مقدمه ای بر رشته روانشناسی


مقدمه ای بر رشته روانشناسی

یک زندگی آرام،‌ شیرین و بدون تنش‌های عصبی بزرگ‌ترین آرزوی هر فردی است. آرزویی که دست‌یابی به آن  آنقدرها هم دشوار نیست.

امروزه افزایش مشکلات و پیچیدگی و آمیختگی آن‌ها با یکدیگر، انسان‌ها را بیش از زمان‌های گذشته در برابر شرایط نامساعد و پرفشار قرار می‌دهد. این بدین معناست که ایجاد روابط سالم و صمیمانه با همنوعان، داشتن زندگی پرثمر و تحقق نیروهای بالقوه‌ای که در وجود تک‌تک انسان‌ها به ودیعه گذاشته‌شده است،‌ به‌آسانی امکان پذیر نیست. حال چه باید کرد؟‌ اینجا است که حضور یک مشاور متعهد و آگاه احساس می‌شود. فردی که مهارت و تخصص لازم را برای راهنمایی دیگران کسب کرده است.

مشاوره در اصل یعنی پیشگیری و پیشگیری یعنی به افراد آموزش داده شود که چه کنند تا دچار بحران‌های روحی نگردند و راه پیشرفت و تکامل را راحت‌تر و سریع‌تر طی نمایند. البته بخش دیگری از مشاوره نیز شامل حال افرادی می‌شود که دچار بحران شده‌اند و اکنون نمی‌دانند که چگونه باید از بحران موردنظر عبور کرده و یا با آن کنار بیایند که در اینجا مشاور به فرد مراجعه ‌کننده کمک می‌کند تا خودش را، نیازهایش را، هدفش را و راه رسیدن به هدفش را بشناسد تا بتواند بر بحران موجود غلبه کند.

ارائه اطلاعات صرف و پند دادن و تلقین عقاید را با مشاوره اشتباه نگیرید! زیرا در این موارد مشاور صرفاً افکار و عقایدش را برای دیگری بیان می‌کند، درصورتی‌که وظیفه یک مشاور همراهی با فرد یاری گیرنده است و انتخاب مسیر به عهده خود افراد است.

مشاوره باراهنمایی تفاوت دارد. راهنمایی مفهوم وسیعی داشته و تمام برنامه‌ها و فعالیت‌هایی را که برای کمک به فرد تهیه می‌شوند، شامل می‌گردد. درحالیکه مشاوره یکی از خدمات و تکنیک‌های خاص راهنمایی است و اصطلاحاً قلب راهنمایی به‌حساب می‌آید. راهنمایی جنبه پیشگیری دارد و مشاوره به علاوه جنبه پیشگیری به حل مشکل نیز کمک می‌نماید. در مورد تفاوت مشاوره و روان‌شناسی به‌طور مختصر می‌توان گفت که روان‌شناسی یک علم تحقیقاتی است؛ اما مشاوره بیشتر جنبه کاربردی دارد که از تحقیقات و داده‌های روان‌شناسی برای حل مشکلات مردم یاری می‌گیرد. همچنین موضوع روانشناسی (روانشناسی بالینی) افرادی است که دچار اختلالات روحی و روانی مورد مطالعه قرار می‌گیرند اما در مشاوره سخن از مردم عادی است که با بحران‌های روحی روبرو هستند.

گرایش‌های این رشته در مقطع کارشناسی ارشد

  1. مشاوره مدرسه
  2. مشاوره شغلی
  3. مشاوره خانواده
  4. مشاوره توان‌بخشی

همچنین سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره در جهت حفظ و اعتلای کیفیت برنامه‌های آموزشی روان‌شناسی و مشاوره به‌ویژه در مقاطع ارشد و دکتری به فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های داخلی و خارجی که به‌صورت پژوهش محور فارغ‌التحصیل شده باشند را، واجد شرایط لازم برای دریافت پروانه حرفه‌ای از سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره نمی‌داند
سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره کشور با عنایت به رسالت خطیر خویش در چهارچوب قانون مصوب سازمان صرفاً به آن دسته از فارغ‌التحصیلان روان‌شناسی و مشاوره که مدرک تحصیلی ایشان حداقل در دو مقطع تحصیلی روان‌شناسی و مشاوره باشد پس از موفقیت در مصاحبه‌های علمی و حرفه‌ای پروانه حرفه‌ای اعطا می‌نماید.  فارغ‌التحصیلان این رشته با توجه به توانمندی‌هایی که این رشته در طی تحصیل کسب می‌کند، می‌توانند در مراکز مشاوره خصوصی و دولتی، مدارس، ادارات و وزارتخانه‌ها، مراکز فرهنگی، شهرداری و بعضی از بیمارستان‌ها و درمانگاه‌ها به فعالیت بپردازند.

در آخر می‌توان گفت همان‌طور که سلامت جسم مهم هست سلامت روان هم دارای اهمیت است به همین دلیل می‌توان اهمیت این رشته را بیشتر احساس نمود. تعرفه‌ای ۴۵ دقیقه مشاوره از طرف سازمان نظام روانشناسی تعیین می‌شود که این تعرفه با توجه به درجه علمی متغیر است. متأسفانه در کشور ما خدمات مشاوره‌ای زیر نظر پوشش بیمه قرار ندارد و هزینه زیاد درمان ممکن است برای بعضی از اقشار جامعه بسیار سنگین تمام شود؛ برای همین تمایلی به مراجعه به مشاور و خدمات مشاوره‌ای نداشته باشند. بااین‌همه چندی است بحث درباره قانونی جهت زیرپوشش بیمه رفتن خدمات مشاوره‌ای هست که متأسفانه هنوز وضعیت قطعی معین نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *