عوامل موثر مدرسه در بهداشت روانی


مقدمه:

روانشناسی علم تحقیق در رفتار موجودات زنده بخصوص رفتار بشر می باشد. به همین دلیل از چندی پیش روانشناسان علاقه شدیدی نسبت به مشکلات علمی که برای بشر پیش می آید و راه حل هایی که می توان برای آنها پیشنهاد کرد پیدا نموده اند. عدم سازش و وجود اختلالات رفتار در جوامع انسانی بسیار مشهود و فراوان است. و در هر طبقه و صنفی و در هر گروه و جمعی اشخاص نا متعادلی زندگی می کنند. بنابراین در مورد همه اعم: کارگر، محصل، پزشک و … . خطر ابتلا به ناراحتی های روانی وجود دارد، به عبارت دیگر هیچ فرد انسانی در برابر امراض روانی  مصونیت ندارد. البته دانستن اینکه هر شخص ممکن است گرفتار ناراحتی روانی شود خود به خود کافی نیست زیرا که بهداشت روانی فقط منحصر به تشریح علل اختلالات رفتار نبوده بلکه هدف اصلی آن پیشگیری از وقوع ناراحتی ها می باشد. پیشگیری به معنای وسیع آن عبارت می باشد از بوجود آوردن عوامل که مکمل زندگی سالم و نورمال است بعلاوه درمان اختلالات جزئی رفتار به منظور جلوگیری از وقوع بیماری شدید روانی.

عوامل موثر مدرسه در بهداشت روانی

مدرسه- با پیشرفت علوم انسانی و تأثیر آن در موازین تعلیم و تربیت امروز علمای آموزش و پرورش معتقداند که تربیت کودک اگر مهمتر از تعلیم دادن به او نباشد اهمیت کمتری هم ندارد. فلسفه تعلیم و تربیت دنیای امروز بر اساس پرورش تمامی شخصیت فرد استوار است بدین معنی که جهت تحویل انسانی سالم و خلاق و مفید به جامعه لازم است تا همراه با توسعه قوای فکری و قوای جسمی و عاطفی نیز پرورش یابد. بر اساس فلسفه ی آموزش و پرورش قسمتی از وظائف آموزگار باید منحصر به تأمین بهداشت روانی کودک شود. او باید از احتیاجات شخصی و اجتماعی کودکان و نوجوانان مدرسه اطلاع داشته باشد شاید بهترین راهی که بوسیله ی آن می توان اصول بهداشت روانی شایع و اجراء نمود انجمن های خانه و مدرسه باشند این انجمن ها به منظور برطرف کردن اشکالات دانش آموزان تشکیل شده است ولی اغلب از هدف های اصلی خود دور شده یا به تدریج علاقه و فعالیت خود را از دست می دهند ولی چناچه این انجمن ها با به کار گیری روش های صحیح در امر بهداشت روانی کودک به وجود آوردن شرایط مناسب در مدارس بکوشند خواهند توانست عامل بسیار موثر در این راه باشند.

کودکان و نوجوانان ناسازگار

یکی از مسائل مهم بهداشت روانی اجتماعی امروز موضوع کودکان و نوجوانان ناسازگار است تعداد بزهکاریهایی که بدست افراد نابالغ صورت می گیرد روزافزون است و روش های قدیمی به خصوص تنبیه بدنی شدید نیز در جلوگیری از این افزایش موثر نبوده است در روش علمی رفتار با این نوع کودکان باید علت و معلول  را در نظر گرفت و به عبارت دیگر لازم است که با دقت علمی در مورد دلایل رفتارهای نابهنجار کودکان تجسس نمود و بدین وسیله ناراحتی های آنها را بر طرف ساخته و یا از وقوع ان جلوگیری کرد. تحقیقات گلوک نشان داد که در مقایسه با کودک سالم در کودکان ناسازگار رفتار پرخاشگری و تجاوز بیشتری وجود داشت. این کودک و جوانان میل شدیدی به ماجراجویی، تغییر محیط و فعالیت زیاد داشتند و همان طور که انتظار       می رفت کمتر از کودکان سالم به قوانین و رسوم اعتنا می‌کردند و اغلب خودخواه و تک‌رو بودند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *