دانلود گزارش کارآموزی عیب یابی کابل


دانلود گزارش کارآموزی عیب یابی کابل

خلاصه

در این گزارش اطلاعات مختصری در مورد عملکرد واحد عیب یابی در شرکت توزیع برق منطقه ای ارایه شده است. در بخش دیگر در مورد  انواع کابل ها و عیب های متداولی که می تواند در کابل ها ایجاد شود توضیح داده شده است سپس در مورد روش های عیب یابی کابل و کاربرد خاص هر روش بحث شده است و در آخر نیز یک روش خاص به صورت کامل تشریح شده است. باوجود گسترده بودن روش های عیب یابی کابل روش های عملی به کاربرده شده در محل کارآموزی  ، در عمل بسیار محدود بوده و هیچ نوع تنوعی در اجرای عملیات وجود ندارد. به عنوان مثال وسیله ای مانند رفلکتور در واحد عیب یابی این محل علیرغم موجود بودن ، هیچ کاربردی ندارند . با این وجود در این گزارش  توضیح اجمالی در مورد  روش های مختلف اعم از عیب یابی یا مسیر یابی کابل ارایه شده است تا آشنایی با کلیه روش ها فراهم شود .

مقدمه

با گسترش شبکه های توزیع برق در زیر زمین  ، اگر مشکلی در خطوط برق قرار گرفته شده در زیر زمین به وجود می آمد ، تشخیص محل ایجاد مشکل از روی زمین کار بسیار مشکلی بود . روش های اولیه مورد استفاده برای عیب یابی کابل بر پایه محاسبات بنا نهاده شده بود و روش های ریاضی پیچیده و پر خطایی را منجر می شد . حال اگر خط انتقال نیروی زیرزمینی از اتصال چند نوع کابل تشکیل شده باشد موضوع تشخیص محل خطا کار بسیار مشکلی است ، که  صحت محاسبات ریاضی را زیر سوال می برد . در این شرایط استفاده از وسایلی که بتواند   عیب یابی را با سرعت و صحت بیشتری انجام دهد ، احساس می شد .  امروزه این وسایل به طور وسیعی در عیب یابی کابل های زمینی کاربرد دارند  به طوری که عیب یابی  این نوع کابل ها بدون این ابزارها غیر ممکن به نظر می رسد . تقریباً تمام تجهیزات عیب یابی موجود در ایران ساخت شرکت SEBA KMT است ، بنابراین در ادامه این گزارش در مورد عملکرد دستگاه های عیب یابی این شرکت  توضیحاتی داده می شود. با وجود اینکه در واحد عیب یابی فقط روش های محدودی مورد استفاده قرار می گیرد  ، برای درک بهتر وظایف واحد عیب یابی توضیح اجمالی در مورد هر وسیله داده شده است . یکی از مهمترین مشکلات پیش روی عیب یابی کابل در ایران ناشی از اتصال های چندگانه در یک مسیر مشخص می باشد که عملاً باعث محدودیت کاربرد روش های عیب یابی می شود . هدف از تهیه این گزارش آشنایی کامل با وظایف و ابزارهای مورد استفاده در واحد عیب یابی است . امروزه اگرچه عیب یابی کابل به سهولت امکان پذیر است اما این مسئله از اهمیت این عملیات عیب یابی نکاسته است و همچنان واحد عیب یابی از حیاتی ترین واحد های شرکت برق است .

عیب یابی کابل های مخابراتی و قدرت یکی از حوزه های بسیار خاص تکنولوژی برق است . عملکرد در عیب یابی کارا و پر بازده ، به تدارکات و دانش بسیار زیادی بستگی دارد . اگر قرار باشد که محل یابی مقدماتی کابل با دقت بسیار زیاد انجام شود ، محل یابی سریع و قابل اعتماد عیب کابل به این عوامل بستگی دارد . نحوه و چگونگی تعیین محل دقیق عیب می تواند در روی یک قسمت بسیار کوچکی از کابل انجام شود. آزمایش کابل ، تعیین مسیر کابل و اندازه گیری های تخلیه جزئی الکتریکی نیز از جمله موارد بسیار مهم بعدی می باشد . رعایت ایجاد شرایط بر اساس جلوگیری از تعمیرات روی عایق شبکه های کابل بسیار مهم بوده بطوریکه در صورت نیاز قسمتی از کابل را تعویض می نمایند . یک دانش با جزئیات خوب و فراگیر در مورد ساختار شبکه های کابل ، انواع کابل ها و متعلقات آنها باعث می شود تا ارزیابی نتایج حاصله از اندازه گیری ها را بطور قابل ملاحظه ای ساده و آسان نماید . بسیاری از این فرایند ها زمینه های اصلی و ضروری برای تصمیم گیری های صحیح می باشند . انواع کابل و مراحل مورد نیاز محل یابی عیب کابل یا تعیین مسیر کابل از جزئیات بسیار مهمی است که تکنسین ها بایستی آنها را دقیقاً رعایت نمایند.

فهرست

 

خلاصه ………………………………………………………………………………………………………………………… 4

مقدمه …………………………………………………………………………………………………………………………. 5

معرفی محل کارآموزی …………………………………………………………………………………………………6

ساختار کابل های قدرت ……………………………………………………………………………………………. 8

عیب های کابل …………………………………………………………………………………………………………. 10

روش های عیب یابی و کاربرد آنها …………………………………………………………………………….13

روشی برای مکان یابی عیب کابل ………………………………………………………………………………22

منابع ………………………………………………………………………………………………………………………….. 31

فرمت فایل: Word (قابل ویرایش)
تعداد صفحات: 26
حجم: 2.45 مگابایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *