هاپکیدو (Hapkido)


هاپکیدو (Hapkido) یک سیستم کامل دفاع شخصی محسوب می شود که با ترکیبی از فنون Aikido و Jujitsu (شیوه های قفل مفصلی و پرتاب) و تکنیک های لگد زدن به سبک Taekwando در چین پایه ریزی گردیده است. در هاپکیدو هم فنون ملایم و هم فنون سخت دیده می شوند.

تاریخچه هاپکیدو:

هاپکیدو در ابتدا در کشور کره و توسط بودائیان متعصب متولد گردید.

تکنیک های هاپکیدو در آغاز توسط افراد خانواده های سلطنتی و اشرافزادگان به عنوان راهی برای دفاع شخصی و حفظ امنیت فردی مورد استفاده قرار می گرفت. بر خلاف بسیاری دیگر از هنرهای رزمی، هاپکیدو به صورت کلی و عمومی تمرین نمی شده و یا شناخته شده نبوده است. یک استاد بزرگ رشته هاپکیدو Su-san نام داشته و به هنرآموزان این سبک رزمی را آموزش می داده است.

این تکنیک ها، در دوران انقراض سلطنت Imjinwae Ran مورد استفاده قرار می گرفته اند و در طول بسیاری از دوره های حکومتی محبوبیت داشته اند، اما با از بین رفتن قوانین بودائی و جایگزین شدن دوره کنفوسیوس در کره، این سبک، اندک اندک دوره سقوط را پیمود، زیرا کنفوسیوس به نیروی انضباط روحی و دانش بیش از نیروی جسمانی اهمیت می داد و بنابراین با ممنوع شدن آموزش این سبک به هنرجویان، اشرافزادگان و اساتید و خانواده های ثروتمند کره ای بدون اطلاع مقامات دولتی به آموزش و تمرین این رشته در خانه های خود می پرداختند.

سالها بعد، هاپکیدو توسط  پدر  این  رشته  یعنی چوی، (1986-1904) مجدداً به علاقمندان رشته های رزمی معرفی گردید. والدین یانگ خیلی زود و در حالی که او تنها نه سال سن داشت از دنیا رفتند و سپس او زیر نظر استادی به نام Takeda نزدیک به چهل سال به تعلیم و آموزش هاپکیدو پرداخت. وشیبا که پایه گذار سبک آی کی دو محسوب می شود، از شاگردان Takeda بودند. سبک های هاپکیدو و آیکیدو هر دو نقاط تشابه بسیار زیادی با سبک جوجیتسو دارند، بنابراین Yong Sool Choi بعد از مرگ تاکدا به کره برگشت و شروع به آموختن هنرهای رزمی کره ای کرد. یکی از  شاگردان  Choi به نام Yi hanjae، بعد از پایان دوره تحصیل در مدرسه Choi، مدرسه ای تأسیس کرد و به آموزش هاپکیدو به جوانان پرداخت.

از آن زمان به بعد، سبک هاپکیدو تحت تأثیر هنرهای رزمی Tang Soo Do و Taekgon قرار گرفت.

امروزه، ارگان های دولتی، مدرسه های نظامی و ارتشی، به آموزش هاپکیدو به شاگردان خود می پردازد و در حال حاضر نزدیک به یک میلیون نفر در سراسر کره به این ورزش اشتغال دارند. در ایالات متحده آلمان، کانادا، اسپانیا، آرژانتین، مکزیک، برزیل، چین و فرانسه مدارس هاپکیدو به صورت جداگانه و رسمی به فعالیت مشغول هستند.

 

 

 

 

 

هاپکیدو چیست ؟

هنر رزمی هاپکیدو که از کشور کره جنوبی به وجود آمده است به عنوان یک هنر اصیل به جهان معرفی شده است این هنر رزمی تاریخچه بسیار طولانی دارد که با جستجودر سایت های جهانی هاپکیدو می توان آن را مطالعه نمود.

هنر رزمی هاپکیدو یک سبک کره ای است که هم اکنون در کشور ایران به صورت رسمی تحت پوشش فدراسیون کاراته جمهوری اسلامی ایران در حال فعا لیت می باشد .مسولیت این  سبک در ایران بر عهده استاد سید مهدی نژند می باشد .همچنین ایشان از طرف فدراسیون جهانی هاپکیدو در کره به عنوان رئیس در خاور میانه انتخاب شده اند .هاپکیدو قویترین هنر دفاع شخصی با کارایی بالا مانند:

قفل مفصل

شناخت نقاط عصبی و حساس بدن

اشنایی با اناتومی و ساختار بدن

دفاع شخصی ارتشهای جهان

مبارزات دست وپا میبا شد.

هنررزمی هاپکیدو از سه کلمه تشکیل شده است که عبارتند است از :

هاپ : هماهنگی با نیروی حریف یعنی اگزحریف به هرشکلی حمله ور شد می توان از نیروی اوبرعلیه خودش استفاده کرد.

کی : به معنای قدرت ویا نیرو

دو : به معنی روش یا راه

درمجموعه هاپکیدویعنی از نیروی خود حریف برعلیه خودش استفاده کردند .

هاپکیدو HAP KI DO به معنای (( هماهنگی- توازن = HAP )) و (( انرژی یا روح معنوی و فکری= KI ))و ( راه و روش= DO)

تمام افراد دارای کی (( KI )) ( نیروی یا انرژی) می باشند که از نفس ریشه می گیرد بنابراین تمرین تنفس عمیق یک جزء حیاتی و مهم هاپکیدو می باشد که باعث قویتر شدن جسم و روح ما می شوند و به ما کمک می کنند که نه تنها از خود در مقابل حملات مهاجمین محافظت کنیم بلکه بتوانیم خود را در برابر تفکر و اندیشه مسموم نیز مصون نگه داریم ، از این طریق هاپکیدو به عنوان یک هماهنگی ( تناسب و توازن) کلی عمل می کند و تاثیر دارد. هاپکیدو (( کی)) شما می باشد ( نیروی زیستی ، انرژی) و همه مردم دارای این نیرو و انرژی هستند . طبیعت ژرف و زمین مستحکم نیز دارای هماهنگی و توازن می باشد. هاپکیدو تنها برای افراد قوی نمی باشد، زنان و بچه ها و افراد مسن نیز می توانند آن را یاد بگیرند زیرا هاپکیدو یک هنر رزمی طبیعی می باشد. هاپکیدو اصل نظم و هماهنگی و توازن می باشد یک روش تقویت ذهن و جسم ، یک روش ترکیب نیروهای فیزیکی و روحی بطوریکه فرد می تواند به عنوان یک موجود بشری کاملاً کامل و یکپارچه ظاهر شود. این واژه در واقع بدین معانی می باشد : روش یا راه (DO) برای هارمونی توازن (HAP) انرژی یا روح معنوی (KI) سعی کنید همیشه از خشونت و پرخاشگری پرهیز کنید اما اگر کسی به شما چنگ بزند یا تلاش کند تا به شما حمله کند یا شما را مورد ضرب و شتم فیزیکی قرار دهد باید از این کلمات و معانی فراتر روید و تنها انتخابی که باقی می ماند این است که از خود دفاع کنید. هاپکیدو(هنر کره ای دفاع از خود) به عنوان یک سبک ملایم و نرم هنر رزمی در برابر سبکهای خشن و قوی که استفاده از نیرو و زور را در برابر نیرو بکار می برند و در نتیجه فقط به موضوع ساده تر اندازه و قدرت توجه می کنند در نظر گرفته می شود. کسی که ورزش هاپکیدو را انجام می دهد می تواند جریان انرژی و قدرت یک فرد مهاجم را به آرامی و با ملایمت منحرف کند یا مانع آن شود و این انحراف و تغییر مسیر به او اجازه می دهد که از نیروی مهاجم بر ضد خودش استفاده کند و منجر به شکست او شود. از طریق استفاده از فشار روی چندین مفصل اسکلتی و نقاط فشار، قدرت خیلی کمی برای غلبه بر یک حریف لازم می باشد هاپکیدو نه تنها حمله را هدایت و کنترل می کند بلکه آن را دوباره به طرف خود حمله کننده بر می گرداند و سپس با تکنیکهای تهاجمی که می توانند خشونت و شدت ضربات حریف را کنترل کنند ادامه می یابد و باعث می شوند که حریف نتواند اقدامات خصمانه بعدی را انجام دهد. فردی که به هاپکیدو آشنایی دارد و آن را تمرین می کند می تواند کنترل کامل مبارزه را در دست خود داشته باشد و باعث خنثی شدن تهاجم و ضربات حریف شود بدون اینکه لزومی باشد تا آسیب غیر قابل کنترل همانند آن چه که در بسیاری از سبکهای خشن مشاهده می شود وارد آورد . هاپکیدو باعث آمادگی کامل جسمانی می شود که بنوبه خود باعث ایجاد تعادل، وضعیت متناسب بدنی، قابلیت انعطاف، زمان بندی ، سرعت، هماهنگی عضلات نیروی مشترک و ازهمه مهمتر باعث ایجاد اعتماد از طریق نظم جسمانی و روحی می شود. هدف اصلی هاپکیدو البته سعادت و خیر کسی است که آن را انجام می دهد و نه تنها به مهارتهای دفاع از خود در آن تاکید می شود بلکه از آن مهمتر این است که بر رشد و توسعه شخصیت افراد نیز تاکید می شود . یک شخصیت کامل و جامع ، تنها اگر روح و روان در شرایط مناسب باشند، حاصل می شود . ادب و نزاکت ، احترام، فروتنی، وفاداری،بلند نظری و فداکاری و از خود گذشتگی نه تنها منشاء می باشند بلکه پاداشها و مزایای هاپکیدو نیزمی باشند.

این هنررزمی اصیل یکی از ورزشهای سنتی کره جنوبی می باشد که با داشتن تکنیکهای دفاع شخصی پیشرفته نسبت به سبکهای دیگر برتری دارد , دفاع شخصی د رهاپکیدو به معنای آن نیست که اگر حریف یک ضربه زد ماسریع دفاع کرده وجواب اورا با ضربه بدهیم بلکه با رد کردن ضربه حریف وپیچ سریع وکرفتن مشت ویا لگد او تکنیک را اجرا می نمائیم .

بیشتر دفاع شخصی برروی نقاط عصبی واحساس بدن حریف زده می شود زیرا د ربدن انسان نقاط کشنده واحساس بسیار زیاد است وباید عین تمرین مواظب حرکات خود ویا حریف باشیم .

این هنر رزمی هم اکنون د ردانشگاهای نظامی ایران ود ریگان ویژه پلیس د رحال آموزش هستند وتمامی مسئولین از این هنر رزمی د رایران استقبال نموده اند واستاد نژند تنها فردی است که توانسته این حرکت بزرگ را برای ایران وایرانی انجام دهد.

 

 

هاپکیدو مجموعه ای از تمام رشته های رزمی و نمایشی از قبیل :

جودو *کشتی *تکواندو  *بوکس  *کاراته *جوجیتسو

میباشد.که مبارزاتش در حال حاضر در کشور ما در شش استایل (بخش) برگزارمیشود که به صورت زیر است :

1-فول کنتاکت:ضربات دست و پا به همراه دستکش و تمامی تجهیزات ایمنی به همراه فنون پر تابی همانند  ورزش سانشو

2- سمی کنتاکت:ضربات دست و پا بدون تجهیزات به همراه فنون جودو –کشتی –جو جیتسو-تسلیم کردن –قفل کردن و…..

3-گراپلینگ:فنون کشتی و جودو و جو جیتسو بدون ضربات دست و پا به همراه فنون تسلیمی

4 -نمایش سلا ح سرد :یک نفر که امادگی لازم برای نمایش هر گونه سلاحی که با ان تمرین نمو ده است را دارا باشد میتواند در این بخش شرکت نماید.

-مبارزات با سلاح سرد :با تجهیزات ایمنی و سلاح سرد تعبیه شده از طرف سبک.

6-نمایش دفاع شخصی :نفرات به صورت ازاد میتوانندیک گروه متشکل از هر چند نفر که بخوا هند نمایش دهند در این استایل نمایش دهند و امتیاز بگیرند

 

 

 

فلسفه هاپکیدو       

یک ذهن سالم و یک بدن سالم برای داشتن یک زندگی سالم ضروری می باشند زمانی فیلسوفیچنین گفت ” آموزش هاپکیدو تنها به آموزش تکنیکها محدود نمی شود بلکه می تواند باعث رشد و تقویت فرهنگ فیزیکی و روحی نیز بشود” هاپکیدو از طریق آموزش مساوی جسم و روح به رشد و توسعه بدن کمک می کند. توازن آموزش می تواند باعث ثبات و استحکام بیشتر خانواده و زندگی از طریق ” دان جون” شود یعنی کنترل قلب و ششها. تکنیکهای پیچش و تغییر ناگهانی مفصل باعث تحریک اعصاب و متابولیسم (سوخت و ساز) کلی می شود و همچنین باعث متعادل ساختن فشار خون و اندامها می شود. یاد گیری و تمرین هاپکیدو می تواند باعث تاثیر انعطاف پذیری در کهن سالی شود. اوج نظم و فرهنگ روحی و معنوی “sun “نامیده می شود آرامش و متانت در یک حالت ذهنی کامل و صلح جویانه( sunمی تواند از طریق chung) بدست آید. در هاپکیدو از طریق حرکت فیزیکی ( جسمانی) می توان به حالت chung رسید بنابراین از طریق حرکت فیزیکی می توان به حالت sun نیز دست یافت به عبارتی دیگر می توان یک حالت و شرایط روحی و روانی آرام و متمرکز راحتی در حین انجام حرکات قدرتمند و محکم هاپکیدو بدست آورد و آن را حفظ کرد. هاپکیدو صرفا یک ورزش رزمی نمی باشد بلکه یک روش زندگی و یک فلسفه زندگی می باشد. هنر جویان هاپکیدو باید سعی کنند تابه حالت sun دست یابند. وقتی شخصی به حالت sun دست می یابد می تواند یک عضو مفید و سازنده جامعه شود به همین دلیل هیچ محدودیت سنی در هاپکیدو وجود ندارد. برای هنر جویان جوانتر توسعه و رشد فیزیکی تاکید می شود در حالیکه در افراد مسن تر تاکید بر رشد و توسعه روحی روانی قرار می گیرد.

 

معنای سمبل فدراسیون جهانی هاپکیدو

این مظهرونشانه و سمبل برروی پیراهن که نشانه فدراسیون جهانی هاپکیدو می باشد به خوبی به خاطر آورده می شود وبا غرور و افتخاربرروی پیراهن هاپکیدو کاران از ابتدای دوران هاپکیدوی مدرن پوشیده می شود . از آگوست 1967تا به امروزه عقاب مظهر هاپکیدو بوده است . اعضای فدراسیون جهانی هاپکیدو به مظهر قدیمی و سنتی هاپکیدو سازگار شده اند و از آن به عنوان سمبل اداری هاپکیدو استفاده می کنند . این سمبل تا حدی به صورت امروزی و مدرن نیز هست ؛ که این تئوری را تحت پوشش قرار می دهد که اصول حقیقی و فلسفه هاپکیدو براساس آموزه های سنتی شرق و قدیمی را درون خود جا می دهد.

دایره بیرونی :

به معنای جهان به صورت کلی و به صورت عام بشررا نشان می دهد . این دایره از یک دایره بزرگ نشٲت می گیرد که جهان را در ابعاد بزرگ نمایش می دهد و دایره کوچک آن نمایانگر بشر یا ذهن می باشد .

کره جهان :

بیانگر و نماد رشد و ترقی دائمی هاپکیدو و فدراسیون جهانی هاپکیدو می باشد .

نشانه های نوک پیکان :

که در هیچیک از سبکهای رزمی دیده نشده است ؛ از جهت های خالف به طرف دست کشیده می شود و نشان دهنده وضعی دست و تکنیکهایی که بطور مداوم در هاپکیو دیده می شود بیان شده است . این شکل از وضعیت دستها ناشی شده است که هر دو دست باز به صورت عمودی بلند می شود و انگشتهای شست و نشانه باز می شوند و به شکل « V » طراحی می شوند . از نظر فلسفی این دو نوک پیکان از دو نیروی مثبت و منفی مخلف اصلی نشأت می گیرد یا نیروهای«Uom و Yeang » که بر اساس فلسفه هاپکیدو , هیچ حریفی نیست که نتوان برآن غلبه کرد . بدون در نظر گرفتن اندازه و قدرت وقتی شما قوانین و قواعد هاپکیدو را بکار می گیرید برهر حریفی می توانید غلبه کنید . همچنین نوک پیکان به معنای « HI» هم می تواند تفسیر شود که حمله و دفاع در هاپکیدو است . بنابراین این سمبلها تمام معنی سنتی هاپکیدو را با واقعیت و قوانین تعبیر می کند .

امیدواریم که این یک سمبل خوشبختی و خوش بینی روح هاپکیدو باشد .

 

استاد بزرگ میونگ (( رئیس فدراسیون جهانی هاپکیدو ))

استاد بزرگ کوانگ سیک میونگ از دوران بچگی خود خیلی شیفته هنرهای رزمی بوده است او مطالعه و تمرین هنرهای رزمی را در سن 8 سالگی شروع کرد و در سن 12 سالگی دارای کمربند سیاه دان 1 در هاپکیدو شد. به عنوان یک دانش آموز دبیرستان او رهبر سازماندهی کلاسها برای همکلاسیهای خود شد و در تمام طول جوانی خود بسیاری از سبکهای هنرهای رزمی مانند کاراته- یودوکومو- چاریوک- تانگ سودو و تکواندو را فرا گرفت. او همچنین طب سوزنی- خطاطی شرقی و نقاشی با جوهر هند شرقی را فرا گرفت پس از فارغ التحصیلی از دبیرستان استاد بزرگ میونگ در رشته بازرگانی در دانشگاه سونگ کیون کوان در سئول کره شروع به تحصیل کرد ، در زمانی که در کالج بود او همچنین یک مدرس فعال در ستاد کل انجمن هاپکیدو کره به شمار می رفت پس از فارغ التحصیلی به عنوان مدیر شعبه شمالی دوجانگ انجمن هاپکیدو کره منصوب شد. در تلاش برای نیل به بالاترین درجه کمال و بی نقصی در هنر خود استاد بزرگ میونگ برای چندین سال جهت کسب تجربه همانند یک راهب در کوه تایبایک زندگی کرد سپس به آسیای جنوب شرقی برای افزایش دانش و آگاهی از هنر محبوب خود مسافرت کرد و پس از برگشتن انجمن هاپکیدو یون موکوان کره را پایه گذاری کرد به افتخار کمک و تاثیر قابل ملاحظه وی به عنوان مدیر همیشگی انجمن هاپکیدو کره منصوب شد. استاد میونگ سپس انیستیتویی برای پیشرفت و تقویت هاپکیدو تاسیس کرد که آموزش تخصصی را برای مدیران ، مربیان و دارندگان درجه پیشرفته کمربند سیاه را ارائه می کرد. و به مناسبت قدردانی از موفقیتهای وی به سمت مدرس ارشد ارتقاء یافت به درخواست دولت ایالات متحده امریکا دعوت نامه او برای بازدید و دیدن ایالت های امریکا ارسال شد.

 

 

 

مقررات کلاس هاپکیدو

هرطریقت رزمی دارای اصول و قوانین مخصوص به خود است. این اصول شامل درجه بندی کمربندها، احترامات و بطور کلی شئونات کلاسی می شود. در هاپکیدو بعنوان طریقتی که بیشترین اهمیت را بر اخلاق هنرجو و ساخته شدن روحی وی می دهد، قوانینی دقیق بدین منظور تدوین گشته است که هر هنرجوی هاپکیدو موظف به انجام آنهاست.

قوانین کلاس:

1)      یاد گرفتن همراه با رنج (به منظور اینکه از تأثیر واقعی یک تکنیک روی بدن حریف آگاه باشید باید درد حاصل از آن را روی بدن خود تجربه کنید.)

2)      اطاعت و توجه اکید به مربی در تمام ساعات آموزشی (بیاد داشته باشید کلام مربی قانونی است که باید اجرا گردد.)

3)      احترامات قرادادی باید انجام پذیرد. این احترامات عبارتند از: تعظیم به پرچم به هنگام ورود و خروج به دوجانگ، احترام به استاد به هنگام شروع و پایان کلاس و همچنین به هنگام وارد و یا خارج شدن ازکلاس، احترام به حریف در شروع و پایان وقت مبارزه آزاد.

4)      هر گونه شوخی زننده در کلاس ممنوع است.

5)      مبارزه های آزاد حتماً باید با کسب اجازه و نظارت استاد درد و جانگ انجام پذیرد.

6)      نقض قوانین یا نظم کلاس باعث تنبیه فرد خاطی از طریق انجام تمرینات اضافی می شود.

7)      زمانیکه مربی دستهای خود را بهم می زند تمام توجه خود را به وی معطوف کنید.

8)      هنرجویان تمرینات را باید با توبُک (یونیفورم) پاکیزه انجام دهند.

9)      هرگونه جراحت یا آسیب -هرچند کوچک – باید فوراً به مربی گزارش شود.

10)  هنرجویان بعد از پایان کلاس طبق دستور مربی دوجانگ را تمیز خواهند کرد.

11)  هیچ کس بدون اجازه استاد حق نشستن یا درازکشیدن در کلاس را ندارد.

12)  فنون هاپکیدو می تواند مرگ آور باشد. بنابراین نباید از این فنون در نزاعهای خیابانی استفاده کرد مگر موارد اضطراری که به شما ثابت گردد صحبت کردن یا دور شدن از محل امکان پذیر نیست، بعنوان آخرین راه حل از آنها استفاده شود.

13)  هنرجویان نباید با آموختن تکنیکها مغرور شده به دیگران آزار برسانند. ایشان به هنگام ثبت نام باید متعهد شوند که از این تکنیکها برای محافظت و دفاع از دیگر انسانها و مواقع خطر استفاده کنند.

 

آموزش هاپکیدو

به طور خلاصه آموزش هاپکیدو شامل :

آمادگی جسمانی ، ضربات متنوع و تخریبی دست و پا ، تکنیکهای قفل مفاصل ، شناسایی نقاط حساس و عصبی بدن ، پرتاب ، نگهداشتن ، تکنیکهای پلیسی ، آموزش و دفاع در مقابل انواع سلاح سرد ، روشهای نوین مبارزات آزاد ، مبارزات زمینی ، تعمق ومعالجه و … می باشد.

دانش آموزانی که در هنر رزمی هاپکیدو مشغول تحصیلند ، توانایی جسمانی و اعتماد به نفس ، توانایی محافظت از خود  ، حس تعاون و جوانمردی ، تمرکز تعادل  ، امکان برقراری ارتباط با دانش آموزان دیگر و داشتن اوقات خوش را در خود ارتقاء می دهند.

هاپکیدو ، هنر رزمی پویایی است که به کودکان کمک میکند تا با فراگیری علم وادب ، دوست داشتن دیگران ، و روحیه هماهنگی در زندگی با افراد  دیگر ، در قرن بیست و یکم گامی به جلو بردارند.

فوائد معجزه آسای تکنیکهای تنفسی در هاپکیدو

فلسفه کـی و تکنیکهـای تنفسـی (تان جان هو هوپ) در هاپکیدو

کی را می توان به عنوان نیروی زندگی یا انرژی درونی تعبیر کرد ، در واقع کی انرژی و پتانسیل نامحدودی است که در همه انسانها وجود دارد. تمرینات کی از فعالیتهای گوناگون جهت رشد ذهن ،  بدن و روح تشکیل شده است و حرکات آرام و طبیعی ، تنفس عمیق و تفکر را شامل میشود.  تکنیکهای تنفسی در هنرهای رزمی از جایگاه ویژه ای برخوردار بوده و تاکید زیادی بر اجرای صحیح و منظم آن توسط اساتید بزرگ فنون رزمی شده، ولی متاسفانه بسیاری از هنر جویان رزمی اهمیت واقعی آنرا درک نکرده اند. تکنیکهای تنفسی در هاپکیدو نقش حیاتی داشته و به منظور ایجاد نشاط ،  سلامتی ، بهداشت روانی و افزایش قوای جسمانی بدون استفاده از تجهیزات یا داروهای گران قیمت و به طور طبیعی فقط با قدرت معجزه آسای حرکات  تنفسی طراحی گردیده است. شما میتوانید پس از سه ماه تمرینات صحیح  تکنیکهای تنفسی ،  انرژی درونی کی را در خود تقویت نموده و  درک فوائد و قدرت آنرا در ضربات دست و پا و اجرای برق آسای تکنیکهای خود حس نمایید.

فوائد  تکنیکهای تنفسی (تـان جـان هـو هـوپ)

تقویت عضلات شکم و بهبود وضعیت کلی آن

بهبود گردش خون در کل بدن ، کاهش استرس و اثرات آن

افزایش قدرت ، سرعت و استقامت بدن ، تضمین سلامت ریه و ظرفیت آن

کمک به تنظیم طبیعی وزن بدن

بهبود تمرکز روانی ، تیز هوشی و تیز بینی سن و هاپکیدو

اگر کسی می خواهد جوانی پور شور باشد و سلامتی اش را در دوران پیری حفظ نماید ، باید ورزش کند. افزایش قدرت ماهیچه ها به صورت یکنواخت طی تمرینات منظم ، حتی در دوران کهولت نیز میسر می باشد.

اگر تمرینات منظم نباشد ، در کار مفاصل خلل ایجاد میشود . به کارگیری تمام مدت نیروی بدن ، بدون محدودیت در کار ، بر روی مفاصل فشار بیش از حد و نتیجه معکوس دارد.

بزرگسالان می توانند با استفاده از تمرین مناسب ذهن و جسم خود را پرورش دهند. تمرینات اصلی برای بزرگسالان ، انعطاف بدنی و افزایش نیروی پایداری می باشد.هاپکیدو ورزش مناسبی است و با آن میتوان انعطاف و پایداری شخص را محک زد . هاپکیدو تاکید زیادی بر تمرینات حرکات چرخشی دارد و نه تنها انعطاف پذیری بدن را کنترل می کند بلکه حرکات ارتجاعی ماهیچه های چپ و راست را در حالیکه ستون فقرات در بهترین حالت ممکن خود است نگاه می دارد.حرکت های چرخشی زیاد در ناحیه دستها باعث می شود تا مفاصل شانه به نهایت انعطاف پذیری برسد و همچنین عملکرد ششها و قلب را بالا ببرد. این حرکات  برای جلوگیری از درد شانه که بیشتر در دوران پیری رخ می دهد ، شادابی ، چرخش منظم خون وآرامش اعصاب و تمرکز مفاصل محرک بدن بسیار مفید می باشد.

مراحل درجه بندی هاپکیدو

ماده 1 – تکنیکهای هاپکیدو از ابتدا تا کمربند مشکی در 9 مرحله یا 9 GUP و 7  کمربند سفید ، زرد ، نارنجی ، سبز ، آبی ، قرمز و مشکی خلاصه شده است که هنرجوی هاپکیدو باید آنرا پشت سر بگذارد .

تبصره –  البته رنگ وتعداد کمربندها با توجه به سازمانهای مختلف هاپکیدو تفاوت دارد اما پشت سر گذاشتن 9 GUP تا کمربند مشکی برابر با مقررات فدراسیون جهانی درهمه آنها صدق می کند.

جدول نمودار کمربندهای رنگی ، رده بندی و زمانبندی مورد نیاز برای پیشرفت از یک سطح به سطح بالاتر
نوع کمر بند مدت و زمانبندی
سفید به زرد 3 ماه ( 54  ساعت
زرد به نارنجی 3 ماه ( 54  ساعت
نارنجی به سبز 4 ماه ( 72  ساعت
سبز به آبی 5 ماه ( 90 ساعت
آبی به قرمز 7 ماه ( 108  ساعت
قرمز به مشکی 10 ماه ( 180 ساعت

 

ماده 2 – برای اخذ دان ضروریست علاوه بر فراگیری تکنیکهای مربوطه ، مدت توقف از یک دان به دان دیگر با لحاظ شرایط سنی مندرج  در جدول زیر رعایت گردد. به عنوان مثال برای دریافت دان 2 می بایست از تاریخ دان 1 ، یک سال گذشته و حداقل سن 16 سال باشد .

 

جدول زمانبندی و شرایط سنی برای ارتقاء  درجه دان
نوع دان حداقل زمانبندی شرایط حد اقل  سنی
مشکی دان  1 از پایه تا مشکی 29 ماه 13  سال و بالاتر
دان  1 به 2 1 سال 16  سال و بالاتر
دان  2 به 3 سال 20  سال و بالاتر
دان  3 به 4 سال 24  سال و بالاتر
دان  4 به 5 سال 30  سال و بالاتر
دان  5 به 6 سال 35  سال و بالاتر
دان  6 به 7 سال 41  سال و بالاتر
دان  7 به 8 سال 48  سال و بالاتر
دان  8 به 9 سال 55  سال و بالاتر
دان  9 به 10 ————– 60  سال و بالاتر

 

تبصره- برای اخذ دان 2 به  بالا علاوه بر رعایت جدول زمانبندی و شرایط مربوطه ، هنر جو میبایست حداقل در 2 دوره استاژ فنی که از طرف انجمن برگزار میگردد شرکت نماید.(تاریخ  صدور گواهی استاژ میبایست پس از تاریخ دان قبلی باشد).

ماده 3 – شرایط و مراحل برگزاری آزمون توسط نمایندگان و مربیان

عضویت رسمی و فعال در انجمن هاپکیدو به عنوان نماینده و مربی

رعایت مقررات و آیین نامه ارتقاء درجه انجمن هاپکیدو

کسب مجوز از انجمن هاپکیدو  ایران

استفاده از ممتحن رسمی و مورد تایید انجمن هاپکیدو

ماده 4 – شرایط ممتحن

داشتن حداقل 20 سال سن

عضو رسمی و فعال انجمن بوده و در رویداهای فنی انجمن حضور فعال داشته باشد.

گذراندن دورهای تئوری و عملی لازم و دریافت کارت ممتحن از انجمن هاپکیدو

داشتن حکم فنی حداقل دان  2 ( برای آزمون کمربند زرد تا قرمز )

داشتن حکم مربیگری حداقل درجه 3 مورد تایید سازمان تربیت بدنی

برای آزمون دان  یک (1) توسط نمایندگان استانها داشتن حداقل دان 3 و  حضور یک  نفر عضو کمیته فنی و نماینده انجمن هاپکیدو که دارای حکم ممتحن درجه یک باشند الزامی میباشد.  آزمون دان  دو  به بالا  برابر با تقویم ورزشی با حضور رئیس انجمن( سبک )هاپکیدو برگزار میگردد.

صدورکلیه  احکام فنی  بر اساس آیین نامه انجمن و با هماهنگی فدراسیون مربوطه میباشد.

تذکر: مسئولان برگزاری آزمون موظفند اسامی قبول شدگان را(در فرم مربوط به درخواست احکام ) جهت صدور احکام  به مرکزیت انجمن حداقل دو هفته پس از تاریخ برگزاری آزمون ارسال نمایند ، در غیر این صورت آزمون فوق از درجه اعتبار ساقط می باشد.

 

مسابقات هاپکیدو:

هاپکیدو مسابقات آسیایی، جهانی دارد که علاقمندان به این رشته می توانند دراین مسابقات دربخشهای مختلف شرکت نموده وبه مقامهای قهرمانی دست یابند.

مسابقات هاپکیدو شامل مبارزات رسمی کنتاکت-فول کنتاکت-مسابقات سلاح- افت ها ومسابقات دفاع شخصی است.

این مبارزه بدون دستکش،کلاه وهوگو میباشد. فقط پوشیدن کاپ الزامی است. فرد مبارزباپوشیدن لباس فرم وکمربند خویش مبارزه میکند. البته با بستن کمربند باند قرمزو آبی دوحریف مشخص میشوند. دراین نوع مبارزه طبق فوانین هر نوع مشت زدن و ضربه دست درصورت ممنوع میباشد وضربات شامل تمام ضربات پا،فن کمر وپرتاب حریف به زمین(تکنیک های جودویی)،کراپلینگ (تکنیک های کشتی درخاک ) وکانست کردن حریف روی تشک (تکنیک های درخاک خفه کردن وفشاربروی مفاصل وعدم اجازه حرکت به حریف ) می باشد.

فول کنتاکت:

دراین مبارزه داشتن دستکش بوکس،کلاه ،لثه وپوشیدن کاپ وهوگوالزامی است.این مسابقه مانند سیستمهای رزمی جهان می باشد . مشت زدن درصورت مانعی ندارد. ضربات دست و صورت آزاد است ولی تکنیک های جوجیتسو وجودو ،گراپلینگ و فن کمراستفاده نمی شود.

تذکر: البته درهردونوع مبارزه ضربه به پشت سرتا پائین کمرو نخاع خطاست وضربه به نقاط حساس و ممنوعه ممنوع می باشد.

کیک بوکسینگ :

مبارزه با مشت و دستکش بوکس است وضربه درسروصورت می باشد.

دفاع شخصی:

این مسابقه شامل انجام تکنیک های دفاع شخصی به صورت انفرادی ویا یک به دو وهمچنین میتوان از نفرات بیشتری استفاده نمود . پرتاب حریف ،قفل مفصل واجرای تکنیکهای رزمی وپلیسی به این هنر رزمی زیبایی بخشیده است .

مبارزه سمی کنتاکت:

تکنیک های دفاع شخصی (Self Defense  )

نمایش تکنیک های دفاع شخصی :

حمله چندنفر به یک نفر و اجرای تکنیک های پرتاب حریف ها وافت بی دست که اغلب چهار به یک،سه به یک، دوبه یک میباشند. حمله چند نفربا سلاح (چوب-دانگ سان بونگ- عصا-چاقو- شمشیر- اسلحه-کمربند-صندلی ) است که توسط هاپکیدوکاران اجرا می شود.

سلاح ها:

نانچایکو

چوب

دانگ سان بونگ

تومفا

شمشیر

بادبرزن

سلاح :

مسایقه سلاح شامل نانچیکو-چوب- شمشیر،تونفا ، بادبزن،چوب کوتاه وانواع سلاحهای کره ای می باشد.

افت ها:

شامل افت زدن ها، افت از روی مانع وارتفاع وحرکات نمایشی .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *