بررسی ضوابط تفکیک تراس و بالکن


واژه های تراس و بالکن عموما در زبان محاوره به اشتباه به جای یکدیگر به کار می روند. در حالی که این دو واژه هم از لحاظ دیدگاه معماری و ساخت و هم از لحاظ ثبتی دارای مفاهیم متفاوتی می باشند.

 تعریف تراس و بالکن

تراس و بالکن شامل بخشی از ساختمان می باشد که یک طرف آن باز ،دوطرف آن باز و سه طرف باز باشد.

تفاوت اصلی تراس و بالکن

بالکن مکانی مسقف می باشد و تراس مکانی غیر مسقف است .در حالت کلی و عموما تراس جزمشاعات بنا می باشد ؛ولی بالکن همواره جزو مساحت آپارتمان به شمار می آید .

جهت بررسی مفصل تر بندهای 18 و 19 و 20 دستورالعمل تفکیک آپارتمان در ادامه می آوریم و در انتها فایل پیوست دستور العمل 30 بندی تفکیک ساختمان آورده شده است .

نحوه محاسبه زیر بنا بالکن و تراس

ایوان و بالکن در محاسبه سطح زیر بنا در صورتی که از یک طرف بسته باشد 1/2مساحت آن و چنانچه طرفین بسته باشد 2/3مساحت و چنانچه کلیه جهات آن به وسیله دیواره شیشه یا شبکه مسدود شده باشد تمام سطح آن جز سطح زیر بنا محسوب می شود.

بندهای دستور العمل تفکیک آپارتمان-تراس و بالکن

بند 18 -غیر مشاعات

بالکن غیر مسقف ( تراس یا ایوان ) که در فضای حیاط و یا شارع پیشرفتگی دارد اعم از این که در گواهی پایان کار هم منظور شده یا نشده باشد و راه دسترسی به آن برای سایر طبقات وجود ندارد و عرفاً هم جزء بنا است متعلق به آپارتمانی است که به آن متصل و دارای دسترسی است لکن نیاز به ذکر حدود در صورت مجلس تفکیکی ندارد و باید بعد از تعریف آپارتمان جمله به انضمام تراس یا بالکن غیر مسقف به مساحت .… . متر مربع قید گردد.

بند 19-مشاعات

تراس هایی که راه عبور جداگانه دارد و سقف بام طبقه زیرین است و تاسیسات روی آن نصب است طبق گواهی پایان کار با مساحت در قسمت مشاعات ذکر شود.

بند 20

قسمت هایی که برای استفاده اختصاصی تشخیص داده نشده و یا در اسناد مالکیت ملک اختصاصی یک یا چند نفر از مالکین تلقی نشده از قسمت های مشترک محسوب می شود مگر آن که تعلق آن به قسمت معینی بر طبق عرف و عادات محل مورد تردید نباشد بنا براین می توان حق استفاده از کف تراسی که سقف بام طبقه زیرین و متصل به طبقه فوقانی و راه دسترسی آن از طبقه مزبور است و فاقد نصب تاسیسات از قبیل کولر یا لوله بخاری و غیره می باشد و سایر مالکین آپارتمان ها هم به آن دسترسی ندارند به طبقه متصل که راه دسترسی به آن دارد اختصاص داد ، لکن این حق باید در قسمت مشاعات صورت مجلس تفکیکی و سند انتقال و سند مالکیت طبقه مزبور با قید این که مالک طبقه متصل به تراس حق احداث بنا و تغییر وضعیت را ندارد مرقوم گردد

مصوبه کمیسیون ماده پنج در رابطه با احداث بالکن

  • در گذرهای کمتر از 10متر ممنوع است.
  • گذرهای با عرض 10الی 12متر مالکان ساختمان ها می توانند از طبقه دوم روی پیلوت 80 سانتی متر
  • گذرهای با عرض 12الی 20متر مالکان ساختمان ها می توانند از طبقه دوم روی پیلوت100 سانتی متر
  • گذرهای با عرض 20متر مالکان ساختمان ها می توانند از طبقه دوم روی پیلوت120 سانتی متر

جریمه احداث بالکن مغایر پروانه

بر اساس تبصره چهار ماده 100 چنانچه بدون پروانه ساختمان بنا شود به میزان یک دهم ارزش معاملاتی ساختمان و به خاطر تراکم مازاد نیز یک دوم تا سه برابر ارزش معاملاتی ساختمان جریمه خواهد شد.

در حال حاضر در کمیسیون ماده 100 چنانچه مالک بدون مجوز یا بر خلاف پروانه بالکن با مشخصات اعلام شده احداث نماید جریمه یا رای تخریب صادر می شود.
عوارض پیش آمدگی بالکن جزو عوارض صدور پروانه ساختمانی می باشد.

سوالات تراس و بالکن

آیا ایجاد تراس در نورگیر به طوریکه ابعاد نورگیر 3*4 باشد تخلف است؟

بله احداث تراس در نورگیر بر خلاف مقررات ملی ساختمان می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *