریت کارایی
مدیریت کارایی، مدیر شبکه را قادر میسازد که با توجه به دادههای کنونی، طراحی کارامدتری برای آن ایجاد گردد. مدیر یا طراح شبکه با تجزیه و تحلیل میزان اطلاعات آماری شبکه مانند گذردهی[12]، درصد بازدهی[13]، نرخ خطا[14] و تاخیر پاسخها[15] و پیشبینی روندِ آنها، میتواند شبکه را مورد بازنگری و بهبود قرار دهد.
مدیریت امنیت
مدیریت امنیت، فرآیند حفاظت از منابع ارزشمند در شبکه است. که این مهم از طریق احراز هویت، رمزنگاری و مجوز دسترسی بدست میآید.
خصوصیات سیستمهای مدیریت شبکه
این سیستمها هرکدام دارای ویژگیهای متنوعی برای رسیدن به هدف خود هستند. برای مقایسه و انتخاب سیستم مدیریتی مناسب باید ویژگیهای مهم و بنیادی آنها را در کنار هم قرار داد و با یکدیگر مقایسه نمود. این ویژگیها در ادامه توضیح داده میشوند.
گروهبندی منطقی[16]
توانایی گروهبندی میزبانها و عناصر شبکه در گروههای مجازی و تعریف شده توسط مدیر سیستم. این گروهبندی اجازهی پیکربندی سادهتر و دستهبندیشده از عناصر را میدهد و از اتلاف زمان مدیر سیستم جلوگیری میکند.
گزارشهای برمبنای IP SLA
مکانیزم IP SLA یک فنآوری فعال برای اندازهگیری معیارهای مرتبط با شبکه است که اولین بار توسط شرکت سیسکو ارائه شد. هر عنصر شبکه که مجهز به IP SLA باشد به صورت متناوب تستهایی را انجام میدهد و طی آن معیاری از عملکرد خود را به مدیر سیستم ارائه میکند. بخشی از این تستها به شرح زیر است:
تست GET در HTTP، تست دانلود در FTP، تست اتصال به DNS، تست DHCP، تست اتصالات TCP، UDP و ICMP.
نتیجهی این تستها به صورت استانداردی تولید میشود و برنامههای مدیریتی میتوانند این گزارشات را دریافت و ارائه کنند.
[1] Network Management System (NMS)
[2] هر وسیلهای که قابل اتصال به شبکه باشد
[3] Fault
[4] Configuration
[5] Accounting
[6] Performance
[7] Security
[8] Detect
[9] Isolation
[10] Correction
[11] Log
[12] Throughput
[13] Percentage utilization
[14] Error rates
[15] Response times
[16] Logical grouping
فرمت فایل: Word (قابل ویرایش) |
تعداد صفحات: 16 |
حجم: 155 کیلوبایت |