دانلود مقاله روش های نوین تدریس در علوم تجربی


دانلود مقاله روش های نوین تدریس در علوم تجربی

الگوی تدریس اعضای تیم ( همیاری)

در این روش هر فراگیر می تواند به اعضای تیم خود آموزش می دهند ،بنابراین هر عضو هم به عنوان معلم و هم به عنوان شاگرد عمل می کند

در اجرای این طرح ،همیاری بین اعضای تیم کلید موفقیت است و هیچ کس نمی تواند خاموش باشد.

یادگیری از طریق همیاری در شروع قرن گذشته  از طرف جان دیویی مطرح شد و یکی از مباحث دائمی در آموزش و پرورش است  تحقیقات نشان می دهد این نوع یادگیری  مسئولیت را بر دوش دانش آموزان قرار می دهد و آنان را در فرایند یادگیری سهیم می کند. و پایه و اساس این روش تشکیل تیم های یادگیری است.

در روش همیاری ارتباط دانش آموزا ن با هم زیاد است . مطالب نباید بلند و طولانی باشد بیست دقیقه بیشتر نباید طول بکشد. تشکیل تیم های جدید و بحث و بررسی 15 تا 20 دقیقه ( از هر گروهی اشخاصی که مباحث آنها با هم مشترک می باشد می توانند با هم یک گروه بزرگتر را تشکیل دهند  البته می توان به این صورت هم عمل کرد که هر گروه قسمت مر بوط به خود را برای بقیه تدریس کند

مراحل اجرای طرح درس اعضای تیم:

1-آمادگی فردی 2-کار تیمی 3-آزمون 4-نقد و بررسی 5-جمع بندی

توضیحات  مراحل اجرای طرح درس اعضای تیم همیاری:

مرحله اول:آمادگی فردی

Ø      ابتدا دانش آموزان را به صورت دو نفره و یا سه نفره گروه بندی می شود

Ø      سپس محتوای درس را به بخش مستقل و مساوی تقسیم می شود.

Ø      هر قسمت را به هر  عضو گروه می دهید تا یک قسمت را به عنوان سهم خود مطالعه کند

نقش معلم:

Ø      تقسیم درس به مبحث های مستقل

Ø      گروه بندی دانش آموزان

نقش دانش آموز:

Ø      مطالعه دقیق بخش مربوطه

Ø      یادداشت براری

مرحله دوم:کار تیمی

Ø      . ).در این مرحله پس از مطالعه، فراگیران  به گروه های اولیه خودشان  باز می گردند .

Ø      اعضای گروه اشکالات خود را برطرف می کنند.

Ø      فراگیر درس مبحثی را که مطالعه نموده برای دیگر  اعضای خود تدریس می کنند.

نقش معلم:

Ø      نظم بخشی به کار گرو ها

Ø      هدایت فراگیران برای شرکت در بحث های گروهی

نقش دانش آموز:

Ø      تدریس بخش های مربوطه برای سایر فراگیران

Ø      شرکت در بحث های گروهی و پرسش و پاسخ

 

 مرحله سوم:آزمون

Ø      آزمونی با سئوالات کوتاه پاسخ و یا عینی(بویژه صحیح -غلط) از دانش آموزان به عمل می آید

Ø      و بعد از آن کلید سوالات داده شود و نمرات فردی محاسبه می شود.

Ø      هر تیم نمرات فردی  را محاسبه می کند

نقش معلم:

Ø      طراحی سئوالات آزمون

Ø      ارائه کلید سئوالات

نقش دانش آموز:

Ø      پاسخگویی به سئوالات آزمون

Ø      تصحیح برگه آزمون و تعیین نمره فردی و گروهی

مرحله چهارم:نقد و بررسی

Ø      نمرات فردی و گروهی در بین اعضای تیم مورد نقد و بررسی قرار می گیرد.

Ø      هر تیم کارآیی  هر عضو خود را به عنوان معلم ارزیابی می کند.

نقش معلم:

Ø      بررسی وضعیت نمرات فردی و گروهی دانش آموزان

Ø      کمک به گروه ها برای پیدا کردن مشکلات  و رفع آن ها

نقش دانش آموز:

Ø      بررسی وضعیت خود در گروه

Ø      بررسی وضعیت گروه و رفع مشکلات احتمالی

مرحله پنجم :جمع بندی

Ø      از هر گروه یک دانش آموز بصورت داوطلبانه یا انتخابی تجارب یا یافته های خود  را از مبحث مورد نظر به کلاس گزارش می دهد.

Ø      پرسش و بحث گروهی انجام گرفته و معلم توضیحات  تکمیلی را ارائه می دهد.

نقش معلم:

Ø      انتخاب دانش آموزان برای ارائه گزارش

Ø      پرسش از دانش آموزان و ارائه توضیحات تکمیلی

نقش دانش آموز:

Ø      ارائه گزارش نهایی از تجارب و یافته ها توسط دانش آموزان منتخب

Ø      پرسش و بحث گروهی

چند نکته در مورد  فراگیران  قوی و ضعیف  :

از فراگیران قوی بخواهید:

با پرسش های مناسب،تدریس سایر اعضای تیم را شفاف کنند.

در نقد و بررسی نمرات فردی و گروهی شرکت فعالانه داشته باشند.

از   همه فراگیران  بخواهید:

از جمع آوری و تفسیر اطلاعات مبحث مربوط به خود را تحلیل و بررسی نمایند

برای بهبود  ارائه مطالب پیشنهاد ارائه نمایند  .

این فراگیران  ضعیف:

مطمئن سازید هدف اصلی یادگیری است نه کسب  نمره

آنها را در گروههای مختلف گروه بندی کنید.

رعایت نکات زیر در این روش ضروری به نظر می رسد

1-هر گروه از دانش آموزانی با توانایی های متفاوت باشد.

2- مراقب دانش آموزانی باشید که از نظر مهارت گوش دادن بسیار ضعیف می باشد

 

فرمت فایل: Word (قابل ویرایش)
تعداد صفحات: 79
حجم: 78 کیلوبایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *