دانلود اقدام پژوهی -چگونه توانستم دانش آموزان کلاسم را به انجام فعالیتهای گروهی ترغیب کنم.
چگونه توانستم دانش آموزان کلاسم را به انجام فعالیتهای گروهی ترغیب کنم؟
مدت چهارده سال است که بعنوان آموزگار در مدارس ابتدایی شهرهای مختلف کشور در پایه های متفاوت مشغول تدریس هستم.دراین سالها همیشه شاهد عدم شرکت وعدم علاقه ورغبت بعضی از دانش آموزان برای انجام فعالیتهای گروهی درکلاس درس بوده ام.با توجه به اینکه همکاری در یادگیری و شرکت در فعالیتهای گروهی تأثیر مثبتی بر یادگیری دانش آموزان دارد،تصمیم گرفتم در سال جاری که در پایه سوم تدریس می کنم با استفاده از روش های غیر نوشتاری و تجربیات اولیا،همکاران،مشاوران ومتخصصین در امر آموزش وتعلیم وتربیت به تقویت و پرورش علاقه ورغبت ومهارت دانش آموزان برای شرکت در فعالیتهای گروهی کلاس در ارائه طرح ها وروش های ابتکاری بپردازم.
مقدمه
معلمان معمولاً سه نوع یادگیری را در کلاسهای درسشان بوجود می آورند:«رقابتی،فردی،همیاری»
یادگیری رقابتی:شعار یک کلاس رقابتی اینست،اگر تو ببری،من می بازم ،اگر من ببرم تومی بازی.درکلاس رقابتی دانش آموزان پیش ازآنکه یکدیگریار وحامی خود بدانند،مانع وسدّ راه می دانند.آیا به خاطر می آورید که امید داشتید دیگری جواب غلط بدهد تا این فرصت برای شما بماند که معلم صدایتان کند وشما جواب درست بدهید؟یا آرزو می کردید که معلم صدایتان نکند چون اگر پاسخ درست نمی دادید،دیگران از ته دل خوشحال می شدند؟بدیهی است که کلاس رقابتی برای دانش آموزانی که معمولاًویا غالب اوقات بازنده اند بسیار سخت است.بسیاری از دانش آموزان به کلاس می آیند تا خودشان را بازنده ببینند ودر بازی آموزش شرکت نمی کنند.بعضی از این دانش آموزان حس اعتماد به نفس خود را در فعالیتهای هنری وورزشی بدست می آورند.بعضی با دلقک بازی و یا کارهای خلاف کردن و به درد سر افتادن شهرت به دست می آورند. آنچه که شاید کمتر بدیهی به نظر برسد این است که در رقابت برنده ها نیز آسیب می بینند.دانش آموزانی که برای کاری جایزه می گیرند اغلب نگران اند که آیا می توانند همچنان میان دیگران بدرخشند.این دانش آموزان معمولاً در بین بقیۀ دانش آموزان منزوی می شوند و مارک خرخوان،مغزمتفکر،یا عزیزدردانه میخورند. زمانی که این دانش آموزان به مقطع راهنمایی می رسند ترجیح می دهند بمیرند ویکی از این مارکها رانخورند.
فهرست
مقدمه
توصیف وضعیت موجود
گردآوری اطلاعات وشواهد (1)
تجزیه وتحلیل اطلاعات و شواهد(1)
خلاصه یافته های اولیه
اصول ومبانی یادگیری وتدریس از طریق همیاری
چگونگی اجرای راه حل
نمونه ای از تدریس (راه حل جدید)
گرد آوری اطلاعات وشواهد(2)
ارزیابی از نتایج راه حل اجرا
خلاصه نتایج
پیشنهادات(پس از این په کارهایی باید انجام شود)
منابع و مآخذ
فرمت فایل: Word (قابل ویرایش) |
تعداد صفحات: 14 |
حجم: 47کیلوبایت |