یکی از اصول پایه در طراحی معماری شناخت و تجربه و تحلیل ابعاد مختلف طرح است. دراین رهگذر مبانی اصلی از جمله نوع عملکرد ارتباطات محیطی، اجزای تشکیل دهنده طرح شناخته می شوند. حاصل این بررسی ها مواد و اطلاعاتی را بدست می دهد که پیش پروژه نام می گیرد. پیش پروژه گرچه به سبب محدودیت خاص خود قادر به مشخص کردن تمام اجزای یک طرح نیست اما درعین حال زمینه تحقیقات را به شکل گسترده ای فراهم می آورد. کارکرد اصلی مطالعات یاد شده آن است که طراح را در جهت یابی و رسیدن به نتیجه مطلوب که عبارتند از: برخورد صحیح ومنطقی با نیازهای طرح است، یاری می دهد و در ضمن نه تنها محدودیتی برای طراحی و خلاقیت طراح ایجاد نمی کند، بلکه دامنه بسیار وسیع از متغیرها وراه حلها را مطرح می سازد و اسباب انعطاف پذیری بیشتر طرح در شرایط محیطی و عملکردی آن را فراهم می آورد. به این ترتیب مشخص می شود که پیش پروژه صرفاً یک کتاب راهنمای حاوی طرح های از پیش داده شده نیست بلکه ارائه دهنده راه حل ها و در واقع حاصل تجربیات است که به کمک آن ها استانداردهای مورد نظر بدست می آید. فضاهایی که مورد مطالعه قرار گرفته اند، شامل: کلاس ها، آزمایشگاه های آموزشی و تحقیقاتی و خدماتی، دفاتر کاراستادان، دفاتر اداری مدیریت و آموزشی و کتابخانه های کوچک دانشکده ای که عموماً در ساختمان های آموزش عالی بکار می آیند. نهایتاً اهداف کلی این تحقیق عبارتند از: – ساده کردن تهیه اطلاعات مقدماتی مربوط به طراحی – حرکت در جهت دستیابی به روش هایی در طراحی که با پارامترهای یکسان قابل بیان باشند – تسهیل در تجزیه و تحلیل طرح هم از نظر فنی و هم از نظر اقتصادی – تنظیم و جهت دهی به ایجاد ساختمان های آموزشی به روش صنعتی و سنتی اهداف فوق که از طریق ایجاد هماهنگی در ابعاد فضاهای مورد نظر دنبال می شوند، بالا رفتن کیفیت کار وکاهش هزینه ها را بدنبال دارد…