دانلود رایگان شرح خدمات برنامه آمایش استان


دانلود رایگان شرح خدمات برنامه آمایش استان

 مقدمه

از عمر نظام برنامه‎ریزی در ایران که بر‌اساس برنامه‎ریزی بخشی پایه‎ریزی شده است، حدود شش دهه می‎گذرد. نگرش بخشی به توسعه، به‌ویژه در چند دهه نخستین برقراری نظام برنامه‎ریزی توسعه در کشور، متأثر از دیدگاه‎های مطرح در جهان بوده است. اجرای برنامه‎های توسعه اقتصادی متکی بر رویکرد بخشی در ایران نیز مانند دیگر کشورهای جهان، منجر به عدم تعادل‎های منطقه‎ای، حاشیه‎ای شدن برخی مناطق، از دست دادن منابع و توان‎های منطقه‎ای و نابرابری‌های سرزمینی شده است. بررسی وضعیت کنونی کشور بیانگر آن است که تمرکزگرایی و غلبه رویکرد بخشی در برنامه‌ریزی‎ها روند توسعه کشور را دچار اختلال کرده است.

بر خلاف رویکرد بخشی، آمایش سرزمین با رویکرد همه سونگر در چارچوب توسعه فضایی، سعی دارد با پدیده عدم تعادل‎های منطقه‌ای برخورد کرده و راه‌کارهای مناسب را برای تحقق توسعه متوازن، همه‌جانبه و پایدار در سطح سرزمین، ارائه نماید. حرکت کشورهای در حال توسعه در مسیر توسعه پایدار، مستلزم توجه به سطوح منطقه‎ای و محلی در برنامه‏ریزی توسعه است که در چارچوب نظام برنامه‎ریزی بخشی، به دلیل تمرکزگرایی، دستیابی به آن امکانپذیر نیست.

در پی احساس چنین نیازهایی در فرآیند توسعه پایدار و همه جانبه کشورهای جهان، و از جمله ایران، مفاهیم، دیدگاه‌های نظری و روش‎های برنامه‎ریزی به‎تدریج متحول شده است تا ضمن پاسخگویی به موضوعات جدید مرتبط با توسعه، پاسخگوی نیازهای برنامه‎ریزی در سطوح منطقه‎ای و محلی از یک سو و سطوح فعالیتی از سوی دیگر باشد. برنامه‎ریزی فعالیت و سکونت در پهنه سرزمین در ابعاد گوناگون ملی، منطقه‎ای و محلی و در زمینه‎های گوناگون فعالیت و با رویکردهای جامع‎نگری، پایداری و استفاده از علوم و فنون جدید در برنامه‌ریزی توسعه و به منظور تحقق اهداف نوین توسعه، درسال‌های اخیر در جهان رواج یافته است. مطالعه تجربه‎ کشورهای مختلف جهان در رابطه با آمایش سرزمین در سطوح مختلف، درس‎های ارزشمندی از نظر ضرورت توجه به ابعاد گوناگون اجتماعی، قومی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی برنامه‌ریزی به ما می‎آموزد. مطالعه دیدگاه‎های نظری مؤخر در این زمینه، ضرورت تعمق در اندیشه‎های توسعه بر‌اساس اصول پایداری، حفاظت از میراث طبیعی و فرهنگی، تکیه برنامه‎های توسعه منطقه‎ای و آمایش سرزمین بر منابع انسانی، سرمایه‏های اجتماعی، دانش بومی و توسعه درونزا همزمان با تحکیم ارتباطات با جهان و ایجاد پیوندهای اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در چارچوب تعامل جهانی، را بیش از پیش مطرح می‎سازد.

انتظار می‎رود، سیاست‎گذاران، تصمیم‎گیران، برنامه‎ریزان، متفکران و کلیه دست‌اندرکاران توسعه استان‌‎ها در تعامل سازنده با یکدیگر، بتوانند در چارچوب توسعه ملی و برنامه آمایش سرزمین، برنامه آمایش استان‎های کشور را متناسب با شرایط و ظرفیت‎های توسعه هر استان تدوین و اجرا نمایند. تعامل مستمر میان دست‌اندرکاران تدوین و اجرای برنامه‎های آمایش استانی با مرکز ملی آمایش سرزمین می‎تواند در حل به‌موقع مشکلات و رفع موانع موجود بر سر راه توسعه استان مؤثر باشد. انتقال تجربه‎های عملی استان‎ها در این زمینه نیز می‌تواند در حرکت توسعه در آینده مثمر ثمر باشد.

آنچه را که پیش‌رو دارید، کوششی است در جهت متحول کردن دیدگاه و نگرش دست‌اندرکاران برنامه‎ریزی توسعه در سطوح منطقه‎ای و در استان‎های کشور در چارچوب تحولاتی که در بالا ذکر شد. تا بدین‌ وسیله برنامه‎های آمایش استان براساس دیدگاه‎های علمی جدید، با رویکرد همه‎سونگر، تاکید بر جنبه‌های توسعه پایدار و استفاده از ابزارهای علمی و فنون نوین، تدوین گردد. اعتقاد راسخ بر این است که بدون چنین رویکردی نمی‎توان ضمن پاسخگویی به مسائل و نیازهای توسعه متوازن استان‎ها، موجبات پیشرفت و ارتقاء جایگاه کشور را در جهان پرتلاطم و به هم پیوسته کنونی فراهم نمود. امید است با همکاری مسئولین و متخصصین برنامه‎ریزی آمایش استان‎ها و در تعامل مداوم با پیشرفت‌های علمی، چارچوب‎های نظری و تجربه‎های عملی، در تصحیح مستمر روش‎ها و راه‌کارهای پیشنهادی به‎منظور دست‌یابی به توسعه پایدار، یکپارچه و همه سویه، یاور یکدیگر باشیم.

دراین مجموعه که با هدف تهیه شرح خدمات کلی برنامه آمایش استان تهیه شده است، پس از ارایه تعریف آمایش با رویکرد جدید، هدف از تدوین برنامه آمایش در سطح استان در چارچوب اصول مصوب آمایش سرزمین، بیان شده است. پس از آن، ملاحظات اساسی در تهیه برنامه آمایش استان مورد توجه قرار گرفته است. در پایان نیز شرح خدمات کلی برنامه آمایش استان به تفکیک موضوع تقدیم شده است.

 

فهرست مطالب

مقدمه

  • تعریف
  • هدف
  • ملاحظات اساسی در تهیه برنامه آمایش استان

 

شرح خدمات برنامه آمایش استان

 

بخش اول- تحلیل وضعیت و ساختار

  • فصل اول: تحلیل وضعیت استان
  • فصل دوم: تحلیل ساختار فضایی موجود
  • فصل سوم: توصیف و تحلیل پیوندهای اصلی بین سکونتگاه‎ها
  • فصل چهارم: ملاحظات دفاعی- امنیتی در آمایش استان
  • فصل پنجم: جمعبندی و نتیجه‎گیری از مطالعات

 

بخش دوم-برنامه‌ریزی و سیاستگذاری

  • فصل ششم: پیش‌بینی و آینده‌نگری
  • فصل هفتم: برنامه‌ریزی و سیاستگذاری
  • فصل هشتم: مدیریت آمایش استان

 

فرمت فایل: Word (قابل ویرایش)
تعداد صفحات: 33
دانلود رایگان با لینک مستقیم
حجم: 299 کیلوبایت
هزینه دانلود: 10 صلوات هدیه به روح حضرت فاطمه (س) و سلامتی و ظهور آقا امام زمان (عج)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *