دانلود گزارش کارآموزی عیب یابی سیستم انژکتوری
تقدیر و تشکر
با نظر و لطف خداوند متعال ، درس کارآموزی قدم مهمی در عرصه صنعت و فنون حرفه ای بوده و باعث پیشرفت صنعت و گردش مضاعف چرخه اقتصادی یک مملکت می شود.
درس کارآموزی این اختیار را به کارآموز می دهد تا در هر حرفه و شغلی وارد شده و استعدادها و خلاقیت های خود را شکوفا سازد و میتواند برای آینده شغلی خود تصمیم مناسب و مفیدی را بگیرد.
مقدمه
پروژه ای که در پیش رو دارید به منظور راهنمایی دانشجویان و کسانی که علاقه به تعمیرات خودروی پراید مجهز به سیستم انژکتور جدید ( JOHNSON CONTCOLS ) دارند تهیه و تدوین گردیده است. امید است که دانشجویان عزیز با مطالعه دقیق این پروژه ضمن آشنایی با سیستم سوخترسانی جدید و اجزاء آن با نحوه عیبیابی صحیح قطعات نیز آشنا شده و روشهای عیبیابی خود را با دستورات ارائه شده در این پروژه هماهنگ کرده تا علاوه بر جلوگیری از اتلاف وقت، رشد کیفی در کلیه زمینهها حاصل گردد.
فصل اول
آشنایی کلی با مکان کارآموزی :
مکان کارآموزی تعمیرگاهی با مساحت 200 متر مربع که دارای دو قسمت میباشد.قسمت تعویض روغن و خدمات فنی خودرو.قسمت خدمات فنی خدماتی نظیر مکانیکی،جلوبندی،عیب یابی و…………
میباشد که توسط دو استاد کار با تجربه با مدرک دیپلم فنی و فوق دیپلم فنی فعالیت می کنند.این تعمیرگاه مجهز به دستگاه بالانس چرخ،دستگاه دیاگ و تنظیم زوایای چرخ میباشد.مکان این تعمیرگاه در شهرستان فلاورجان-روستای شرودان میباشد.
فصل دوم
آموختههای تئوری
آنچه در این دورهی کارآموزی آموخته شد را میتوان به دو دستهی مطالب تئوری و عملی تقسیم نمود.
2-2-1 تفاوت ها و مزیت های سیستم سوخت رسانی انژکتوری نسبت به سیستم سوخت رسانی کاربراتوری
- توزیع سوخت به اندازه لازم به کلیه سیلندرها :
به علت اینکه در سیستمهای کاربراتوری، کاربراتور در وسط مانیفولد هوای ورودی قرار دارد، سوخت به طور یکنواخت به همه سیلندرها نمیرسد. ولی در سیستمهای انژکتوری سوخت لازم برای هر سیلندر بطور مجزا توسط سوزنهای انژکتور پشت سوپاپ ورودی آماده تحویل است. در ضمن در سیستم انژکتوری مشکل تغلیظ سوخت در داخل سیلندر وجود ندارد.
- خام سوزی کمتر در سیستم انژکتوری ( آلودگی کمتر ) :
به علت آنکه ارسال سوخت اندازهگیری و بسته به شرایط مختلف کارکرد موتور، به سیلندرها ارسال میگردد، گازهای خروجی ( Co – HC – NOX ) به حداقل میرسد.
- راندمان حجمی موتور زیادتر است :
در سیستمهای کاربراتور، گلوگاه یا ونتوری باعث میشود هوا به خوبی وارد کاربراتور نشود اما در سیستم انژکتوری هوا به مقدار لازم موجود است.
- ارتفاع کوتاهتر موتور:
به علت حذف کاربراتور ارتفاع موتور کوتاهتر شده است.
- نیاز به سیستم کنترل حرارت مانیفولد نمیباشد:
در سیستم کاربراتوری به علت سردی هوا، سوخت ورودی به سیلندر در داخل مانیفولد به خوبی با هوا ترکیب نمیشود و به صورت بخار به داخل مانیفولد میچسبد و باعث بد روشن شدن خودرو میشود.
- قدرت شتاب گیری خودروهای انژکتوری زیادتر است:
در سیستمهای انژکتوری سوخت همیشه و به صورت اتمیزه پشت سوپاپ ورودی فراهم است و آوانس بموقع و دقیق باعث بالا رفتن قدرت شتابگیری میشود.
- مصرف کمتر و بهینه سوخت:
در سیستم انژکتوری به علت اندازهگیری دقیق و مداوم کلیه شرایط محیطی و قطع سوختپاشی در حالت خود گردانی موتور، داغ شدن موتور یا در سرعت نهایی، مصرف سوخت به اندازه چشمگیری کاهش مییابد.
- عمر بیشتر موتور:
تنظیم دقیق و مداوم آوانس جرقه زنی و تنظیم کارکرد موتور بطور دائم در سیستم انژکتوری، عمر قطعات داخلی موتور را بالا می برد.
- قابلیت استارت بهتر در هوای سرد :
در سیستم انژکتوری مقدار دقیق سوخت مطابق درجه حرارت موتور و سرعت استارت مشخص گردیده و امکان استارت سریع فراهم آمده است و مشکلات سیستم کاربراتوری از قبیل روشن نشدن، استارتهای کند و متعدد و فلوت کردن را برطرف کرده است.
- فشار هوا یا دمای محیط در مقدار سوخت موثر نمی باشد.
2-2-2 انواع سیستم های انژکتوری
بطور کلی سیستم انژکتوری به سه دسته تقسیم میشود:
- سیستم انژکتوری پاشش تک نقطهای ( SPFI )
- سیستم انژکتوری پاشش چند نقطهای ( MPFI )
- سیستم انژکتوری پاشش مستقیم گازوئیل ( GDI )
- سیستم انژکتوری پاشش تک نقطهای[1]
از یک انژکتور الکترومغناطیسی که مستقیماً در بالای دریچه گاز قرار دارد، تشکیل شده است. این انژکتور سوخت را به صورت اتمیزه و متناوب به داخل مانیفولد ورودی پاشش میکند.
[1] . Single Point Fuel Injection
فهرست
فصل اول:آشنایی با مکان کارآموزی…………………………………………………………………………………………………………………………5
فصل دوم:آموختههای تئوری……………………………………………………………………………………………………………………………………6
تفاوت ها و مزیت ها…………………………………………………………………………………………………………………………………….6
انواع سیستم های انژکتوری………………………………………………………………………………………………………………………..8
طریقه کارکرد سیستم انژکتوری……………………………………………………………………………………………………………….11
واحد کنترل الکترونیکی…………………………………………………………………………………………………………………………….13
دیاگرام ارتباط سنسورها و عملگرها با پردازشگر………………………………………………………………………………………16
تشریح سیستم………………………………………………………………………………………………………………………………………….17
معرفی سیستم………………………………………………………………………………………………………………………………………….22
سیستم سوخت رسانی…………………………………………………………………………………………………………………………….24
سیستم هوا رسانی…………………………………………………………………………………………………………………………………..29
تعمیرات دوره ای قطعات سیستم………………………………………………………………………………………………………….42
فرمت فایل: Word (قابل ویرایش) |
تعداد صفحات: 44 |
حجم: 810 کیلوبایت |