دانلود رایگان تحقیق راجب تجزیه و تحلیل


دانلود رایگان تحقیق راجب تجزیه و تحلیل

– مقدمه

بطور کلی تجزیه و تحلیل عبارتست از روشی که از طریق آن کل فرآیند پژوهشی از انشعاب مسأله تا دسترسی به یک نتیجه هدایت می‌شود. چون غالب مسائلی که در تعلیم و تربیت، مورد پژوهش قرار می‌گیرند خیلی گسترده و وسیع است. پژوهشگر برای پاسخگویی به مسائل تدوین شده و یا تصمیم‌گیری در مورد رد یا تأیید فرضیه‌ای که صورت‌بندی کرده‌است، از روش‌های مختلف تجزیه و تحلیل استفاده می‌کند و اطلاعاتی را که با استفاده از ابزار گردآوری داده‌ها بدست آمده، با این روش‌ها مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌دهد(دلاور[1]، 1387: 74).

انتخاب روش تحلیل بسته به پیچیدگی مسئله‌ی تحقیق است. در هر سطح تحلیل (یک، دو یا چند متغیره) دامنه‌ای از روش‌های تحلیل وجود دارد که در انتخاب این روش‌ها تا حدی سطح سنجش متغیرها تعیین‌کننده است (دواس[2]، 1385: 84). برای تجزیه و تحلیل داده‌های این پژوهش، از دو روش استفاده شده‌است: الف) تجزیه و تحلیل توصیفی: در این نوع تجزیه و تحلیل، داده‌های جمع‌آوری شده با استفاده از شاخص‌های آمار توصیفی، خلاصه و طبقه‌بندی می‌شود. معروف‌ترین و در عین حال، پر مصرف‌ترین شاخص‌های آمار توصیفی عبارتند از: میانگین، انحراف استاندارد، واریانس و تهیه و تنظیم جداول و نمودارها. در قسمت توصیف متغیرها، توسط آماره‌ی میانگین و جداول توزیع فراوانی، متغیرها بررسی گشتند و اطلاعات کلی و مفیدی را نشان دادند که برخی از این اطلاعات به صورت نمودارهای ستونی نیز نمایش داده شدند. ب) تجزیه و تحلیل استنباطی: در تجزیه و تحلیل استنباطی علاوه بر این‌که اطلاعات جمع‌آوری شده به صورت توصیفی مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌گیرند، بلکه با یکدیگر نیز مقایسه می‌شوند.(دلاور، 1387).

آمار توصیفی تنها می‌تواند تصویری از جامعه‌ی مورد مطالعه ارائه دهد، اما قادر به بیان روابط بین متغیرها و تبیین متغیر یا متغیرهای وابسته نیست. زیرا در این سطح محقق در هر مرحله تنها با یک متغیر سروکار دارد. در تحقیقات اجتماعی ـ اقتصادی، محقق عمدتاً به دنبال تحلیل و تبیین داده‌ها و متغیرهای مورد نظر می‌باشد. به همین دلیل سعی می‌کند با استفاده از آمار استنباطی به بررسی روابط بین متغیرها، تفاوت موجود در بین گروه‌های مورد مطالعه و یا تبیین متغیر وابسته از طریق متغیرهای مستقل و غیره بپردازد. در این سطح از تحلیل، محقق همواره با بیش از یک متغیر سروکار دارد و برای تبیین روابط آن‌ها از آزمون‌های مختلفی کمک می‌گیرد.(کلانتری[3]، 1389: 37).

بنابراین در این فصل از پژوهش حاضر به تجزیه و تحلیل داده­ها و اطلاعات پژوهش پرداخته شده و یافته­ها ارائه می­گردد. به این ترتیب ابتدا یافته­های توصیفی پژوهش ارائه شده که این بخش خود شامل توصیف متغیرهای زمینه­ای و توصیف متغیرهای اصلی پژوهش است. پس از آن به ارائه­ی یافته­های استنباطی پژوهش پرداخته خواهد، شد. در این بخش نیز به بررسی و آزمون فرضیات پژوهش حاضر اشاره خواهد رفت.

 

 

 

4-2- یافته­های توصیفی

4-2-1- توصیف متغیرهای زمینه­ای پاسخگویان

4-2-1-1- توصیف جنسیت پاسخگویان

  فراوانی درصد درصد تجمعی
مرد 274 94.2 94.1
زن 17 5.8 100.0
کل 291 100.0  

جدول فوق نشان دهنده­ی این است که، 94.2 درصد پاسخگویان مرد و 5.8 درصد آنها نیز زن هستند.

[1] دلاور، علی؛ روش‌های تحقیق در روان‌شناسی و علوم تربیتی، انتشارات دانشگاه پیام نور، 1387، چاپ دوم.

[2] دواس، دی.ای.د؛ پیمایش در تحقیقات اجتماعی، هوشنگ نایبی، تهران، نی، 1389، چاپ دوازدهم.

[3] کلانتری، خلیل، (1389)، پردازش و تحلیل داده‌ها در تحقیقات اجتماعی – اقتصادی، تهران: فرهنگ صبا.

 

فرمت فایل: Word (قابل ویرایش)
تعداد صفحات: 20
دانلود رایگان با لینک مستقیم
حجم: 191 کیلوبایت
هزینه دانلود: 10 صلوات هدیه به روح حضرت فاطمه (س) و سلامتی و ظهور آقا امام زمان (عج)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *