دانلود مقاله بررسی سیستم های مدیریت شبکه


دانلود مقاله بررسی سیستم های مدیریت شبکه

تعریف

به هر ترکیبی از سخت­افزار و نرم­افزار برای نظارت، مدیریت و راهبری شبکه­های رایانه­ای، سیستم مدیریت شبکه[1] می­گویند.  هر وسیله­ای که در شبکه به عنوان عنصری[2] مستقل یا وابسته وجود داشته باشد، می­تواند تحت پوشش این سیستم قرار گیرد. این مدیریت شامل مدیریت خطاها[3]، پیکربندی[4]، حساب­های کاربری[5]، کارآیی[6] و امنیت[7] می­شود. این پنج مورد مدیریتی در ادامه مختصرا توضیح داده می­شوند.

سیستم می­تواند تمام اطلاعات مورد نیاز برای اداره شبکه را جمع­آوری و ذخیره­سازی کند. همچنین پیام­های ضروری و فوری را از طریق رسانه­های گوناگون به مدیر شبکه ارسال کند.

مدیریت خطا یا خرابی

خطا رویدادی است با معنای منفی. هدف از مدیریت خطا، تشخیص[8]، جداسازی[9]، اصلاح[10] و ثبت[11] آن است. علاوه بر این، با استفاده از تجزیه و تحلیل و پیش بینی روند خطاها، همیشه شبکه را در دسترس قرار می­دهند. هرگاه در سیستم خطایی بوجود آمد، به نحوی به مدیر سیستم اطلاع داده می­شود و این خطا و زمان وقوع آن در پایگاه داده­ای ثبت می­شود.

 

مدیریت پیکربندی

هدف از مدیریت پیکربندی موارد زیر است:

  • جمع آوری و ذخیره­سازی پیکربندی دستگاه­های شبکه (به صورت محلی یا از راه دور).
  • ساده­سازی پیکربندی.
  • ردیابی تغییرات در پیکربندی.
  • پیکربندی مداریامسیرهای شبکه­های غیرسوئیچی.
  • برنامه­ریزی برای توسعه و گسترش در آینده.

مدیریت حساب­های کاربری

هدف جمع­آوری اطلاعات آماری از کاربران است. مانند میزان مصرف حافظه، میزان بهره­وری از خطوط ارتباطی، میزان مصرف پردازنده و غیره.

 

مدیریت کارایی

مدیریت کارایی، مدیر شبکه را قادر می­سازد که با توجه به داده­های کنونی، طراحی کارامدتری برای آن ایجاد گردد. مدیر یا طراح شبکه با تجزیه و تحلیل میزان اطلاعات آماری شبکه مانند گذردهی[12]، درصد بازدهی[13]، نرخ خطا[14] و تاخیر پاسخ­ها[15] و پیش­بینی روندِ آن­ها، می­تواند شبکه را مورد بازنگری و بهبود قرار دهد.

 

مدیریت امنیت

مدیریت امنیت، فرآیند حفاظت از منابع ارزشمند در شبکه است. که این مهم از طریق احراز هویت، رمزنگاری و مجوز دسترسی بدست می­آید.

 

خصوصیات سیستم­های مدیریت شبکه

این سیستم­ها هرکدام دارای ویژگی­های متنوعی برای رسیدن به هدف خود هستند. برای مقایسه و انتخاب سیستم مدیریتی مناسب باید ویژگی­های مهم و بنیادی آن­ها را در کنار هم قرار داد و با یکدیگر مقایسه نمود. این ویژگی­ها در ادامه توضیح داده می­شوند.

گروه­بندی منطقی[16]

توانایی گروه­بندی میزبان­ها و عناصر شبکه در گروه­های مجازی و تعریف شده توسط مدیر سیستم. این گروه­بندی اجازه­ی پیکربندی ساده­تر و دسته­بندی­شده از عناصر را می­دهد و از اتلاف زمان مدیر سیستم جلوگیری می­کند.

 

گزارش­های برمبنای IP SLA

مکانیزم IP SLA یک فن­آوری فعال برای اندازه­گیری معیارهای مرتبط با شبکه است که اولین بار توسط شرکت سیسکو ارائه شد. هر عنصر شبکه که مجهز به IP SLA باشد به صورت متناوب تست­هایی را انجام ­می­دهد و طی آن معیاری از عملکرد خود را به مدیر سیستم ارائه می­کند. بخشی از این تست­ها به شرح زیر است:

تست GET در HTTP، تست دانلود در FTP، تست اتصال به DNS، تست DHCP، تست اتصالات TCP، UDP و ICMP.

نتیجه­ی این تست­ها به صورت استانداردی تولید می­شود و برنامه­های مدیریتی می­توانند این گزارشات را دریافت و ارائه کنند.

[1] Network Management System (NMS)

[2] هر وسیله­ای که قابل اتصال به شبکه باشد

[3] Fault

[4] Configuration

[5] Accounting

[6] Performance

[7] Security

[8] Detect

[9] Isolation

[10] Correction

[11] Log

[12] Throughput

[13] Percentage utilization

[14] Error rates

[15] Response times

[16] Logical grouping

 

فرمت فایل: Word (قابل ویرایش)
تعداد صفحات: 16
حجم: 155 کیلوبایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *