جمع دو عدد یک رقمی با استفاده از محور اعداد


جمع دو عدد یک رقمی با استفاده از محور اعداد

 

فعالیت های قبل از تدریس

هدف کلی: آشنایی فراگیر با محور اعداد

اهداف اجرائی:

شناخت محور اعداد (حیطه شناختی)

آشنایی با جمع دو عدد یک رقمی روی محور اعداد(حیطه شناختی)

نسبت به یادگیری علاقه نشان می دهند(حیطه عاطفی)

ایجاد انگیزه توسط اجرای نمایش(حیطه عاطفی)

فراگیران برای انجام بازی و آزمایش با هم همکاری کنند(حیطه عاطفی)

فراگیران در پایان به سئوالات مطرح شده پاسخ دهند(حیطه مهارتی)

دانش آموزان بتوانند عمل جمع را به طور نمایشی روی محور اعداد انجام دهند(حیطه مهارتی)

«راهبردهای آموزشی»

الف) نوع چینش

بهترین نوع چینش در کلاس به صورت شکل U می باشد و آموزگار روبروی فراگیران قرار می‌گیرد تا محیط کاملاً صمیمی و دوستانه بود و معلم به همه ی دانش آموزان تسلط کامل داشته باشد ولی در حیاط به صورت موازی در دو صف روبروی هم.

ب) نوع گروه بندی:

فراگیران را گروه بندی کرده به این صورت که هر گروه شامل 4 دانش آموز در سطوح درسی متفاوت (ضعیف، متوسط و قوی) مقوای به شکل ستاره از سقف با نخ های رنگی زیبا آویزان کرده که در یک طرف آن نام میوه و در سمت دیگر شکل میوه مورد نظر را کشیده ایم(نام میوه ها با توجه به سلیقه خود دانش آموزان می باشد)به فراگیران از قبل آموزش داده می شود هنگام مطرح شدن سئوال هر گروه با یکدیگر مشورت کرده و طبق توافق، یک نفر جواب گو باشد ودر دفعات بعدی نیز به ترتیب نفر بعدی با این روش همه ی اعضای گروه فرصت پاسخگوی دارند. لازم به ذکر است گروهی که فقط دستشان بالا است و از گفتن جمله هایی نظیر( خانم ما بگوئیم) پرهیز کنند حق صحبت را دارند.

پ) وسایل کمک آموزشی:

کتاب درسی، گچ، تخته، محوری که با کاغذ درست شده است، ماسک خرگوش، محور اعداد رسم شده در حیاط مدرسه.

ورود به کلاس:

فراگیران در ابتدا برای احترام به آموزگار خود در بدو ورود بلند شده و شعری را می خوانند(برپا برپا خانم گلم بفرما گل اومد غنچه اومد خانم شهریاری خوش اومد) و با اجازه آموزگار خود می‌نشینند و سلام و احوال پرسی انجام می شود.

حضور و غیاب دانش آموزان:

آموزگار در این مرحله روشی به کار می برد که ضمن حضور و غیاب به یادآوری درس گذشته (انواع خط ها، خمیده راست شکسته) نیز پرداخته باشد هر دانش آموز باید به ترتیب، رقم یکان عددی که اسم آنها در دفتر کلاس نوشته شده و طبق همان عدد در حیاط صف تشکیل می دهند را بگوئید چه نوع خطی است. آموزگار: رسول افشار دانش آموز 1 خط راست، آموزگار معین بقالان: دانش آموز 2 خط خمیده، آموزگار امیر حسین بیرانوندی دانش آموزان 3 خمیده … 7 خط شکسته… 9 خط خمیده و خط راست …

رفتار ورودی:

دانش آموزان عمل جمع را می توانند انجام دهند اما نمی دانند می توان آن را روی محور نیز نمایش دهند.

ارزشیابی تشخیص:

الف) فرراگیران بتوانند چند عمل ساده ی جمع را انجام دهند.

ب) آشنایی با مفهوم عدد

پ) دانش آموزان بتوانند با خط کش کار کنند

دعای شروع:

ابتدا به نام خدا روی تخته نوشته شده و ذکر می کنیم که همه کارها را با یاد و نام خدا آغاز می‌کنیم (نگرش ها) فراگیران در درس قرآن تا کنون سه سوره کوتاه را آموخته اند و آن را حفظ کرده اند دو گروه که با هم 8 نفر می شوند می باشند با هم سوره اول را می خوانند(بقیه گوش می‌دهند) و در آخر چند گروه باقی مانده برای آنها صلوات می فرستند و به همین ترتیب نوبت به دو گروه بعدی و خواندن سوره بعدی و فرستادن صلوات توسط گروه های دیگر در پایان قرآن و …

فعالیت های ضمن تدریس

مرحله ایجاد انگیزه و آمادگی:

خانم آموزگار با سبدی که حاوی چندین کارت و شکلات است وارد کلاس می شود، دانش آموزان دوست دارند بدانند در این سبد چیست خانم معلم به هر گروه یک کارت می دهد بچه ها با دقت کارت ها را تماشا می کنند و با هم صحبت هایی می کنند. آموزگار می گوید: بچه ها این ساعت چه درسی داریم. دانش آموزان پاسخ می دهند ریاضی، آموزگار: خوب حالا همه به صف، آرام و ساکت به حیاط می رویم، در ابتدا بین همه دانش آموزان همهمه ای ایجاد می شود که چه اتفاقی افتاده این ساعت که ریاضی داریم پس حیاط برای چیست؟ دانش آموزان خانم می خواهیم برویم ورزش، مسابقه است و سئوالاتی ازین قبیل پرسیده می شود. و این باعث اشتیاق دانش آموزان برای دانستن و فهمیدن هر چه زودتر پاسخ به سئوال خودشان می شوند و همین امر باعث شده زودتر ساکت شوندو به حیاط مدرسه بروند(فراگیران در دو صف روبروی هم به صورت موازی در حیاط مدرسه می ایستند.

ارائه مطالب:

گام اول تکوین مفهوم:

شکل محور را در حیاط مدرسه روی زمین می کشیم و به بچه ها می گوئیم برای مدتی به آن نگاه کنند در همین هنگام کارت های تهیه شده را بین گروه ها تقسیم می کنیم.

آموزگار: فعالیت دانش آموزان را نگاه می کند.

دانش آموزان: مشغول تماشای محور هستند و با یک دیگر صحبت می کنند که این کارت ها و جمع نوشته شده روی آنها برای چیست؟

گام دوم عنوان دهی مشخص کردن مفهوم کلیدی درس:

 

فرمت فایل: Word (قابل ویرایش)
تعداد صفحات: 11
حجم: 37 کیلوبایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *