دانلود پاورپوینت گشتالت در معماری


دانلود پاورپوینت گشتالت در معماری

مبانی نظری معماری

مکتب روان شناسی گشتالت در اوایل سده بیستم در آلمان پدیدار گشت. این دوره مصادف بود با اوج گیری هنر مدرن در اروپا؛ جایی که هنرمندان از آن جمله در آلمان و مدرسه باهاوس، شیفته یافته های تحسین برانگیز پایه گذاران این مکتب-ماکس ورتایمر، کورت کوفکا و ولفگانگ کهلر- در زمینه تجربیات ادراک بصری شده بودند.

ورتایمر (1943-1880)

 

نظریه گشتالت

زمینه پیدایش و بنیا نگذاران روا نشناسی گشتالت

پدیده گشتالت اولین بار در 1910 ، در ذهن ماکس ورتایمر، روان شناس چک تبار، شکوفا شد. این اتفاق به سادگی، زمانی رخ داد که وی در حال مسافرت با قطار متوجه شد که اگر دو نور متفاوت با نرخ معینی خاموش و روشن شوند، در بیننده این تصور را ایجاد می کنند که این تنها یک نور است که به عقب و جلو می رود.

او دریافت که در صورتی که چشم ،محرک را به طریق معینی ببیند در شخص تصور حرکت ایجاد می شود و این را پدیده فای نامید.

ورتایمر آزمایش های بعدی خود را به کمک دو نفر از استادان جوان دانشگاه فرانکفورت، کورت کوفکا و ولفگانگ کهلر ادامه داد. این سه تن مثلث بنیان گذاران روان شناسی گشتالت را تشکیل می دهند.

مفهوم گشتالت، اولین بار در فلسفه و روان شناسی معاصر توسط کریستین وان اهرن فلس Christian Von Ehrenfels) ) معرفی شد.
از نظر او“ همه ادراک های ما دارای کیفیات گشتالت اند، اما اجزای سازنده آنها فاقد این خصوصیات می باشند. برای مثال، فرد خطی را که از اجتماع تعدادی نقطه به وجود آمده است، می بیند و نه تک تک نقطه ها را. و مشابه آن این که، آدمی با گوش دادن به یک ملودی، نت های تشکیل دهنده آن را به صورت انتزاعی نمی شنود، بلکه کلیت ملودی را ادراک می کند.

در شکل گیری نظریه گشتالت، عقاید و آرای گوته، کانت و ارنست ماخ نیز بسیار مؤثر بوده است.

رویکرد به جهان نه به عنوان واقعیتی بیرونی و عینی، بلکه به مثابه چیزی ساخته و پرداخته فرآیندهای ادراکی انسان، نگرشی کانتی بود که بسیار مورد توجه گشتالت گرایان قرار گرفت.

فرمت فایل: Powerpoint (قابل ویرایش)
تعداد صفحات: 46
حجم: 5.45 مگابایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *