دانلود تحقیق راجب شهر حمیدیه


دانلود تحقیق راجب شهر حمیدیه

طرح مسئله

شهر اثر ماندگار تاریخی و در عین حال واحد جغرافیایی واجتماعی تکامل پذیر است با تأثیر از ایدئولوژی ناظر بر ناحیه سطح کابردی نیروی اقتصادی و تکنیکی را روی شهر مشخص میدارد .وبه مقتضای اندیشه های ارزشمند معماران وشهرسازان وهمیاری کارشناسان نظامهای علمی دیگر وبا بهره مندی از عادت اجتماعی ساکنان شهر و با ارائه و تصمیم نظام سیاسی بر پهنه زمین وروی محیط طبیعی شکل می گیرد ودر مسیر زمان در فضای جغرافیایی معین برحسب شیوه مبادلات اقتصادی و اجتماعی بر پویایی فضایی ، اقتصادی و اجتماعی خود تداوم می بخشد و در نهایت سیمای بیرونی و فیزیکی خود وحیات انسانهایی که در بطن خویش دارد دگرگون میکند گاهی رفاه و بهزیستی را و زمان نابهنجاری و دلواپسی را برای شهرنشینان عرضه میکند .

 

اهمیت مسئله

برنامه ریزی های مختلف از دیرباز در سطح مختلف و برای امور متفاوتی توسط انسان انجام می شده ولی با توجه به اینکه اساس برنامه ریزیهای شهری جمعیت رشد روزافزون جمعیت در دو قرن اخیر اهمیت این برنامه ریزی ها را به خوبی روشن ساخته ، تأثیر برنامه های مختلف شهرسازی می تواند باعث رشد و شکوفایی گشته ویا رکود وکاهش کارایی را سبب شده وشهر را دچار معضلاتی کند که در نهایت گریبانگیر جمعیت ساکن در آن شود .

با توجه به اینکه شهرها ، همچون موجود زنده بوده و رشد میکنند و با در نظر گرفتن پیشرفت علم و تکنولوژی و روابط پیچیده حاکم بر جوامع شهری عوامل تأثیر گذار در شهر افزایش یافته و تلاش بی شائبه ای را برای برنامه ریزی شهری می طلبد .

شهر به عنوان واحد جغرافیایی ، حداکثر روابط اجتماعی را به مقتضای مکان یابی و استقرار راهها ، درخود دارد . همچنین نقش عوامل جغرافیایی ، خصوصاٌ اقلیم ، رشد شهرها را به گونه ای هدایت میکنند تا در آینده بتوانند جوابگوی نیازهای مادی ومعنوی ساکنین خود باشند .

 

مشکلات تحقیق :

برای بهبود و هر محیطی ، تحقیق و بررسی آن امری ضروری است اما در راه پژوهش و تحقیق مشکلات وموانعی وجود دارد که این گروه با مشکلات زیادی چون به روز نبودن اطلاعات ، موجود نبودن طرح  هر منطقه و امکانات وابسته به آن ، کمبود برری های قبلی در مورد این مسئله ، عدم همکاری مسئولیت ذیربط ، عدم استقبال بعضی از مسئولین و ساکنان شهر با گروه تحقیق که علت آن را میتوان ترس از مأموران مالیاتی وشهرداری و … است .

کمبود وقت دانشجو و هزینه بالای تحقیق و غیره … می باشد .

 

مقدمه :

جامعه شهری که بر حسب تعارف آماری متشکل شده است از مراکزی که بیش از 5000 نفر جمعیت دارند .یکی از هفهای اساسی سیاست شهری عبارتند از توزیع وظایف شهری ، که تا حد زیادی تعیین کننده رشد شهری است برنامه ریزی و تجهیزات شهری در سطح هر شهر و برنامه ریزیهای بخشیهای اقتصادی به طریق مناسب امکان پذیر نخواهد بود مگر با تصریع روشن و مشخص گزینشهای مطلوب در سطح سیاست تحول نظام مجموعه شهرهایی که جامعه شهری را تشکیل می دهد .سیاست توسعه شبکه ای شهرهای کوچک ، تأمین احتیاجات جامعه روستایی می باشد که در غالب این مجموعه شهرها تجمع مینمایند . این امر مستلزم یک استخوان بندی روستائی منطبق با شرایط خاص هر منطقه است که شامل چند سطح میباشد .سطح بالای این استخوان بندی باید متشکل شود از شهرهای کوچک مرتبط با نظام شهری کلی کشور .

این شهرهای کوچک که رابطه بین جامعه روستایی و جامعه شهری هستند یکی از          حلقه های اساسی سیاست برنامه ریزی شهری است  بعلاوه این شهرها باید به مهاجران روستائی امکان دهند تا با دسترسی به خدمات مورد نیاز خود ، حتی المقدور در منطقه موطن خود باقی بمانند . این شهرهای کوچک باید محل استقرار قسمت اعظم فعالیتهای صنعتی در محیط روستایی باشند .

 

بخش اول : ویژگیهای طبیعی و جغرافیایی

1 ) موقعیت جغرافایی و مساحت

1-1 ) موقعیت جغرافیایی استان خوزستان :

استان خوزستان که در جنوب غربی کشور قرار گرفته است با مساحتی حدود 67132 کیلومتر مربع بین 47 درجه و 41 دقیقه تا 50 درجه و 39 دقیقه طول شرقی و 29 درجه و 58 دقیقه تا 32 درجه و 4 دقیقه عرض شمالی از نصف النهار گرینویچ می باشد . این استان از شمال به استان ایلام و لرستان و از شرق استان چهار محال بختیاری و کهکیلویه و بویراحمد و از جنوب به استان بوشهر و خلیج فارس و از مغرب به کشور عراق محدود است این استان حدود 5/4 درصد کل مساحت کشور را دارد.جلگه‌خوزستان سرزمینی صاف و بی عارضه ومستطیلی شکلی است که عرض آن از 110 کیلومتر در شمال تا 200 کیلومتر در جنوب تفاوت میکند . بلندترین نقاط آن جلگه دزفول که در300 کیلومتری دریا واقع شده فقط 180 متر ارتفاع دارد و با این ترتیب شیب عمومی جلگه خوزستان 60 سانتی متر در کیلومتر بیشتر نیست .

 

 

2-1- موقعیت جغرافیایی شهر حمیدیه *

دشت حمیدیه دب حردان درمنتهی الیه جنوب شرقی دشت ارایز تا محل سد کرخه و درطرفین آن بین عرض شمالی ْ28 – ْ31 تا ْ 47 – ْ31 و طولهای شرقی َ10- ْ48 تا            َ27-ْ48 قرار گرفته است . حد شرقی این محدوده با حد شرقی حوزه آب ریز کرخه در این ناحیه انطباق دارد .مساحت حوزه آبریزان آن 180 کیلومتر مربع بوده که از آن 393 کیلومتر مربع اراضی مسطحی در طرفین رودخانه کرخه قرار گرفته است .

شهر حمیدیه یکی از بخشهای شهرستان اهواز می باشد .در 25 کیلومتری غرب اهواز در مسیر جاده اهواز به سوسنگر  واقع شده است . این شهر که در ارتفاع 52 متری از سطح دریا  واقع شده است . طول جغرافیایی آن 48درجه و 11 دقیقه و عرض جغرافیایی آن 31 درجه و 29دقیقه می باشد .

 

 

__________________________________________

* طرح های حمیدیه

3-1-  منطقه حمیدیه :

اراضی نسبتاٌ مسطح این منطقه از ارتفاع 18 متر از سطح دریا در نزدیکی شهر حمیدیه در دورترین نقطه جنوبی منطقه مورد مطالعه تغییر میکند .به عبارت دقیقتر امتداد رودخانه کرخه کور از حدود روستای کوت به بعد و همچنین کانال انحرافی از آب پخش حمیدیه به کرخه کور منطقه مورد مطالعه را به سه قسمت متمایز به شرح زیر تقسیم می شود .

قسمت اول :  در شمال رودخانه کرخه کور وشرق کانال مذکور یک کاسه تو خالی محدود شده از سه طرف قرارگرفته است .شیب این اراضی از ساحل کرخه کور ملایم و به میزان 1/0 درصد در جهت شمال شرقی و از کانال انحرافی با میزان متغیر ما بین 5% تا 2/0 درصد در جهت شرقی امتداد یافته است .در اراضی مرتفع شمالی شیب نسبتاٌ تند یک درصد جهت جنوبی بطور ناگهانی به شیب 1/0 درصد تیدیب می گردد . این قسمت از اراضی توسط یک رشته برآمدگی که از روستای سید حسین در کنار رودخانه کرخه کور شروع شده در امتداد یکی از کانالهای آبیاری در جهت شمال شرقی ادامه می یابد و ناحیه تقسیم می گردد .

قسمت سوم : که در جنوب رودخانه کرخه کور واقع شده است دارای شیب متغیر ما بین 2/0 درصد در کنار بستر قدیمی رودخانه تا 5/0 درصد در قسمتهای داخلی اراضی می باشد. این قسمت نیز توسط یک رشته برآمدگی در امتداد یکی از کانالهای آبیاری در جهت جنوبی به دوناحیه تقسیم می گردد .در حدود 4 کیلومتری شرق روستای طراح یک برآمدگی با ارتفاع حدود یک متر بلندر تر از اراضی مجاور وبلافاصله در غرب روستای سید مجید نیز یک فرورفتگی به عمق تقریبی 2 متر به بستر قدیمی رودخانه بوده است . شیب طبیعی اراضی واقع بین کرخه کور و خط مستقیم کوت – طراح در اثر ساختمان دوکانال آبیاری اصلی تا حدودی به هم خورده و وضع توپوگرافی تقریباٌ نامنظمی را به وجود آورده است .

قسمت سوم :  که در حد فاصل بین دو رودخانه کرخه و کانال انحرافی کرخه کور واقع شده است دارای وضعت توپوگرافی کاملاٌ نامنظم  با اراضی مرتفع در کناره های رودخانه وکم ارتفاع در منطقه مرکزی می باشد در نایحه جنوب این اراضی در امتداد رودخانه کرخه کور یک فرورفتگی به عمق تقریباٌ یکمتر پایین تر از اراضی مجاور دیده می شود .

 

بخش دوم :

2- تاریخچه شهر حمیدیه

1-2- حمیدیه از نظر تاریخی :

* از نظر تاریخی ، حمیدیه دارای تاریخ کهن و درخشان است و در زمان ساسانیان ، اشکانیان و ایلامیان ، از شهرهای پرجمعیت و با رونق جنوب ایران به شمار می رفت . بعد از ظهور اسلام ، این منطقه چندی پایتخت سلسله علویه ومشعشعیان شد و به نام             ( مله محسنه ) معروف بود . که آثار باستانی آن در تپه شرقی حمیدیه کشف شد . در زمان شیخ خزعل ، سرسپرده اجانب با توجه به سدی که سلسله مشعشعیان بر روی رودخانه کرخه بسته بودند . این منطقه از نظر کشاورزی دارای اهمیت فروان بود .متأسفانه با شکسته شدن سد قدیمی سکنه آن متفرق شدند و با نصب تلمبه های آبی بار دیگر این خطه آباد شد و عشایر زیادی به سوی آن روی آوردند . در آن زمان شرکت فلاحتی خوزستان با سرمایه بیش از پنجاه میلیون ریال در این منطقه تشکیل شد و کشاورزی آن را تمام مکانیزه کرد وهزاران اصله نخل ودرختان میوه متنوع در این سرزمین غرس شد .

________________________________________
* طرح هادی حمیدیه

2-2- بافت کهن و قدیمی شهر حمیدیه :

شهر حمیدیه از دیرباز در شرق و درکنار رودخانه کرخه بنا شده است و با توجه به تاریخچه آن و بافت شهری موجوددر طول سالهای گذشته نشانگر آن است که هسته‌ مرکزی در کنار رودخانه کرخه تشکیل شده واهالی آن بیشتر به کشاورزی                  می پرداختند و زمینهای حاصلخیز این ناحیه باعث گردیده که این شهر در طول تاریخ رشد نماید .

شهر حمیدیه همانطوری که در موقعیت محلی آن توضیح داده شد از شما به روستای وصیله خلاف و از شرق به روستای دهکده و از غرب به رودخانه کرخه و از جنوب به شبیشه قرار گرفته است با بررسی بافت شهری متوجه می شویم که یکی از عوامل توسعه شهر ، محور جاده اهواز سوسنگرد است و محور دیگری که شهر توسعه پیدا کرده است به سمت شمال است .در دو محور دیگر یعنجنوب و غرب که توسعه در طول تاریخ نداشته است به علت زمینهای کشاورزی در جنوب می باشد ودر غرب رودخانه کرخه که همیشه به عنوان یک خط محدوده شهری پابرجاست . همانگونه که بافت شهری بر روی نقشه شبکه معابر نشان می دهد . هسته  قدیمی شهر ،  بافت غیر منظم داشته و بافت های توسعه یافته شهر تدریجاٌ شکل هندسی ومنظم به خود گرفته است .بافت تجاری وخدماتی شهر در هسته مرکزیو قدیمی شهر درحال توسعه             می باشدو درنواحی توسعه یافته به صورت پراکنده بهمراکز تجاری و خدماتی بر         می خوریم . لازم به ذکر است که در چند سال اخیر مقدار کمی از زمینهای کشاورزی بخش جنوبی شهر به مناطق مسکونی تبدیل شده است که می بایست از این توسعه بی رویه جلوگیری نمود .

3-2- شناخت تاریخچه شهر ، نام و سابقه تاریخی شهر :

از نظر تاریخی حمیدیه ، محل سکونت قوم بنی لام به ریاست شیخ غضبان بنیان بوده و نام آن عله بنام بانی ومؤسس آن علیوی نام داشته که قلعه ای به همین نام در آنجا بوده وقوم بنی طرف در همان قلعه متحصن وبا نیروی شیخ خزعلی جنگیده اند پس از اشغال عله توسط شیخ خزعلی و اعزام پسرش حمیدالدین به آنجا به نام حمیدیه موسوم گردید این نامه حمیدیه موسم گردید این نام تا به حال باقی است . تا سال 1355حمیدیه روستا بود که به علت افزایش جمعیت آن بیش از 5 هزار نفر به شهر تبدیل شده که مجدداٌ در سرشماری سال 1365به علت عدم رشد وتوسعه مجدداٌ به روستا تبدیل شده که پس از جنگ وتوسعه ورشد مجدد منطقه در سرشماری 70 از نظر تقسیمات کشوری شهر محسوب گردیده و عملاٌ از سال 1372 در آنجا شهرداری تأسیس و شروع به فعالیت نموده است 1. سید محمد مشعشعی در سال 870 ه-ق وفات یافت و پسرش سید علی که درحیات پدر قدرت یافته ودر سال 861 ه – ق کشته شد و بعد از آن سید محمد مجدداٌ زمام امور رابدست گرفت. بعد از وفات سید محمد پسرش مولا محسن به فرمانروایی رسید واز آثار او ساحت با روی محسنیه هویزه است وعاقبت در سال 905 ه – ق وفات یافت . مدفن سید محسن در غرب کرخه در حمیدیه فعلی است و فرار او به نام المحسن ابوعشمه ( یعنی صاحب مادیان سفید) نامیده می شود . علت انتصاب بهاین لقب این بوده است که اسبش سفید بوده .تاریخ حمیدیه به زمان مشعشعیان  که در قسمتی از ایران حکومت می کرده اند،میرسد

فرمت فایل: Word (قابل ویرایش)
تعداد صفحات: 148
حجم: 1 مگابایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *