انتخاب شغل معلمی


شغل …

مقدمه

انتخاب شغل، به مناسبت هفته مشاغل

در همیشه اعصار و بویژه در عصر حاضر انسان سالم انسانی است کار آمد و مؤثر. این فرآیند راهی است برای خود شکوفایی و رضایت از زندگی .  فـرد شـاغـل  بویژه اگر از شغل خود راضی باشد ( مطابق تحقیقات انجام شده ) فردی است با اعتماد به نفس، اجتماعی، دارای سلامت روان و رشد یافته .  برعکس فـرد بـیکـار یا کسی که از شغل خود راضی نیست بهداشت روانی او آسیب دیده است، افسرده  ، مضطرب و گرفتار کجروی های اجتماعی از جمله اعتیاد و غیره می شود. این مقاله ی  مختصر بر آن است تا با توجه به اهمیت  فوق الذکر ، پیامی را به خوانندگان  منتقل کند که اگر می خواهند در آینده شغل و حرفه مناسبی را برای امرار معاش و زندگی روزمره اتخاذ نمایند ، راهنما و چراغ راه باشد.   این ضرورت با توجه به تعدّد مشاغل جهانِ رو به توسعه اهمیت بیشتری می یابد. در این راستا سه شناخت و آگاهی لازم است که بتوانیم شغل مناسبی را انتخاب کنیم  تا در آینده دچار فرسودگی شغلی نشویم .

الف)خـودشـناسـی

خود شناسی یعنی معرفت و آگاهی  نسبت به ویژگی های خود فرد .  من کیستم و چه ویژگیهایی دارم ؟  در این راستا دو ویژگی اهمیت کلیدی دارد. 1-  توانمندی ها .  جدا از خیال پردازی و اغراق ،  آنچه که در حال حاضر هستید و استعداد آن را دارید را بررسی کنید . برخی از این توانمندی ها این گونه اند

1-1) هوش .  یعنی توانایی و استعداد های شما برای یادگیری و سازگاری با محیط .  در اینجا هرچه فرد باهوش تر باشد برای  مشاغل پیچیده تر ، مناسب تر خواهد بود

1-2) استعداد . یعنی توانایی خاص شما در زمینه های کلی مانند : علمی ، عملی، ادبی ، فنی، و هنری . اگر بالقوه دارای استعداد فنی هستید در مشاغل مربوط به رشته ریاضی ، موفق تر خواهید بود. در این صورت اگر به مشاغل مربوط به رشته انسانی بروید توفیق چندانی نخواهید داشت .

1-3) شخصیت  .  یعنی مجموعه صفات ثابتی که یک فرد را از دیگران متمایز میکند. این صفات ثابت در غالب تیپ های شخصیتی در روانشناسی مشاغل بحث میشود .  از جمله این تیپها  عبارتند از  : اجتماعی ، هنری ، واقع بین ، تهوری ، قراردادی و جستجوگر . حال اگر مثلا شخصیت شما از نوع تیپ اجتماعی باشد بهتر است معلم ، مددکار و مانند آن شوید . شما نمی توانید در مشاغلی که باید کار را به تنهایی و در محیطی به دور از انسان ها انجام دهند  ،  موفق شوید ، مثلا نمی توانید یک کتابدار خوبی باشید .

2-محدودیت ها . هر کسی به اندازه ای از کمال قاصر است.  همه انسانها دارای یک سری محدودیت هایی میباشد. اگر شما در انتخاب شغل، محدودیت  خود را در نظر نگیرید، بعداً  ناگزیر به تکرار انتخاب شغل یا در واقع تغییر شغل خواهید بود. آنچه که توانایی آنرا ندارید جزو محدودیت های شما تلقی میشود با این حال برخی از این محدودیت ها عبارتند از:

2-1) هوش . از آنجا که دامنه هوش پراکندگی زیادی از حدود 10 تا 200 دارد ،  لذا اگر استعداد کلی شما برای یادگیری و سازگاری اندک  است ( زیر متوسط یا IQ=100 ) واقع بین باشید و آنرا بپذرید. در این صورت اگر درست در جای خود قرار بگیرید ، چه بسا دستاوردهای مهمی نیز خواهید داشت.

2-2)  ویژگیهای جسمانی . عده ای از افراد از لحاظ هماهنگی عضلات ریز اندام ،  فاقد توانایی هستند، چنین فردی اگر به شغلی مثل خیاطی، گلدوزی ، نوازندگی، تایپ ماشین های اداری و از این دست راه  یابد ، موفق نخواهد بود.  درست مانند کسی که با قدرت بینایی کم ،  بخواهد رانندگی کند. بی جهت نیست که عده ای از سربازی معاف میشوند و همچنین است اگر نسبت به گرما و سرما حساسیت دارید، ناراحتی قلبی دارید، سابقه صرع و از این دسته محدودیت ها داشته باشد.  همچنین شغل شما با قد و وزن شما باید همخوانی داشته باشد .

2-3) ویژگی های اخلاقی . منظور همان صفات شخصیتی است ، بعلاوه ی ویژگی های اجتماعی، مذهبی و فرهنگیِ شما . اگر در محل کارتان به مسایل مذهبی توجه نمی کنند ، در حالی که شما یک آدم مذهبی هستید ، آنوقت در کارتان دچار مشکل می شوید . یا اگر در محیطی کار می کنید که اکثراً غیر ایرانی هستند و شما با فرهنگ آنها جور در نمی آیید ، نمی توانید در کارتان موفق باشید . بهتر است کاری را انتخاب کنید که از لحاظ اخلاقی با شما همخوانی داشته باشد .

ب) حـرفـه شناسی

حال که خود را شناختید، باید حرفه های موجود در جامعه را نیز بشناسید. سوالاتی از این قبیل شما را یاری میکند.

1- ویژگیهای مورد نیاز برای انتخاب شغل مورد نطر من چیست ؟ مانند :  استعداد ، هوش، رغبت و شخصیت .

2- آیا این شغل شرایط  ارتقاء و پیشرفت کاری در آینده  دارد؟

3 –میزان درآمد ماهانه چه قدر است ؟  آیا بیمه، قانون کار و دیگر حقوق کارگری یا کارمندی را دارد؟

4- شرایط کاری از لحاظ مکان، همکاران، ارباب رجوع  چگونه است ؟  و تولیدی است  با خدماتی ؟ دایمی است یا فصلی؟

5-  چه مدارک  و رشته های تحصیلی مورد نیاز  است؟

بهترین کار این است که یک سری سوالاتی که برای شما مهم است روی ورقه ای تنظیم کنید و از افراد شاغل در آن مصاحبه کنید و سپس جواب را ارزیابی و تحلیل نمایید تا به تصمیم منطقی برسید.

ج) محـیط شـناسی

در اینجا باید پی ببرید که جامعه در حال حاضر در چه مشاغلی نیاز بیشتری دارد و در آینده احتمالاً به چه شغل هایی نیاز خواهد بود ؟ ادامه تحصیل شما در رشته ای که بعدا نتوانستید شغلی پیدا کنید بر تعداد بیکاران می افزایید. اگر تا سالها قبل سفالگری رونق داشت اکنون رایانه گسترش یافته است اگر تا کنون دبیری مورد نیاز جامعه بود اکنون مشاغل صنعتی و فنی مورد نیاز جامعه است .

جـمـع بـنـدی

برای انتخاب مناسب شغل آینده لازم است از هم اکنون با تدبر و اندیشه ای مضاعف از سه طیف عمده انتخاب شغل بگذرید. خودشناسی، حرفه شناسی، محیط شناسی  . اگر بدون توجه به سطح هوش ، علاقه، استعداد و یا بدون توجه به مهارت های لازم یک حرفه و حتی عدم اطلاع از نیاز جامعه هر شغلی را انتخاب کنید منجر به شکست ، تغییر شغل، فرسودگی شغل و احیاناً بیکاری خواهد بود. برای پیشگیری از این وضع بجاست که به طور منطقی خود را تحلیل کنید، ویژگیهای خود را غربال بزنید و ببینید که با توجه به همه شرایط در چه مشاغلی بهتر توفیق میابید.

لازم به ذکر است مشاوران شریف آموزشگاه ها قادرند تا در جهت شناخت کلی سه گانه شما را یاری رسانند .

شغل معلمی

معلّمی هنر است،هنر آموختن هر آن چه سال ها با سعی و تلاش اندوخته است. معلّمی عشقی است الهی و آسمانی است که پروردگارِ مهربان به انسان اعطا کرد تا با همّت بلند خویش روشنائی شب های تارِ جهالت و نادانی باشد. معلمّی، مهری است که از روز ازل با گل آدمی سرشته شد تا مردم از ظلمات جهل به نور دانایی، رهنمون شوند. براستی که معلّمی شغل نیست، عشق است.

از میان روابط انسانی , آنچه والاترین است , رابطه بین معلم و شاگرد است , و بهترین نوع این رابطه را که سر شار از ادب و فروتنی است , در حکایت موسی و خضر می یابیم که در آن حکایت , موسی در مقام شاگرد و خضر در جایگاه رفیع معلم جای دارد و چه شیرین نقل میکند این حکایت را کتاب خدا , طرفه آنجا که موسی به خضر میگوید : از تو پیروی میکنم تا از آنچه به تو تعلیم داده شد و مایه رشد انسان است به من بیاموزی. و خضر در جواب میگوید : تو هر گز هم پای من نمی توانی صبر کنی , چگونه شکیبایی خواهی کرد ؟ موسی بی درنگ میگوید اگر خدا بخواهد مرا شکیبا خواهی یافت و در هیچ کاری نافرمانی تو نمی کنم . و از این رو است که نقش معلم را در جامعه , همچون نقش انبیا میدانیم چرا که معلم ایمان را بر لوح جان و ضمیر های پاک حک میکند , و ندای فطرت را به گوش همگان می رساند , سیاهی جهل را از دلها می زداید , و زلال دانایی را در روان آدمی جاری می سازد , کیست که نداند دغدغه معلم , چرخش حیات بشر , بر مدار ارزش و کرامت انسانی است , آری معلمی هنر است , معلمی عشقی است الهی و آسمانی .

صفحات تقویم های چاپ شده در این آب خاک به لحاظ نامگذاری ایام به مناسبت های گوناگون , همواره یکی از شلوغ ترین تقویم های چاپ شده در دنیاست. وبه دشواری می توان صفحه ای را پیدا کرد که به یک رویداد، واقعه، یادبود، یادگار و نظایر آن اختصاص داده نشده باشد. که از جمله ارج گذاری تقویمی ,که در12 اردیبهشت ثبت گردیده روز معلم است . اما آنچه در حقایق روزمره جامعه می گذرد حکایت دیگریست که امروزه روز معلم به عنوان تربیت کننده ی نسل فردا، در حادترین شرایط اجتماعی به سر می برد خاصه در دو دهه اخیر نه تنها وضع عمومی، معیشتی، اجتماعی، روانی، علمی و نگرش های عمومی آنان به جامعه بهبود نیافته، بلکه این فرآیند روندی نزولی را طی کرده است تا بدانجا که بار ها شاهد اعتراض این قشر از جامعه به صورت گرد همایی و تظاهرات خیابانی بوده ایم .

نسل امروز 12 اردیبهشت هر سال را که از قضای روز گار سالروز شهادت روحانی فرهیخته ای چون مرتضی مطهری است , روز معلم میداند اما شاید کمتر کسی از نسل پس از انقلاب بداند که مبنای نامگذاری این روز ( روز معلم ), واقع قتل معلم ابوالحسن خانعلی دبیر دبیرستان جامی تهران در12 اردیبهشت سال 1340 است که در تجمع اعتراض آمیز معلمان به میزان حقوق دریافتی خود درمیدان بهارستان توسط رئیس کلانتری بهارستان به ضرب گلوله گشته شد تا حادثه ای بیاد ماندنی در تاریخ این کهنه دیار ثبت گردد . حال امروز چگونه باید التیامی بر زخم کهنه ی دل پیام آوران آگاهی بود با کدام واژه کدام سرود؟

روز معلم تعلیم و تعلم از شئون الهی است و خداوند، این موهبت را به

پیامبران و اولیای پاک خویش ارزانی کرده است تا مسیر هدایت را به بشر

بیاموزند و چنین شد که تعلیم و تعلم به صورت سنت حسنه آفرینش درآمد. انسان نیز با پذیرش این مسئولیت، نام خویش را در این گروه و در قالب واژه مقدس «معلم» ثبت کرده است. معلم، ایمان را بر لوح جان و ضمیرهای پاک حک می کند و ندای فطرت را به گوش همه می رساند. همچنین سیاهی جهل را از دل ها می زداید و زلال دانایی را در روان بشر جاری می سازد. دغدغه معلم همیشه این است که حیات بشر، بر مدار ارزش ها و کرامت انسانی بچرخد و شناخت خدا و مکتب و دین، همت اساسی آدمی باشد و هیچ بیگانه ای را مجال تجاوز به فرهنگ ارزشی دین و میهن فراهم نیاید.در این مسیر خطیر، بزرگانی گام نهاده اند که نامشان بر تارک زمان می درخشد. علامه شهید استاد مرتضی مطهری (رحمته الله) از همین طایفه مقدس است که در سنگر تعلیم و تعلم، به قله های رفیعی دست یافت تا آنجا که معمار انقلاب اسلامی ـ که خود معلمی بزرگ است ـ همه آثارش را مفید می داند و بهره برداری از آنها را سفارش می کند …

ارزش و مقام معلم

شرافت و مرتبت معلم زمانی اهمیت دارد که بتواند شان خداوند و پیامبران را در وجود خود محقق سازد و پیوند انسان به هدف متعالی خلقت یعنی عبادت را برقرار سازد. لذا در این تعریف شهید مرتضی مطهری یکی از آن معلمان راستین است که اولاً با نگاه ترکیبی به همه معارف بشری نظر می کند و ثانیا تمامی تلاشهای علمی و عملی را مقدمه ای برای عبادت می داند و در این راه به مرحله وم دینداری راه می یابد و با شهادت، عبادت عملی و علمی خود را کامل می سازد . به همین مناسبت روز شهادت این بزرگ مرد فرزانه (11 اردیبهشت ) را روز معلم نامیدند

هنر معلمی:

معلمی شغل و حرفه نیست، بلکه ذوق و هنر توانمندی است معلمی در قرآن به عنوان جلوه ای از قدرت لایزال الهی نخست ویژه ذات مقدس خداوند تبارک و تعالی است. در نخستین آیات قرآن که بر قلب مبارک پیغمبر اکرم (ص) نازل شد، به این هنر خداوند اشاره شده است: اقرا باسم ربک الذی خلق، خلق الانسان من علق، اقرأ و ربک الاکرم، الذی علم بالقلم، علم الانسان ما لم یعلم. (علق: 1ـ 5)

بخوان به نام پروردگارت که جهانیان را آفرید. انسان را از خون بسته سرشت بخوان ! و پروردگارت کریمترین است همان که آموخت با قلم، آموخت به انسان آنچه را که نمی دانست. در این آیات خداوند، خود را «معلم» می خواند و جالب این که معلم بودن خود را بعد از آفرینش پیچیده ترین و بهترین شاهکار خلقت، یعنی انسان آورده است. مقام معلم بودن خدا، بعد از آفرینش قرارداد. نوعی انسانی را که هیچ نمی دانست، به وسیله قلم آموزش داد که این از اوج خلاقیت و هنر شگفت خداوند در امر آفرینش حکایت دارد:

چو قاف قدرتش دَم بر قلم زد هزاران نقش بر لوح عدم زد

از این رو، می توان گفت که هنر شگفت معلمی از آن خداوند عالم است.

شهید ثانی رحمت الله درباره هنر معلمی خداوند می فرماید: خداوند از آن جهت به وصف (اکرمیت) و نامحدود بودن کرامتش، توصیف شد که علم و دانش را به

بشر ارزانی داشته است. اگر هر مزیت دیگری، جز علم و دانش، معیار فضیلت به شمار می رفت،شایسته بود همان مزیت با وصف (اکرمیت) در ضمن این آیات همراه و هم پا گردد و آن مزیت به عنوان معیار کرامت نامحدود خداوند به شمار آید. کرامت الهی در این آیات با تعبیر «الاکرام» بیان شده است. چنین تعبیری می فهماند که عالی ترین نوع کرامت پروردگار نسبت به انسان با والاترین مقام و جایگاه

او، یعنی علم و دانش هم طراز است.

به همین جهت امام خمینی (ره) می فرمود: معلم اول خدای تبارک و تعالی است

….. به وسیله وحی؛ مردم را دعوت می کند به نورانیت؛ دعوت می کند به محبت؛

دعوت می کند به مراتب کمالی که از برای انسان است.

معلّمی برتر از شهادت

حضرت امام جعفر صادق (ع) می فرمایند:« هنگامی که روز قیامت شود، خداوند تمام انسان ها را جمع می کند و چون ترازوی اعمال نهاده شد و خون شهیدان را با مرکب قلم عالمان و معلمان بسنجند، ارزش مرکب آنان بر خون شهیدان فزونی خواهد داشت ». این ارزش بدان جهت است که شهیدان در سایه علم و تربیت معلمان و تعلیم شایسته آنان به خدا راه یافته و لیاقت شهادت نصیبشان شده است.

توصیه امام سجاد (ع) به دانش آموزان

امام سجاد (ع) در زمینه حفظ حقوق معلم می فرماید: « حق معلم بر تو آن است که همواره، با دیده تعظیم و تکریم به او بنگری، مجلس او را گرامی بداری و به سخنانش با دقت گوش دهی، رو به جانب او بنشینی و صدایت را در حضورش بلند نکنی ».

لزوم دلسوزی معلم نسبت به شاگرد مرحوم شهید ثانی در مورد لزوم دلسوزی معلم نسبت به شاگرد می نویسد: « معلم باید درباره شاگردان، خواهان اموری باشد که نسبت به آنها، در خود احساس علاقه ودوستی کند. واز هرگونه شر وبدی که برای خویش نمی پسندد برای شاگردانش نیز نپسندد؛ زیرا این گونه دلسوزی و برابر اندیشی نسبت به شاگردان، حاکی از کمالِ ایمانِ معلم و حُسن رفتار و برادری، نمایانگر روح تعاون و همبستگی معلم نسبت به آنان می باشد» .

حقوق معلم در آینه فرمایشات حضرت سجاد (ع)

حضرت سجاد (ع) در فرمایشات خود سفارش بسیاری در حفظ حقوق معلم از سوی شاگردان دارند و می فرماید:« حق کسی که عهده دار تعلیم توست آن است که او را بزرگ شماری و مجلس او را سنگین بداری و نیکو به وی گوش فرا دهی و روی خود را بر او کنی و با او بلند سخن نگویی و کسی را که از او چیزی می پرسد تو پاسخ ندهی و بگذاری که خود او پاسخ گو باشد و در مجلس او با هیچ کس به صحبت ننشینی و در محضر او بدگویی از کسی نکنی و اگر از او در نزد تو بدگویی شد از او دفاع کنی و عیب پوشش باشی و فضایل و مناقب او را آشکار کنی و با دشمنش همنشینی نکنی و با دوستش دشمنی نورزی؛ پس چون چنین کردی، فرشتگان خدای تعالی به سود تو گواهی خواهند داد که مقصد و مقصود تو از او و

فرا گرفتن دانش او فقط برای خدا بوده نه به خاطر مردم ».

معلمی در کلام امام خمینی (ره):

نقش معلم در جامعه، نقش انبیاست؛ انبیا هم معلم بشر هستند. تمام ملت باید معلم باشند؛ فرزندان اسلام تمام افرادش معلم باید باشند و تمام افرادش متعلم.

معلم در سخنان مقام معظم رهبری:

دست توانای معلم است که چشم انداز آینده ما را ترسیم می کند. اگر می بینید که امیرمؤمنان، مولای متقیان علی (ع) می فرماید: «من علمنی حرفاً فقد صیرنی عبداً؛ هرکس چیزی به من بیاموزد، مرا غلام خویش کرده است.» این بیان برای ما درس است تا معلمان، قدر خود را بدانند و تشخیص دهند که چقدر، وجود آنها در سرنوشت یک ملت مؤثر است.

معلم در کلام استاد مطهری:

معلم باید نیروی فکری متعلم را پرورش دهد و او را به سوی استقلال رهنمون شود. باید قوه ابتکار اورا زنده کند؛ یعنی در واقع، کار معلم آتش گیره دادن است. فرق است میان تنوری که شما بخواهید آتش از بیرون بیاورید و در آن بریزید تا

آن را داغ کنید و تنوری که در آن هیزم و چوب جمع است و شما فقط آتش گیره از خارج می آورید و آن قدر زیر این چوب ها و هیزم ها قرار می دهید که اینها کم کم مشتعل شود.

معلم در کلام شهید رجایی:

معلمی شغلی نیست؛ معلمی عشق است. اگر به عنوان شغل انتخابش کرده ای، رهایش کن و اگر عشق توست مبارکت باد.

برتری حق معلّم بر پدر

آورده اند که اسکندر به معلّم خویش احترام بسیاری می گذاشت. از او پرسیدند: چرا معلّم خود را بیش از پدر تعظیم و احترام می کنی؟ گفت: به سبب آن که پدرم، مرا از عالم ملکوت به زمین آورده و استاد، مرا از زمین به آسمان برده است.

مقام معلم

می توان در سایه آموختن گنج عشق جاودان اندوختن

اول از استاد، یاد آموختیم پس، سویدای سواد آموختیم

از پدر گر قالب تن یافتیم از معلم جان روشن یافتیم

ای معلم چون کنم توصیف تو چون خدا مشکل توان تعریف تو

ای تو کشتی نجات روح ما ای به طوفان جهالت نوح ما

یک پدر بخشنده آب و گل است یک پدر روشنگر جان و دل است

لیک اگر پرسی کدامین برترین آنکه دین آموزد و علم یقین

معلمی شغل نیست ؛ عشق است …خود را «معلم» می خواند و جالب این که معلم بودن خود را بعد از آفرینش پیچیده ترین و بهترین شاهکار خلقت، یعنی انسان آورده است.تعلیم و تعلم از شئون الهی است و خداوند، این موهبت را به پیامبران و اولیای پاک خویش ارزانی کرده است تا مسیر هدایت را به بشر بیاموزند و چنین شد که تعلیم و تعلم به صورت سنت حسنه آفرینش درآمد.انسان نیز با پذیرش این مسئولیت، نام خویش را در این گروه و در قالب واژه مقدس «معلم» ثبت کرده است. معلم، ایمان را بر لوح جان و ضمیرهای پاک حک می کند و ندای فطرت را به گوش همه می رساند. همچنین سیاهی جهل را از دل ها می زداید و زلال دانایی را در روان بشر جاری می سازد.معلمی شغل و حرفه نیست، بلکه ذوق و هنر توانمندی است معلمی در قرآن به عنوان جلوه ای از قدرت لایزال الهی نخست ویژه ذات مقدس خداوند تبارک و تعالی است. در نخستین آیات قرآن که بر قلب مبارک پیغمبر اکرم (ص) نازل شد، به این هنر خداوند اشاره شده است:اقرا باسم ربک الذی خلق، خلق الانسان من علق، اقرأ و ربک الاکرم، الذی علم بالقلم، علم الانسان ما لم یعلم. (علق: 1ـ 5(بخوان به نام پروردگارت که جهانیان را آفرید. انسان را از خون بسته سرشت بخوان ! و پروردگارت کریمترین است همان که آموخت با قلم، آموخت به انسان آنچه را که نمی دانست.در این آیات خداوند، خود را «معلم» می خواند و جالب این که معلم بودن خود را بعد از آفرینش پیچیده ترین و بهترین شاهکار خلقت، یعنی انسان آورده است. مقام معلم بودن خدا، بعد از آفرینش قرارداد. نوعی انسانی را که هیچ نمی دانست، به وسیله قلم آموزش داد که این از

اوج خلاقیت و هنر شگفت خداوند در امر آفرینش حکایت دارد:چو قاف قدرتش دَم بر قلم زد هزاران نقش بر لوح عدم زداز این رو، می توان گفت که هنر شگفت معلمی از آن خداوند عالم است.شهید ثانی رحمت الله درباره هنر معلمی خداوند می فرماید:خداوند از آن جهت به وصف (اکرمیت) و نامحدود بودن کرامتش، توصیف شد که علم و دانش را به بشر ارزانی داشته است. اگر هر مزیت دیگری، جز علم و دانش، معیار فضیلت به شمار می رفت، شایسته بود همان مزیت با وصف (اکرمیت) در ضمن این آیات همراه و هم پا گردد و آن مزیت به عنوان معیار کرامت نامحدود خداوند به شمار آید. کرامت الهی در این آیات با تعبیر «الاکرام» بیان شده است. چنین تعبیری می فهماند که عالی ترین نوع کرامت پروردگار نسبت به انسان با والاترین مقام و جایگاه او، یعنی علم و دانش هم طراز است.

به همین جهت امام خمینی (ره) می فرمود:

معلم اول خدای تبارک و تعالی است ….. به وسیله وحی؛ مردم را دعوت می کند به نورانیت؛ دعوت می کند به محبت؛ دعوت می کند به مراتب کمالی که از برای انسان است.

اطلاعاتی در مورد شغل معلمی

1-عنوان شغل :

دبیری

2- تعریف شغل :

مجموعه­ای از مهارت­ها و قابلیت­ها فردی جهت تعلیم و تربیت فرزندان کشور و آموزش مهارت های زندگی و شغلی.

3- رسته(گروه)شغلی :

دبیری- آموزشی.

4- شرح وظایف و مسئولیتهای اصلی شغل :

آموزش و پرورش دانش­آموزان، آموزش مهارت های زندگی – آمادگی انسان ها برای وارد شدن به اجتماع و بازار کار.

5- اهمیت و ضرورت شغل :

برای ساختن افراد شایسته و لایق حهت انجام تمام امور جامعه.

6- مدارک تحصیلی لازم برای احراز شغل :

کارشناسی یا کارشناسی ارشد.

7- مهارتها ، تجربات و دوره­های آموزشی ویژه برا احراز شغل :

تحصیلات عالیه چهار ساله در دانشگاه­ یا مراکز تربیت مدرس جهت اخذ مدرک لیسانس و جهت گرفتن مدرک فوق لیسانس گذراندن دوره­ی 2تا3 سال در مراکز دانشگاهی کشور.

8-شرایط محیط کار :

فضای کلاس در مدارس وآزمایشگاه­ها و کارگاه­های لازم.

9- وسایل و ابزار لازم برای انجام شغل :

گچ-تخته-کتاب-وسایل کمک آموزشی و آزمایشگاهی و کارگاهی-فیلم­های آموزشی لازم-بازدیدهای علمی

10- خصوصیات جسمانی و تواناییهای بدنی لازم برای انجام شغل :

سلامتی کامل جسمانی و روانی و قدرت صبر و تحمل زیاد برای برخورد با دانش­آموزانی که تمایل زیادی برای تحصیل ندارند.

11- معلولیتهای بی اثر در انجام شغل :

معلولیتهای سطحی که به ارائه خدمات و امور محوله خدشه­ای وارد نکند بی اثر است.

12- خصوصیات روانی و توانمندیهای ذهنی لارم برای انجام شغل :

با آرامش و استفاده از روشهای تدریس نوین و تسلط بر مطلب درسی ، تدریس نماید.

13- رغبت­های مورد نیاز برای انجام شغل :

علاقه به تعلیم و تربیت و آموزش فرزندان کشور.

14- ویژگی­های شخصی لازم برای انجام شغل :

از نظر عاطفی ارتباط صمیمانه با دانش­آموان برقرار کرده و با صبر و حوصله فراوان به آنها آموزش داد.

15- محلهای اشتغال و استخدام :

در کلیه مدارس دولتی و غیر دولتی کشور و مراکز پیش دانشگاهی.

16- جنبه مالی و حقوقی :

درآمد یا حقوق ثابت اولیه: 1700000 ریال در ماه

مزایا و فوق­العاده شغل: هر معلم می تواند به صورت اضافه کار مزایایی کسب کند و باتوجه به ساعت اضافه کار حقوق دریافت نماید.

نوع ترفیع:هر سه سال به یک گروه شغلی تعلغ می گیرد.

حق مسکن: ندارد.

باز نشستگی: بعد از 30-25 سال خدمت می تواند بازنشسته شود.

17- شرایط ارتقا :

پس از قبولی در مقطع کارشناسی ارشد ادامه تحصیل امکان پذیر می باشد.

18- نحوه استخدام و ورود به شغل :

فقط از طریق آزمون­های استخدامی و پس از طی مراحل مصاحبه و گزینش امکان پذیر است.

19- ارتباطهای شغلی :

با مشاغل دیگر ارتباطی ندارد.

20- مطلوبیت­ها و محدودیت­ها شغل معلمی :

بستگی به علاقه فرد دبیر داشته که بتواند مشکلات را تحمل کند یا نه.مانند آموزش خارج از کلاس به دانش­آموزان ضعیف و یا کلاس­های جبرانی در تابستان.

21- اتحادیه،انجمن و تشکیلات حرفه­ای وابسته به شغل :

گروه­های آموزشی در ادارات ناحیه.

22- آینده شغل :

از نظر اقتصادی: با توجه به شرایت سخت کاری نیاز به توجه خاص مسئولین دارد.

از نظر اجتماعی: با توجه به نیاز مبرم معلمی و جنبه­ی معنوی آن از احترام و موقعیت مناسبی در جامعه بر خوردار است.

23- مراحل و جریان یک روز عادی برای شغل :

در هر کلاس ابتدا پرسش دروس گذشته و سپس تدریس و تعیین تکلیف برای دانش­آموزان.

24- محل و راه­های کسب اطلاعات بیشتر درباره شغل :

بهترین راه جهت کسب اطلاعات، پرسش از دبیران شاغل در این حرفه می باشد، همچنین مطالعه کتب آموزشی و علمی پیرامون فن معلمی و ارتباط با مراکز دانشگاهی و تربیت معلم نیز مفید می باشد.

25- توصیه و پیشنهاد لازم برای داوطلبان ورود به این شغل :

داوطلبان ورود به این شغل باید با آگاهی و بینش به این شغل وارد شوند و همچنین با مشاهده روش تدریس­های جدید و سنجش توانایی­های خود این شغل مقدس را انتخاب کنند و تمام اهتمام خود را صرف آموزش به دانش­آموزان و رضای خلق که مقدمه رضای خداوند است را به دست آورند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *