جمع آوری اطلاعات


1ـ اطلاعات چیست و نسبت بین اطلاعات و خبر را تعیین کنید؟

اطلاعات ترکیبی است از اخبار ، دانش ، آگاهی ، دانسته ها و دیدگاه ها ، مهارت ها ، یافته ها و ابتکارها ، که خودش را به صورت مصادیق مختلف و با استفاده از تکنولوژی و تکنیک ها و ابزارهای مختلف در جامعه نشان می دهد.

فرق بین اطلاعات و خبر : اطلاعات در صورت کلی ارزش زیادی دارد و خبر جزیی از اطلاعات حساب می شود. و پروسه های خبری شامل تولید، توزیع و انتشار خبر تنها بخشی از فعالیتهای اطلاعات را تشکیل می دهند بر این اساس شواهد و مستندات حاکی مفهوم اطلاعات نسبت به خبر است به عبارت دیگر خبر در دل اطلاعات قرار دارد.

2ـ بسته اطلاعات چیست؟ پنج نوع بسته اطلاعاتی چیست؟

بسته اطلاعاتی فرمت یا قالبی است که محتوای اطلاعات را درون خود ذخیره و منتشر می کند. مانند: 1ـ کتاب 2ـ مطبوعات 3ـ اینترنت 4ـ سررسید 5ـ فرمت های تبلیغاتی 6ـ فیلم 7ـ بولتن های داخلی

3ـ درباره ساماندهی اطلاعات ثبت شده توضیح دهید؟

ساماندهی اطلاعات ثبت شده دارای 6 سر فصل اصلی است:1ـ تشخیص وجود انواع بسته های اطلاعاتی 2ـ شناسایی آثار موجود در یک اثر 3ـ گردآوری منظم بسته های اطلاعاتی 4ـ تهیه فهرست بسته های اطلاعاتی 5ـ تهیه راه های دسترسی به اطلاعات از طریق نام ، عنوان ، موضوع 6ـ محیط های نگهداری اطلاعات .

(بسته اطلاعاتی قالب یا فورمتی از اطلاعات است که میتواند اخبار دانسته ها یا اطلاعات را در درون خود ذخیره یا پردازش نماید. و از طریق تکنولوژیهای اطلاعاتی و ارتباطی به دیگران منتقل شود. 2- شناسایی آثار موجود در یک اثر: یک اثر بعد از مشخص شدنش باید دید داخل آن چه بسته های اطلاعاتی هست و از طریق : الف) مجلات ( ژورنالهای علمی ) IsI و مجلات یکی از مهمترین منابع اطلاعات است و هر کشوری که مجلات بیشتری داشته باشد درجه آن بالاتر است. ب) کتابهای مجموعه مقالات ج) کتاب د) مجموعه داستانهای کوتاه ع) مجموعه آثار ( داستانهای کوتاه اشعار برگزیده ) جنگ و) بانکهای اطلاعاتی magiran.com 3- گردآوری منظم بسته های اطلاعاتی بصورت مجموعه: که منظور از آن جمع آوری کتابها، مطبوعات، آثار فرهنگی، اشیا، تابلوها و سایر بسته های اطلاعاتی در قالب کتابخانه ها، آرشیوها، موزه ها و مراکز اسناد است دو نهاد مهم مرتبط با این موضوع کتابخانه ملی ایران و پژوهشگاه اطلاعات و مدارک علمی ایران میباشد.)

4ـ درباره تهیه فهرست بسته های اطلاعاتی چه می دانید توضیح دهید؟

منظور از فهرست بسته های اطلاعاتی ، کتابچه ها یا مجله ها یا بروشورهایی هستند که به منظور راهنمایی مراجعه کنندگان نسبت به محتویات کتاب ها و مقالات منتشر می شود که این فهرست عبارتند از :

کتاب شناسی ها ، نمایه ها ، فهرست کتابخانه ها ، ابزارهای آرشیوی ، دفاتر ثبت و نرم افزارهای رایانه ای .

5ـ محیط های نگهداری اطلاعات چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟

اسناد و اطلاعات و کتاب ها معمولاً در اماکنی نگهداری می شوند که از بالاترین سطح امنیت فیزیکی و محیطی برخوردار باشند و در برابر حوادث طبیعی و غیرطبیعی مصون بمانند. (کتابخانه ها، آرشیوها، مراکز اسناد، موزه ها و گالری های هنری و دیتا سنتر ها ، محیطهای فیزیکی نگهداری اطلاعات هستند.)

 

6ـ کاربرد ایمیل در جمع آوری اطلاعات و انتشار اطلاعات در روابط عمومی را تشریح کنید؟

1-    سرعت 2- حجم اطلاعات 3- فرمت های مختلف 4- امنیت 5- هزینه 6- استفاده از سرویس های مختلف 7- بازاریابی و تبلیغات 8- فراگیری 9- تبادل و انتقال اطلاعات

7ـ  کاربرد وبلاگ در جمع آوری اطلاعات و انتشار اطلاعات در روابط عمومی را تشریح کنید؟

1ـ اطلاع رسانی 2ـ تبلیغات 3ـ سنجش افکار عمومی 4ـ جمع آوری اطلاعات 5ـ تعامل با مخاطب – مشتری 6ـ خدمات و سرویس های مختلف 7ـ آموزش 8ـ تحقیق و تحلیل محتوای وبلاگ ها.

8ـ کاربرد وب سایت در جمع آوری اطلاعات و انتشار اطلاعات در روابط عمومی را تشریح کنید؟

الف) جمع آوری و جستجوی اطلاعات

ب) انتشار اطلاعات

ج) تبلیغات

د) نظرسنجی ، افکارسنجی

و) خدمات دهی یا ارایه سرویس های بر خط (آنلاین)

ی) طبقه بندی اطلاعات

9ـ  کاربرد چت روم در جمع آوری اطلاعات و انتشار اطلاعات در روابط عمومی را تشریح کنید؟

1- پی بردن به گرایشات افکار عمومی 2-برگزاری جلسات و تبادل نظر 2- تشکیل چُت رومهای تخصصی 4- استخراج اطلاعات ایمیلها و …. فرومها

چت روم ها محبوب ترین و پرکاربردترین سرویس های اینترنتی در ایران هستند دلیل این محبوبیت نیز دو چیز است :

1ـ سرعت پائین اینترنت 2ـ محدودیت اجتماعی

یکی از موارد استفاده مهم از چت روم ها ، رَست کردن دیدگاه های مردم راجع به موضوعات مختلف جمع آوری اطلاعات آن ها و ماموریت ها و اهداف سازمانی است.

تحقیق و سنجش دیدگاه های عمومی

10ـ کاربرد فروم در جمع آوری اطلاعات و انتشار اطلاعات در روابط عمومی را تشریح کنید؟

1ـ نظر سنجی از متخصصان و فرهیختگان

2ـ پاسخ به سوالات متداول مخاطبان یا مشتریان

3ـ صرفه جویی در وقت ، هزینه ، انرژی و نیروی انسانی

4ـ شناسایی استعداد ها در بیرون از سازمان با هدف به کارگیری در ماموریت های سازمانی.

11ـ هشت تکنیک جستجوی اطلاعات در اینترنت را نام ببرید؟

الف) موتورهای جستجو (Search engin)  ب) بانک های اطلاعاتی (Data base) ج) دایرکتوری ها ـ فهرست ها (Directories)  د) سفارش به گوگل ـ سرچ در آینده (Google comlalerts)  ذ) بانک مقالات شخصی  ر) کتابخانه های دیجیتالی  و) دانلودرها  ن) وب نامرئی ی) سفارش به گوگل

12ـ درباره موتورهای جستجو و کاربرد آن در جمع آوری اطلاعات توضیح دهید؟

موتورهای جستجو ، نرم افزارها و رباط هایی هستند که وظیفه آن ها مرور کردن اینترنت و ذخیره اطلاعات آن است این نرم افزار همچنین امکان جستجو و بازیابی آن اطلاعات را به کاربران می دهد.

شامل انواع مختلف است ( عمومی، مثل یاهو . msm – سِرچ – تخصصی ، مثل وب سایتهایی که فقط در یک سایت مشخص جستجو میکنند.)

13ـ کتابخانه های دیجیتالی و بانک های اطلاعاتی چه کاربردی در جمع آوری اطلاعات و پردازش اطلاعات دارند؟

بانک های اطلاعاتی مخازنی هستند که انبوهی از اطلاعات در قالب جدول های عمودی و افقی در آن ها ذخیره شده و از طریق سفارش گرفتن جستجو آن اطلاعات در اختیار کاربر قرار می دهد نمونه برجسته اطلاعاتی سایت سازمان سنجش کشور و سایت دادگستری می باشد.

کتابخانه های دیجیتالی : وب سایت هایی هستند که کتاب های مختلف را به صورت نسخه کامل (Full text) و معمولاً رایگان در اختیار کاربران قرار می دهد. بزرگترین پروژه کتابخانه دیجیتالی جهان توسط Google در آدرس books.google.com ارائه می شود.

14ـ ابزارهای اطلاع رسانی در سطوح داخلی و بیرونی سازمان کدامند؟

خبرنامه داخلی ، شبکه اینترانتی ، تابلو اعلانات ، آیین نامه ها و بخش نامه ها ابزار اطلاع رسانی داخل سازمان و

خبرنامه خبرنامه های برون سازمانی ؛ نشریات سازمانی ، وب سایتها ، وبلاگها ، خبرگزاری ها و اس ام اس ابزار اطلاع رسانی برای مخاطبان برون سازمان می باشند

15ـ شیوه ها و روش های گردآوری اطلاعات کدامند؟

مصاحبه ، مشاهده ، تحلیل محتوا ، پرسش نامه تحلیل گفتمان و مطالعات موردی و روش اسنادی یا کتاب خانه ای مهمترین روش های جمع آوری اطلاعات در روش های تحقیق هستند

16ـ جامعه اطلاعاتی چیست؟

جامعه ای است که محور همه برنامه های توسعه اطلاعات ، دانش و مهارت ها است. آقای کاستلز و تافلر اندیشمند جامعه اطلاعاتی هستند. در جامعه اطلاعاتی به جای کشاورزی ، صنعت و نظامی گری ، اطلاعات اساس همه چیز است.

17ـ نمایه ها و فهرست ها را تشریح کنید؟

نمایه ها: بروشورها و کتابچه هایی هستند که فهرست طبقه بندی شده مقالات و کتابهای جدید منتشره در حوزه های مختلف را بصورت دورههای منظم زمانی منتشر میکنند.

فهرست کتابخانه ها: کتابهایی هستند که حاوی اطلاعات تفکیکی کتابخانه های مختلف کشور میباشندو از طریق آن میتوان به جزئیات مربوط به کتابخانه ها و مراکز اسناد دسترسی پیدا کرد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *