دانلود چگونه می توان اختلالات دیکته نویسی را در کودکان درمان نمود؟


دانلود چگونه می توان اختلالات دیکته نویسی را در کودکان درمان نمود؟

چکیده:

اینجانب ——-فرزند ——– دارای 19 سال سابقه ی تدریس و مدرک تحصیلی لیسانس و آموزگار پایه پنجم در سال تحصیلی 92- 91  می باشم. معلمی که آرزو دارد که تمام شاگردانش شهروندی متدین و انسانی فداکار و موفق بارآیند که در سال های آتی خدمت گزار جامعه باشند و برای هم نوعان خود دلسوز و مهربان باشند و شعر سعدی که می گوید: بنی آدم اعضای یکدیگرند را فراموش نکنند و به عملشان جامه عمل بپوشانند انشاءالله.

مقدمه:

شمار دانش آموزانی که دچار برخی از مشکلات رفتاری یا تحصیلی یا ضعف در درس املاء هستند فراوانند. و معلم یا والدین غالباً برای مشکل از روش های قدیمی مثل پنج بار نوشتن از روی کلمه و غیره استفاده می کنند که کار درستی نیست و علاوه بر صرف انرژی موجب ناامیدی و سرخوردگی و عصبانیت والدین و بی علاقگی دانش آموزان شده و نهایتاً افت تحصیلی را به دنبال دارد.

البته آموزش و پرورش در ابتدای ورود به مدرسه، کودکان را برای تشخیص میزان آمادگی ورود به دبستان مورد آزمون و ارزشیابی قرار می دهد اما اختلالات یادگیری در این آزمون مورد توجه قرار نمی گیرد.

بیان مسأله:

چرا فاطمه در درس املاء (دیکته) ضعیف است؟

اهمیت و ضرورت تحقیق:

دیدن نمره ی املای فاطمه برایم خیلی ناراحت کننده در اول سال و وقتی دیدم او در نوشتن دیکته مشکل دارد و دیدن قیافه نگران و درهم رفته او برایم خیلی بحث برانگیز بود او را به گوشه ای از مدرسه بردم و پرسیدم چرا در درس املاء ضعیف هستی؟ جواب داد از اول ابتدایی در درس املاء ضعیف بودم و هر چقدر هم از روی آنها می نویسم بازهم یادم می رود. از او پرسیدن شاید در خانه موقع نوشتن مشق و خواندن فارسی تمرکز کافی نداری؟ و یا شاید مشکلات دیگر . . .

شواهد و دلایل:

یکی از دلایلی که فاطمه در درس دیکته ضعیف است تمرکز نداشتن او روی کلمه می باشند مثلاً لذت را (لزّت می نویسد)

و یا آسیب را آصیب می نویسد و یا مغازه را مقازه می نویسد این طور نوشتن به علت مشکل داشتن در حافظه دیداری است و همچنین کم و زیاد گذاشتن نقطه در کلمات و همچنین جابجا گذاشتن نقطه علت آن بی دقتی در هنگام خواندن درس و انجام دادن تکالیف می‌باشد.

گردآوری اطلاعات:

مشاهده آموزگار (خودم)، مشاهده همکاران، مشاهده اولیاء بعضی کلمات مثل بیگانگان را بیگانه گان می نویسد و کلماتی این چنینی به خاطر اشکالات آموزشی می باشد که او درست یاد نگرفته و طوطی وار کلمات را حفظ کرده است و همچنین کلماتی مانند می شد را می‌شود می نویسد (آموزشی) اما کلماتی مثل قول را گول و یا بشقاب را بشگاب می نوبسدکه به خاطر اشکال در حساسیت شنیداری است. اما وقتی کلمه صحیح را صبیح می نویسند به خاطر بی دقتی او می باشد همچنین صاحب الزمان (عج) را صاحب لزمان می نویسد که به علت مشکل دیداری می باشد و یا کلمات خانه را چانه می نویسد که به دلیل اشکال در تمیز دیداری و دقت می باشد.

 

فرمت فایل: Word (قابل ویرایش)
تعداد صفحات: 11
حجم: 155 کیلوبایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *