دانلود پاورپوینت معماری ژاپن


نمایی از قلعه سفید در ژاپن
نمایی از قلعه سفید در ژاپن

پیشینه تاریخی :

براساس افسانه ژاپنی ، ژاپنی ها از تبار الهه ی خورشیدند .

ژاپنی ها متشکل از سه عنصر نژادی هستند :

  • نژاد آینو ( سفید پوستان بومی )
  • نژاد مغولی ( زرد پوستان کره ای )
  • نژاد مالایایی و اندونزی ( با پوست قهوه ای )

خلاقیت هنری ژاپن در دوران پیش از تاریخ آغاز گردید . که ظروف سفالی از نوع ” یایویی ” وگنبدهای بسیار عظیم ساخته شد .

نفوذ فرهنگ آسیا به ژاپن کاملا مشخص است .

آیین های ژاپن :

آیین های ژاپن عبارتند از: مذهب شینتو – کنفوسیوسی – بودایی – مذهب بومی ژاپن ( شین تائو ) است که ریشه اش در باورهایی است که ژاپنی های باستان به اصالت و پایندگی روح داشتند .شینتو همراه با معابد خانوادگی و رب النوع های محافظ به شکل یک مذهب در جامعه گسترش یافت .

کنفو سیوسی :

کلمه کنفوسیوسی به معنای ” استاد بزرگ ” است . اصول کنفوسیوسی از قرن ششم از چین وارد ژاپن شد . و اصولی شامل عقل گرایی ، زندگی ساده، وفاداری به گروه و شجاعت استواربود که بر رفتار ژاپنی تاثیر عمده ای داشته است .

بودایی : دین بودا نیز در اواسط سده ششم از چین وارد ژاپن شد وپس از حمایت امپراتور در سراسر کشور انتشار یافت ، دین بودا در ژاپن وابسته به دین ” ماهایانایی ” دین بودا است . که بطور کلی رستگار شدن در بهشت را برای هرکسی تلقی میکند تا تکامل نفس را ،شاخه ای بودایی موجود در ژاپن عبارتند از : بودو ،جودوشین ، میچرن و ….

معماری :

معماری ژاپن هم مانند چین از گودال یا ” چاله ” آغاز میشود و ساختمانها ساده و بام ها کاه گلی هستند و قطعا معماری این کشور متناسب با اقلیم این کشور است . یعنی وجود جنگل و بارش باران دو عامل اصلی استفاده از مصالح و سقف های شیبدار و کاربرد چوب است . نمونه های اولیه خانه های گودال ” یایویی ” بوده است . معماری ژاپن از سایر هنرها مثل نقاشی و پیکر تراشی چینی پیروی کرده است که سبک دوره ی تانگ را میتوان از روی مجموعه های معابد ” هوریوجی ” ، ” کندو ” یا ” تودای بی ” بازسازی نمود . به خاطر پوشش گیاهی و الوار های گوناگون در ژاپن مواد و مصالح این سرزمین بیشتر طبیعی و گیاهی هستند . گیاهان مخروطی همچون سدر ، کاج ، سرو و صنوبر برای ساخت اسکلت و از درختان ریز برگ چون بلوط ، شاه بلوط برای تزئینات منزل استفاده میشود.

کاغذ ساخته شده درخت توت برای کاغذ درهای کشویی ” شوجی ” مورد استفاده قرار میگیرد . مهمترین کف پوش یا بوریا ” تاتامی ” است که از پوشال برنج کوبیده شده و بوریای بافته شده از نی قرار میگیرد . از سنگ در پی و پایه ستونهای چوبی استفاده میکردند ، از گل رسی نیز جهت روکش دیوار و ساخت یک نوع کاشی جهت سقف نیز استفاده میشد .معماری ژاپن دارای انوع معابد، قصرهاومقابراست .

زیارتگاه های ژاپن :

در ژاپن بناهایی به نام هاشیرا قرار دارد که از قدیم برای نگهداری اشیا ساخته میشدند . از جمله آن ستونهایی که دست سازند و سمبل حاصلخیزی . از این گونه زیارتگاه ها میتوان به ” امیوا ” و ” میاره ” اشاره کرد . زیارتگاه ها از سه بخش ساخته میشود :

  • محراب
  • سالن عبادت
  • دالانی مرتبط با فضای فوق

بام مرکبی که این سه فضا را به هم مرتبط میکند معروف به ” گونیکونوک ” است . زیارتگاه های ژاپن شباهت ها و تفاوت هایی نیز با هم دارن .

خانه ژاپنی :

انواع خانه های ژاپنی مطابق با معابد شینتو و چایخانه طراحی میشدند تا همین اواخر خانه ژاپنی تقریبا ارتباطی فشرده با محیط اطرافش دارد و برخلاف معماری ایران برونگراست و در خانه یک باغ برای زیبایی تعبیعه میشود . ساختمانها بر اساس چند تیر عمودی تشکیل میشود که بام را روی خود نگه داشته اند . دیوارها به صورت تیغه چوبی در امدند و کشویی حرکت میکنند .

اتاق مراسم چای خوری ژاپنی :

در دوره ” آشیکاگا ” پیدایش چایخوران ( چایونو ) پدید آمد. اتاق چایخوری بسیار کوچک و ساده بود که با فضای طبیعی باغ متناسب باشد . یک راه سنگ فرش بود که از میان خزه ها میگذشت و میهمانان در چشمه طبیعی دست هایشان را میشستند و وارد میشدند.

این فایل پاورپوینت در 30 صفحه به خدمتتون ارئه میشود.