فنون رسمی سازی را نامبرده و گزینش، قوانین، رویه¬ها، خط مشی¬هاو شعائر سازمانی را مختصرا توضیح دهید؟


فنون رسمی سازی را نامبرده و گزینش، قوانین، رویه¬ها، خط مشی¬هاو شعائر سازمانی را مختصرا توضیح دهید؟

گزینش؛ الزامات نقش؛ قوانین، رویه­ها، خط مشی­ها؛ آموزش؛ شعائر

گزینش؛ فرایند اثربخش به منظور تعیین تناسب متقاضیان شغل با سازمان که میزان بصیرت و آگاهی کارکنان را کنترل می کند. . متقاضیان شغل با یک سلسله معیارهای طراحی شده به منظور تمیز دادن کارکنانی که می توانند در شغل خود موفق باشند و آنهایی که نمی توانند در فعالیتهای خود موفق گردند محک زده می شوند. این معیارهای محک عبارتند از پر کردن فرم تقاضای شغل، آزمونهای استخدامی، مصاحبه، بررسی پیشینه ها. اگر فرایند گزینش موارد دیگری نیز دربرداشته باشد بخاطر این است که از ورود افرادی که متناسب با سازمان نیستند، ممانعت بعمل آورد. یعنی افرادی که هنجارهای سازمان را قبول ندارند وارد سازمان نشوند. گزینش کارکنان حرفه ای نسبت به کارکنان غیرحرفه ای با سهولت بیشتری صورت می گیرد.

قوانین، رویه­ها، خط مشی­ها؛ قوانین، بیانیه هایی واضح و روشن هستند که به کارکنان می گویند چه چیز یا چه کاری را انجام دهند و چه کاری را انجام ندهند و الگوهای رفتاری ویژه و معین و مورد نیاز را تبیین می­کنند. رویه­ها، یک سلسله گامهای متوالی مرتبط به هم که کارکنان به منظور تحقق وظایف شغلی خود از آنها تبعیت می کنند و به منظور اطمنیان از استاندارد بودن فرآیندهای کار تدوین شده اند. خط­مشی­ها خطوط راهنمایی هستند که تصمیمات اتخاذ شده بوسیله کارکنان را محدود می­سازند و معیارهایی را برای اتخاذ تصمیمات مربوطه ارائه می­دهد یعنی به کارکنان اجازه می­دهند که رأی و نظر خود را بکار برده اما یک سلسله محدودیت­هایی را باید در نظر داشته باشند. و هر کدام از این سه فنونی هستند که سازمان­ها برای تنظیم رفتار اعضاء خود، آنها را مورد استفاده قرار می­دهند.

شعائر؛ به عنوان یک فن رسمی­سازی به وسیله کسانی که تأثیری قوی و نافذ بر سازمان دارند مورد استفاده واقع می­شود. به مراسم و آداب و قواعدی اطلاق می­شود که در سازمان نهادی شده و تبعیت آنها از سوی مدیران و کارکنان نوعی ارزش به شمار می­آید و سازمان­ها با بهره­گیری از وجود مدیرانی که وفاداری و وابستگی خود به سازمان و ایدئولوژی آنرا اثبات کرده­اند، می­توانند از این فن برای رسمی­سازی برخی ضوابط و مقررات استفاده کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *