زندگینامه فرانک گری


frank-gehry

فرانک گری (Frank O. Gehry)

فرانک اُوِن گهری در سال ۱۹۲۹ در تورنتو کانادا متولد شد.او درسن  ۱۷ سالگی( ۱۹۴۷) به لوس آنجلس مهاجرت کرد.وی مدرک خود را در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی و دانشکاه هاروارد از مرکز U.S.C دریافت کرد .بعد از آن بصورت تمام وقت در شرکت ( Associates Victor Gruen) مشغول کار شد . بعد از یک سال در مرکز طراحی هاروارد تدریس طراحی شهری را عهده دار شد.

(Harvard Graduate School of Design) در سال ۱۹۶۷ به همراه دو دخترش به پاریس مهاجرت کرد و در شرکت ( Andre Remondet ) مشغول به کار شد . این مدتی را که در اروپا به سر می برداز کلیسا های رومی فرانسه بسیار لذت می برد و تائیر شگرفی بر روحیات او گذاشت .در سال ۱۹۶۳ اولین فعالیت جدی خود را با تاسیس دفتر شخصی خود آغاز کرد . در این مدت ،گری از رهبری  کارهای عرف تجاری در غالب هنر خود داری می کرد . در سال ۱۹۷۰ دیدکاه خاص خود از معماری را با خلق ترکیبات رنگی خاص و ترکیب بندی بدون  بیان مصالح بروز داد.وی علاوه بر طراحی پروژه هایی خاص، گام هایی برای توسعه حومه های شهری محروم نیز برداشته است. مجتمع مسکونی Goldstein نیز که در هشت کیلومتری شهر فرانکفورت واقع شده است نمونه ای از این گونه آثار گری است.

تصور اینکه دیدگاه گری به مجتمع مسکونی منجر به سیمایی مشابه نماهای فلزی گوگنهایم و ساختمان والت دیسنی شود کمی ترسناک به نظر می رسد، اما با نگاه دقیق به این مجتمع، می توان به نگاه شاعرانه و معماری لطیف او پی برد. هرچند که این مجتمع در مقایسه با دیگر آثار گری همچون مقر دفاتر ملی هلند در پراگ(۱۹۹۷) و ساختمان مرکز آمریکایی در پاریس بسیار آرام به نظر می رسد، تاثیرات بیش از آنکه درونی و بطنی باشند، الحاقی و سطحی به نظر می رسند).


سعیدسان تابع قوانین جاری کشور جمهوری اسلامی ایران در زمینه حقوق مولفین و ناشرین است، چنانچه نسبت به محتوای این صفحه صاحب حق نشر هستید و درخواست حذف آن را دارد، خواهشمند است از طریق این لینک به ما اطلاع دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *