دانلود پاورپوینت مفاهیم آمایش سرزمین


دانلود پاورپوینت مفاهیم آمایش سرزمین

آمای یعنی آراینده و آمایش اسم مصدر آمای، به معنی هنر یا فن جای دادن با نظم و ترتیب و آراسته کردن و همراه با آینده نگری انسانها، فعالیتها، زیر ساختها و وسایل ارتباطی در خدمت انسانها در فضای کشور با در نظر گرفتن الزامات طبیعی، انسانی و اقتصادی می باشد.

در معنای دیگر آمایش یعنی تخصیص جمعیت و فعالیت به نواحی گوناگون سرزمین که به عنوان هدف اصلی سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور عنوان شده است.

سزمین یا منطقه برنامه ریزی

کلیسون منطقه برنامه‌ریزی را واجد شرایط زیر می‌داند:

– ساختار اقتصادی ـ اجتماعی و فضایی همگن یا به هم پیوسته‌ای داشته باشد.

– دست کم واجد یک مرکز رشد باشد.

– در حل مشکلات اقتصادی و برنامه‌ریزی دارای وحدت رویه بوده و در اجرای تصمیمات و برنامه‌ها تمرکز داشته باشد.

– وسعت آن به حدی باشد که بتوان برنامه‌هایی برای سامان دادن توزیع انسانها و فعالیت‌ها، و اجرای طرح‌هایی در مقیاس وسیع اقتصادی تدوین و اجرا کرد.

 

موضوع آمایش سرزمین در ایران در سال 1345 در موسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی دانشگاه تهران با نوشتن مقاله ای تحت عنوان “تنظیم فضای اقتصادی کشور” پایه ریزی شد و در سال 1353 مرکز آمایش سرزمین تاسیس گردید.

آمایش سرزمین از نوع برنامه ریزی بلند مدت و راهبردی است

آمایش سرزمین به عنوان بالادست ترین سند توسعه کشور از جایگاه خاصی در نظام برنامه ریزی کشور برخوردار است

به لحاظ مفهوم آمایش سرزمین ایجاد تعادل بین سه عنصر انسان، فضا و فعالیت تعریف شده و مقوله آمایش، تلفیقی از سه علم اقتصاد، جغرافیا و جامعه شناسی است، ضمن آنکه ظهور رویکرد آمایش سرزمین در نظام برنامه ریزی کشور ماحصل ضرورت هایی بود که از دیرباز در نظام برنامه ریزی احساس می شد.

آمایش به معنی آمیختن و آراسته کردن و منظور بهره وری منطقی و مطلوب از امکانات بالقوه هر سرزمین و نظم دادن به فضا و سرزمینی است که در آن زندگی  می کنیم.

مشکلات زیست محیطی پیرامون ما نشان می دهد که در مدیریت و برنامه ریزی باید به نقش مکان و محیط جغرافیایی توجه بیشتری داشت و بی توجهی به بعد مکانی تصمیم گیریها سبب افزایش نابرابریهای اجتماعی و اقتصادی و بر هم خوردن تعادل های منطقه ای می شود.

آمایش سرزمین در حال حاضر شامل سازماندهی اقتصادی، اجتماعی فرهنگی و محیط‌زیستی، به منظور تحقق آینده‌ای مطلوب پیشنهاد می‌شود

 

فرمت فایل: Powerpoint (قابل ویرایش)
تعداد صفحات: 22
حجم: 551 کیلوبایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *