کُرگیری و برش بتن


کرگیری بتن چیست؟

  • کرگیری بتن (کر به معنای هسته core) به عملیات ایجاد یک حفره یا خارج کردن قسمتی از بتن به شکل استوانه‌ ای گفته می شود.
  • کرگیری در واقع یکی از روش های مختلف برش و مغزه گیری از بتن تقویت شده یا بتن معمولی می باشد.

هدف از کرگیری بتن

  • عبور خطوط و سیم تلفن، لوله کشی، داکت لوله، اجرای سیستم اطفای حریق
  • مغزه‌های بدست آمده از کرگیری بتن در انجام آزمایش مقاومت فشاری، مقاومت خمشی، مقاومت کششی، نفوذ یون کلر، تعیین عمق کربناسیون و … بکار می‌روند.
  • معمولا کرگیری برای عبور کابل های برق، لوله های آب و گاز، تاسیسات ساختمانی و… می باشد.
  • ایجاد مسیر برای عبور لوله، سیم کشی و غیره و همچنین نمونه گیری از بتن برای آزمایش های مختلف که در آزمایشگاه بتن انجام می شود و در آن ها ویژگی های مختلف بتن تعیین می شوند.

دستگاه کرگیری

  • یک ابزار قدرتمند جهت برش و مغزه گیری در مصالح از جنس های متفاوت می باشد که می تواند سوراخ های دایره ای در بتن مسلح، پیش ساخته، آسفالت، آجر، بلوک سیمانی، مصالح ساخمانی ایجاد نماید.
  • این دستگاه برقی میباشد و با آب بکار گرفته میشود که برای خنک کردن مته الماسه استفاده میشود وباعث عملکرد بهتر مته الماسه و دوام بیشتر می شود.

نحوه کارکرد دستگاه های کرگیری بتن یا دریل ها

دستگاه های دریل از هسته های الماسی استفاده می کنند. چرا که الماس یکی از سخت ترین مواد شناسایی شده است که می تواند بتن را ببرد. البته بیشتر دریل از فولاد ساخته می شود و فقط در بخش انتهایی یا نوک آن از الماس استفاده می شود. احتمالا این موضوع به خاطر ارزش بالای الماس باشد. اگر بخواهیم کل هسته‌ی یک دریل را از الماس بسازیم، هزینه‌ی هنگفتی را بر روی دست ما می گذارد و البته واقعا هم به چنین کاری نیازمند نیستیم. از نظر راه های ایجاد نیرو برای وارد کردن آن به بتن، دریل ها به دسته های الکتریکی، بادی و هیدرولیک تقسیم می شوند. دریل های مدرن به صورت کاملا خودکار عمل می کنند. این دریل ها را با تنظیماتی بسیار آسان بر روی دیوار نصب می شود و با چرخشی سیصد و شصت درجه‌ ای یک دایره کامل از بتن را می برند که بعد از خارج شدن، یک شکل استوانه تشکیل می شود. قطر استوانه ‌ی بریده شده از بتن بستگی به این موضوع دارد که ما به چه اندازه‌ ای نیاز داریم. دریل ها می توانند استوانه هایی با قطر ۱۰ میلی متر تا ۱۸۰ سانتی متر را ببرند و از بتن خارج کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *