دانلود تحقیق جایگاه معلم در نظام های آموزشی


دانلود تحقیق جایگاه معلم در نظام های آموزشی

چکیده:

آن کیست که هم چون پیامبران عظام صلوات الله علیهم اجمعین رسالتش تکمیل مکارم اخلاق‏, تعلیم و تربیت و هدایت انسان­ها به سوی فلاح و کمال است و در بین همه­ی قشرها از بالاترین جایگاه و والاترین منزلت معنوی و اجتماعی برخوردار می­باشد و در یک کلام، آرزوی همه, همانند او شدن است؟

آری، او برگزیده­ای از فرزانگان جامعه است که با درک عمیق از مسؤولیت­ها و رسالت­ها، خود را به زیور علم و اخلاق آراسته، با بهره­مندی از بالاترین دانش تخصصی و اشراف بر اصول و مبانی روان شناختی و تعلیم و تربیت و مسلح شدن به مؤثرترین روش­های انتقال پیام، با آرامش و احساس با شکوه خود ارزشمندی و با یک دنیا تعهد پیامبرانه، جامه­ی مقدس « معلمی » بر تن کرده است.

آری معلم، همان دریای عظیم است که در قطره­ای پنهان شده و جهان پهناوری است که در جثه و هیکل انسانی نمودار گشته است. در عظمت جایگاه معلم، همین بس که در ایفاء وظیفه، همکار انبیاء و پیغمبران و برگزیدگان خدای تعالی است. در کلمه معلم، خیرخواهی و هدایت خالی از عنف و زورگویی آمده است. حضرت رسول اکرم (ص) به اصحاب خود می­فرمودند:

« کونوا معلمین » و « علموا و لا تعنفوا فان المعلم خیر من  المعنف » و «علموا و سیروا و لا تعسروا»

مقدمه:

بعد از کلام خداوند در قرآن کریم و پیغمبر اکرم (ص) کلامی والاتر، جامع­تر، و اثربخش­تر از گفتار علی (ع) که می­فرماید: « من علمنّی حرفاً فقد صیّرنی عبداً » درباره­ی ارزش معلمی و جایگاه او و تکریم شخصیت وی وجود ندارد.

 

اگر تاریخ آموزش و پرورش را علم « شدن » آدمی بدانیم، معلمان در این شدن و تکامل آدمی سهم و نقش زیادی را بر عهده داشته اند.

اگر تربیت را فراهم کردن زمینه­های بالندگی، برکشیدن، متعادل کردن آدمی بدانیم و هدف از آن را فعلیت بخشیدن به استعدادهای بالقوه انسان­ها در جهت کمال و قرب الهی در نظر داشته باشیم، معلمان و مربیان در تحقق این امر نقش ارزنده و بسزایی داشته­اند.

اگر در جستجوی شناخت عوامل مؤثر در تکوین شخصیت آدمی، اعتدال وجود و شناخت جسم و روان او باشیم، این معلمان هستند که یکی از عوامل تأثیر­گذار و فراهم کننده­ی رشد اخلاقی، جسمانی، اجتماعی، عاطفی و عقلانی آدمی بوده­اند.

اگر از جمله ویژگی­های در هستی، خودآگاهی، کمال­گرایی، آفرینندگی، صنعت­گری و بالاخره انتخاب­گری بدانیم، این معلمان بوده و هستند که در تحقق مشخصه­های اساسی آدمی نقش مؤثری داشته­اند.

اگر آدمی را در جهان هستی، گرفتار زندان­های طبیعت، جامعه و خویشتن خویش بدانیم، این معلمان بوده­اند که با ایثارگری و راهنمایی خود، آدمی را به کمک علم، از این زندان­ها رهایی می­بخشند و به زندگی انسان­ها معنی می­دهند.

به راستی، در جهان گذشته و امروز معلمان، با بهره­گیری از هنر، علم، تجربه، ایمان به کار و عشق به متعلم، انگشتان و مغزهای کودکان و نوجوانان را در فرایند یاددهی ـ یادگیری قیمتی ساخته­اند و انسان­های خام را به انسان­های تربیت شده، عالم محقق، متخصص، مؤمن و هنرمند تبدیل کرده­اند.

جایگاه معلم در نظام آموزشی الهی :

از نظر پروردگار عالم، کار معلم کار خداست و نقش او در جامعه نقش پیامبر اکرم (ص) است، نقش همه­ی انبیاء و اوصیاء است. اولین سوره­ای که بر پیغمبر اکرم (ص) نازل شده است، سوره­ی علق است، آیاتی که در همان وهله­ی اول بر پیامبر نازل شد و در این آیات پروردگار عالم خود را یک معلم قلمداد
می­کند، می­فرمــاید، پروردگـارت اکرم است، برای اینکه معلم است‎؛ و در سوره­ی

 

 

جمعه می­فرماید که هدف از بعثت رسول اکرم (ص)، هدف از آمدن قرآن، همانا
« آموزش و پرورش » است. پیغمبر با معجزه و قرآن برای آموزش و پرورش آمده است. یعنی بعثت. هدف قرآن یکی تهذیب نفس (تربیت) و دیگری بالا بردن سطح معلومات (تعلیم) انسان است.

از اینها گذشته، قرآن درجه­ای به معلم داده است که اگر شبانه روز به آن افتخار کند، باز هم کم است؛ آنجا که می­فرماید:

« من اجل ذلک کتبنا علی بنی اسرائیل ­انه من قتل نفساً بغیر نفس او فساد فی الارض فکانما قتل الناس جمیعاً و من احیاها فکانما احیاالناس جمیعاً و . . . »  (مائده : 32)

بنا به تفسیری که امام صادق (ع) از این آیه­ی شریفه کرده­اند، اگر کسی بتواند یک نفر را بسازد و یک باسواد متعهد تحویل جامعه بدهد، مثل این است که جهان را زنده کرده است. ایشان می­فرمایند، قوام دنیا به چهار چیز است: اول به عالمی است که ناطق و عمل کننده به علمش باشد، دوم به جاهلی که تکبر نکند از تحصیل علم و دنبال تحصیل علم برود، سوم به ثروتمندی است که بخل نکند از بذل واجبات مالش در راه خدا به فقرا و صرف در اهداف عام المنفعه، چهارم به فقیری است که نفروشد دین خود را به دنیا، پس اگر عمل نکند عالم ناطق (معلم) به عملش و تکبر کند جاهل از طلب علم و بخل بورزد غنی و مال­دار از بذل زیادی اموال خود در راه خدا و بفروشد فقیر دینش را به دنیا, بازگشت می­کند دنیا به سوی قهقرا و توحش. در این گفتار گران بها معلم در صدر قرار گرفته و جایگاه او در پایداری دنیا بیان شده است. (مظاهری، 1371)

فرمت فایل: Word (قابل ویرایش)
تعداد صفحات: 11
حجم: 91 کیلوبایت

سعیدسان تابع قوانین جاری کشور جمهوری اسلامی ایران در زمینه حقوق مولفین و ناشرین است، چنانچه نسبت به محتوای این صفحه صاحب حق نشر هستید و درخواست حذف آن را دارد، خواهشمند است از طریق این لینک به ما اطلاع دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *