دانلود تحقیق اسارت اهل بیت امام حسین (ع)


دانلود تحقیق اسارت اهل بیت امام حسین (ع)

اسارت اهل بیت(ع)

روز دوازدهم محرم همزمان است با روزی که اجساد شهدای کربلا پس از آنکه مدت بسیاری بر روی خاک مانده بودند با حضور امام سجاد (ع) به خاک سپرده شد و نیز اسرای کربلا در این روز وارد شهر کوفه شدند.

رخدادهای روز دوازدهم محرم پیرامون واقعه کربلا به شرح زیر است:

-1دفن شهدای کربلا

است، البته برخی از منابع تاریخ دفن شهدای کربلا را در سیزدهم محرم نیز ذکر کرده‌اند.

البته باید به این نکته توجه داشت از آنجایی که پیکر یک معصوم (ع) پس از ارتحال باید توسط یک معصوم دیگر دفن شود و همچنین سر از پیکر بسیاری از شهدای کربلا نیز جدا شده بود و کسی نبود تا آنها را شناسایی کند، امام زین العابدین (ع) طی الارض کرده و نسبت به دفن آن پیکرها مبادرت ورزیدند.

-2 ورود اهل بیت(ع) به کوفه

روز دوازدهم روز ورود اهل بیت (ع) با حالت اسارت به کوفه است. در این روز “ابن زیاد” فرمان داد که احدی حق ندارد با اسلحه از خانه بیرون آید و 10 هزار سوار و پیاده بر تمام کوچه‌ها و بازارها موکل گردانید، که احدی از شیعیان امیرالمومنین (ع) حرکتی نکنند.

سپس فرمان داد سرهایی را که در کوفه بود برگردانند و در پیش روی اهل بیت (ع) حرکت دهند و با هم وارد شهر کرده در کوی و بازار بگردانند.

مردم با دیدن حالت زار خانواده پیامبر(ص) و سرهای بر نیزه و بانوان در محمل‌های بدون پوشش، صدا به گریه بلند کردند. زینت کبری، ام کلثوم، فاطمه بنت الحسین و امام زین‌العابدین (علیهم السلام) به ترتیب با جگرهای سوزان و قلوب دردناک ایراد خطبه کردند، که عده‌ای از لشکر با دیدن این اوضاع از کرده خود پشیمان شدند، اما این دیگر هنگامی بود که خیلی دیر شده بود.

-3روز شهادت حضرت سجاد)ع(

همچنین خارج از بحث واقعه عاشورا ولی به خاطر ارتباط آن حضرت با این واقعه باید گفت که شهادت امام زین‌العابدین(ع) بنابر قولی در این روز در سال 95 هجری در سن 57 سالگی واقع شده است.

یکی از مصائب رنج آور حادثه عاشورا، جریان اسارت اهل بیت امام حسین(ع) و در رأس آن‌ها حضرت امام سجاد(ع) و حضرت زینب(س) می‌باشد. عبیدالله بن زیاد پس از کسب تکلیف از یزید بن معاویه در خصوص اسرای کربلا، دستور اعزام آن‌ها را به سوی شام صادر کرد. طبری می‌نویسد:

«عبیدالله بن زیاد دستور داد زنان و کودکان حسین(ع) را آماده کنند و دستور داد طوق آهنین به گردن علی بن حسین(ع) نهادند. سپس آن‌ها را همراه محفز بن ثعلبه عایذی و شمر بن ذی الجوشن روانه کرد که پیش یزید بروند.

در اخبار الطوال نیز آمده است:

«ابن زیاد، علی بن حسین(ع) و زنانی که همراهش بودند را با زحر بن قیس، محقن بن ثعلبه و شمر بن ذی الجوشن یزید بن معاویه به شام فرستاد.

زمان ورود اهل بیت امام حسین (ع) به شام:

در اینکه کاروان اسرای کربلا چه روزی به شهر شام وارد شدند، در بین منابع اختلافات زیادی وجود دارد. در این خصوص مرحوم محمد ابراهیم آیتی در کتاب «بررسی تاریخ عاشورا» می‌نویسد:

«بیان این مطلب که تاریخ حرکت اهل بیت از کوفه به شام و تاریخ رسیدن آنان به دمشق و مدت توقف اسیران آل عصمت در مرکز حکومت یزید و تاریخ حرکت آنان از دمشق به طرف مدینه و تاریخ ورود آنان به شهر مقدس مدینه، هیچکدام از این‌ها به درستی معلوم نیست. اگر کسی اصرار بورزد و بخواهد که از روی شواهد تاریخی، احتمالی را ترجیح بدهد و تاریخ هر یک از این حوادث را، هر چند به حدس و گمان نه از روی یقین تحقیق کند، می‌تواند بگوید که اهل بیت امام حسین(ع) پس از آنکه در روز دوازدهم محرم سال 61 هجری وارد کوفه شدند. در حدود یکماه یعنی تا حدود بعد از نیمه ماه صفر درکوفه زندانی بودند و یکی دو روز پیش از اربعین آنان را به شام فرستادند و چنانکه بعضی نوشته‌اند نیمه ماه ربیع الاول وارد دمشق شده‌اند.

 

فهرست مطالب

اسارت اهل بیت(ع)…………………………1

ورود اسرا به شهر دمشق………………….3

کوفیان، دعوت کننده امام حسین(علیه السلام) ……………..7

نگاهی به ساختار شهر کوفه……………………..8

اصطلاح شیعه و تشیع………………8

خوارج، گروه دیگری از ساکنان کوفه………………….10

برنامه های ابن زیاد در شهر کوفه………………………….11

تهدید………………………………………………11

شایعه پراکنی……………………………………………..12

عزل و نصب سران قبایل……………………12

ارسال جاسوس…………………………………13

نظارت شدید…………………………………….13

قتل و کشتار…………………………………14

زندانی کردن شیعیان……………………15

تعقیب فراریان………………………………16

کوفه در کنترل ابن زیاد………………………16

حضور سپاهی از شام درکربلا…………….17

برخی از جنایت های انجام شده در کربلا……………18

نگاهی به اعتقاد قاتلان سیدالشهداء…………….19

چهره ی دشمنان اهل بیت در سخنان امام حسین(علیه السلام) ……………21

آمدن ذوالجناح به خیمه …………………22

حوادث بعد از واقعه عاشورا…………………23
خروج سر ها از کربلا………………..25

به سوی کوفه…………………………………..29

خطبه امام سجاد علیه السلام در کوفه……………………29

اجتماع کوفیان بی وفا………………31

ما اسیران آل محمدیم…………………..31

مردان کاروان اسارت………………….31

شام………………32
خیمه های سوخته…………………………………………34

 

فرمت فایل: Word (قابل ویرایش)
تعداد صفحات: 38
حجم: 147 کیلوبایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *