نمونه پروژه خوانایی (نمونه موردی : محدوده خیابان طبرسی)


نمونه پروژه خوانایی (نمونه موردی : محدوده خیابان طبرسی)

چکیده :

در واقع خوانایی یعنی این که بتوان به آسانی اجزای شهر را شناخت و بتوان آنها را در ذهن در قالبی به هم پیوسته به یکدیگر ارتباط داد . عاملی که بر خوانایی شهر می افزاید عبارتند از راه، لبه، گره، محله و نشانه .

از طریق همین راه هاست که عوامل محیطی گوناگون قرار می گیرند و با یکدیگر همبستگی و ارتباط می یابند و این راه هایند که ساختار شهر را می سازند و بر شکل و خوانایی آن تاثیر دارند .

لبه ها در شهر می توانند پارک های خطی ، ریل های راه آهن ، دیاره های طولانی باشند که دو محیط را از یا از هم جدا می کند یا به هم می پیوندد .

از دیگر عوامل خوانایی می توان به محله ها اشاره کرد که مرز آنها را میتوان با استفاده از تفاوت بافت ، فرهنگ و کالبد تشخیص داد .در واقع از روی محله ها می توان شهر را شناخت .

گره که دیگر عامل خوانایی است ، کانون های مبدا و مقصد حرکت می باشند ، ممکن است محل تقاطع دو خیابان یا محل تغییر مسیر خطوط راه آهن باشد ، میدانی باشد که از چهار طرف بسته باشد . این گره میتواند در حدی عمل کند که مرکز محله نیز باشد .

آخرین عامل خوانایی نشانه است که برای تشخیص قسمت های مختلف شهر است . نشانه خصوصیاتش با عناصر پیرامونی خود متفاوت است . این عوامل خوانایی هیچ یک به تنهایی معنی دار نیستند یعنی محله ها با گره ها پیوند دارند و لبه ها حد آن را مشخص می کنند و می توان با راه ها به محلات وارد شد . گره هایی که در مسیر تقاطع راه ها بوجود می آیند باعث تقویت تاثیر راه ها می گردد ، گره ها نیز با نشانه ها تاثیرشان افزون می شود . هویت راه ها هم می تواند از گره ای که در آن بوجود آمده شکل گیرد یا از محله ای که از آن می گذرد .

 

مقدمه :

مقاله موجود درباره خوانایی در شهر است که در این مقاله شما ابتدا تعریف خوانایی را دارید ، سپس به عواملی که موجب خوانایی می شود می رسیم که شامل لبه ،راه ،گره ،نشانه ،محله می باشند و توضیحاتی در مورد آنها ارائه خواهد شد . در ادامه درباره روابطی که بین این عوامل وجود دارد بحث خواهد شد و معلوم می شود که این عوامل به تنهایی بی معنایند و با یکدیگر معنا دارند . در پایان هم به ارائه طرح و خصوصیات عوامل خوانایی پرداخته خواهد شد . نمونه موردی این مقاله شهر مشهد می باشد که در قسمت های مختلف مقاله عکس هایی از این شهر  دیده می شود . مقاله موجود از منابع زیادی گرفته نشده است در نتیجه دارای نواقصی نیز می باشد .

فرمت فایل: Word (قابل ویرایش)
تعداد صفحات: 13
حجم: 10.16 مگابایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *