نکات کلیدی در طراحی لابی مجتمع مسکونی


امروزه با افزایش جمعیت مجتمع ها، برج ها و آپارتمان های مسکونی و اداری فضاهایی هستند که محل سکونت تعداد کثیری از مردم به شمار می روند . وسعت بسیار زیاد این ساختمان ها و رفت و آمد های بسیار آن موجب شده تا در طراحی معماری، در بدو ورود فضایی را با عنوان لابی در نظار بگیرند. این فضای عمومی مورد استفاده همه ساکنان ساختمان قرار می گیرد. بنابرای باید نیازهای آنان را به خوبی برآورده کند.

لابی ها عموما با سقف های بلند، در طبقه همکف ساختمان واقع شده و فضایی از آن است که هنگام ورود به آپارتمان از آنجا عبور خواهید کرد.

فضای نشیمن در طراحی لابی مجتمع های مسکونی

 لابی تنها یک فضای انتظار نیست بلکه مقدمه ای از مهمان نوازی و معماری خانه ی شماست. بخش نشیمن، فضایی در لابی است که با قرار دادن ترکیبی از مبل یا صندلی و میز، شبیه اتاق‌ نشیمن، به نشستن افراد اختصاص می‌یابد. از این فضا به عنوان محل انتظار میهمانان و یا جلسات کوتاه با میمانان غریبه است که ساکنان نمی خواهد وارد فضای خصوصی خانه شان شود. استفاده از چند وسیله تزئینی و نورپردازی مناسب به حس فضایی این مکان کمک می کند.

طراحی فضای نگهبانی در لابی آپارتمان ها

  •  قسمت نگهبانی لابی شامل یک پیشخوان و یا میز و صندلی و همچنین امکانات مخابراتی برای برقراری ارتباط با تک‌تک افراد و واحدهای ساختمان است.
  • طراحی چنین فضایی باید شاخص باشد تا در بدو ورود بتوان آن را تشخیص داد تا کسانی که برای کسب اطلاعات به نگهبان احتیاج دارند به راحتی بتوانند به او دسترسی داشته باشد. در عین حال مکان یابی این بخش از اهمیت ویژه ای برخوردار است، این کار باعث می شود تا نگهبان به راحتی بر رفت آمدهای فضا مسلط باشد.

کف پوش لابی در مجتمع های مسکونی

  • محکم بودن کف پوش کف پوش‌های سنگی می تواند بهترین انتخاب برای چنین فضایی باشد. این کف پوش هم در مقابل ضربه‌هایی که از اسباب‌کشی و حمل بار ایجاد می‌شود، صدمه نمی‌بیند و هم به راحتی تمیز می‌شود
  • در فضاهایی که وسعت آن‌ها زیاد است بهتر است که از رنگ های تیره مانند رنگ سیاه برای کف پوش ها استفاده نکنیم چون اثر کفش افراد و غبارهای موجود در هوا همیشه لکه‌هایی را روی سطح سنگ ایجاد می‌کند و ظاهر آن را کثیف می کند.
  • از فرش‌های ماشینی، گلیم و گبه و مانند این‌ها نباید در چنین فضایی استفاده کرد. چون دائم در حال لیز خوردن و جابجا شدن می‌باشد ولی وجود پادری برای تمیز کردن کف کفش‌ها قبل از ورود به لابی و یا در مقابل در ورودی مجتمع ضروری است.

 

دیوارپوش لابی

  • اگر وسعت فضای شما زیاد باشد و در هنگام حمل و نقل اثاثیه و بار احتمال برخورد با دیوار وجود نداشته باشد، می‌توانیم دیوارها را با رنگ روغنی یا کاغذ‌ دیواری‌های مختلف، تنوعی زیبا را در محیط ایجاد کنید.
  • اگر لابی کوچک باشد، بهتر است دیوارهای محیط را نیز با مصالح مقاوم تر مانند سنگ و یا پوشش های چوبی بپوشانید و حتی وسایل دکوری را نیز محدود کنید.
  • انتخاب رنگ برای دیوار پوش ها بهتر است با توجه به وسعت فضا، نور موجود و همچنین لوازم دکوراسیونی که به کار رفته، انجام بگیرد.

سقف لابی

طراحی سقف در لابی ساختمان های بزرگ باید به گونه ای انجام شود که در خور مقیاس فضا و سبک دکوراسیون آن باشد. دقت داشته باشید که با توجه به سبک دکوراسیون نوع تزئینات فضا را انتخاب کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *